Zbog čega se kasni sa izgradnjom brze pruge Beograd – Subotica, iako je ona prema prvim najavama trebalo da bude završena još pre tri godine, pitanje je na koje nadležni u Srbiji ne daju odgovor.
Aktuelni predsednik Srbije, a u to vreme republički premijer, Aleksandar Vučić, 2015. godine je izjavio da će prugu od Beograda do Budimpešte putnici moći da koriste od 2018. godine.
Nakon što od tog roka, kao što je vreme pokazalo, nije bilo ništa, četiri godine kasnije tadašnji vršilac dužnosti direktora preduzeća „Infrastrukture železnice Srbije“ Miroljub Jevtić, u međuvremenu uhapšen i osuđen na godinu dana zbog primanja mita, rekao je da će brza pruga od Beograda do granice sa Mađarskom biti završena do 2022. godine što se takođe pokazalo kao netačno.
Najnoviji rok za kompletan završetak radova do Budimpešte pomeren je naknadno na 2025. godinu.
Tadašnja ministarka građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović je 2019. godine istakla da će deonica pruge od Beograda do Novog Sada biti završena do novembra 2021. godine, ali je u međuvremenu i to prolongirano za kraj godine.
Iz „Infrastrukture železnice Srbije“ je letos saopšteno da će izgradnja deonice brze pruge od Novog Sada do Subotice početi u septembru ove godine do čega takođe, iako je već novembar, nije došlo.
Naime, kako za Danas kaže Goran Rodić, potpredsednik Građevinske komore Srbije, tek krajem oktobra je dobijena građevinska dozvola za izgradnju deonice od Novog Sada do granice sa Mađarskom.
– Sada sledi pronalaženje podizvođača za radova na tom poslu. Kinezi će da koordiniraju, a podizvođačke poslove će izvoditi naše firme. Uglavnom će se u te svrhe koristiti domaći materijal jer jedino što uvozimo za izgradnju pruge su šine. Mislim da je sasvim moguće da radovi na toj deonici startuju do kraja godine – navodi naš sagovornik.
Zbog čega je, u više navrata, došlo do pomeranja rokova izgradnje brze pruge Beograd – Budimpešta kao i kada će da startuju radovi na deonici od Novog Sada do Subotice pokušali smo da saznamo u preduzeću „Infrastrukture železnice Srbije“ i resornom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture ali odgovore nismo dobili.
Ipak, kako Danas nezvanično saznaje od izvora u Železnici Srbije, razlog kašnjenja, pored neblagovremenog dobijanja građevinskih dozvola za pojedine deonice, jesu i greške, kao i pogrešne procene dve kineske kompanije koje koordiniraju izvođenje radova, „China Railway International“ i „China Communications Construction Company“.
– Primera radi, jedan od tih propusta je što betonske stope za portale koji nose mrežu nisu postavili u dobroj razdaljini pa su celu deonicu od 800 komada ponovo lili i postavljali. Tu je izgubljeno dragoceno vreme. Takođe, pogrešno su procenili da na pojedinim deonicama mogu brže da izvode radove nego što je to bilo moguće. Shodno tome odredili su rokove koje nisu mogli da ispune zbog čega radovi uveliko kasne – navodi naš sagovornik.
Ekonomista Milan R. Kovačević kaže za Danas da za kašnjenje u izgradnji brze pruge Beograd – Subotica neko treba da snosi odgovornost, ali je u Srbiji nejasno ko bi to trebalo da bude.
– Po logici stvari železničko preduzeće bi trebalo da rukovodi radovima i da snosi odgovornost za taj posao. Ono bi trebalo da određuje rokove i javnosti daje objašnjenja zbog čega je došlo do njihovog probijanja. Međutim u Srbiji te ingerencije preuzima predsednik države koji javno nastupa i govori o tome kada će koja deonica biti završena. S obzirom da je došlo do kašnjenja onda se iz izrečenog može zaključiti da je na njemu najveća krivica što nije ispoštovano ono što je dogovoreno kada je reč o toku ovih železničkih radova – objašnjava naš sagovornik.
On dodaje da Srbija izgradnjom brze pruge do Novog Sada ne dobija puno.
– Relacija Beograd – Novi Sad je kratka da bi železnica na njoj mogla da zaradi. Da bi došlo do toga treba uspostaviti teretni saobraćaj koji donosi profit. Njega već duže vreme nema i zbog toga železnica trpi štetu – navodi Kovačević.
Gradi se još od 2017.
Radovi na izgradnji brze pruge od Beograda do Subotice, koji su počeli 28. novembra 2017. godine, koštaju oko dve milijarde evra i pored dve kineske firme, u jednom manjem delu, izvodi ih i ruska kompanija RŽD. Nakon izgradnje brze pruge, vozovi će moći da se kreću i brzinama do 200 kilometara na sat pa bi do Novog Sada iz Beograda trebalo da se stigne za pola sata a do Budimpešte za dva sata i 45 minuta.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.