Problemi građana nastanjenih u neposrednoj blizini smederevske železare sa zagađenjem okoline dodatno su pogoršani otkako se zbog povećane proizvodnje dopremaju znatno veće količine ruda potrebnih za njen rad.
To kaže sagovornik Danasa dobro obavešten u zbivanja u železari koji je želeo da ostane anoniman.
On objašnjava da je ruda koja se doprema, potrebna za nesmetan proces proizvodnje, odnosno funkcionisanje visokih peći. U ovom trenutku ne postoji železnički saobraćaj kojim bi se ruda dopremala u železaru već se teret dovozi u Luku Smederevo odakle se kamionima transportuje u čeličanu.
– Problemi nastaju zbog toga što je ruda kabasta, kamioni koji je prevoze se pretovaraju, teret nije pokriven, i veoma često se dešava da ruda ispada iz kamiona po putu, ali i imanjima građana, što im nanosi materijalnu štetu ali i povećava i onako veliko zagađenje zbog šljake, nusproizvoda koji se taloži u okolini fabrike. Drugim rečima, stvaraju se veliki slojevi prašine, što smeta svim domaćinstvima u okolini Železare. Vlasnik smederevske železare, kineska kompanija HBIS, zainteresovana je samo za snabdevanje fabrike potrebnim sirovinama i nema ekološku svest tako da toleriše nemar transportnih preduzeća. Jedno od najvećih je Milšped, koje svojim kamionima prevoze na neadekvatan način zaštićenu rudu. Niti zahteva od njih da teret bude pokriven niti pravi probleme za ulazak u fabriku kamionima koji nisu obezbeđeni na adekvatan način – objašnjava naš sagovornik.
Prema njegovim rečima, transport rude koji se obavlja na takav nakaradan način je još veći problem za zagađenje životne okoline od brda šljake koja se skladište izvan kapija fabrike.
– Kada je reč o šljaci, ona se uklanja sa prostora gde se nalazi u Jelen Do i do sada je uklonjeno oko 70 odsto šljake i ostalo je još malo nataloženih količina koje treba ukloniti. Istovremeno transportne kompanije koje su dobile posao imaju obavezu da čiste i peru put kojim transportuju šljaku kako se ne bi stvarali slojevi prašine. S druge strane, transportne kompanije koje prevoze rudu u smederevsku železaru tu obavezu nemaju što povećava stepen zagađenja – navodi naš sagovornik.
On dodaje da veliki problem predstavlja to što se procedure zaštite životne sredine u železari, danas kada je ona u vlasništvu HBIS, ne poštuju, odnosno na daleko su nižem nivou od onog kada je bila u vlasništvu američkog Ju-Es stila ili države Srbije.
– Kineze nažalost zanima samo profit a ne ekologija i takav stav omogućava dodatno zagađenje životne sredine kroz transport rude – tvrdi naš sagovornik.
Ljubodrag Savić, profesor Ekonomskog fakulteta u Beogradu, ističe da je povećan proces proizvodnje u smederevskoj železari doveo do toga da se zanemaruje ekološka bezbednost.
– To svakako nije dobro, i zbog ljudi koji tu žive ali i zbog obaveza koje je, kada je reč o zaštiti ekologije, Srbija preuzela u procesu pristupanja Evropskoj uniji. Stoga je država ta koja treba da urgira kod HBIS-a da se zaštita životne sredine sprovodi na odgovarajući način. Da li je to državi prioritet u ovom trenutku je druga stvar jer je interes da smederevska železara proizvodi što više. Opet, ne treba biti ni prestrog prema državi i tražiti da sve probleme rešava samo ona. I lokalna vlast bi mogla da se uključi u ceo proces kroz razne inspekcije. Između ostalih mogle bi biti sankcionisane i one transportne kompanije koje na neadekvatan način prevoze rudu za Železaru Smederevo, ako su te tvrdnje naravno tačne – naglašava Savić.
Željko Veselinović, predsednik Udruženih sindikata Srbije „Sloga“, koji je dugi niz godina radio u smederevskoj železari, kaže za Danas da ruda može da utiče na stvaranje prašine i zagađuje životnu okolinu.
– I kada u podrumu istovarite ugalj, od toga nastane prašina pa se isto dešava i kada ruda eventualno ispadne iz kamiona kojim se prevozi. Međutim, sama ruda nema nikakvo dejstvo koje bi moglo ugroziti ljudski život. Veći je problem njen specifičan miris koji se stvara u procesu proizvodnje nego to što ispadne iz kamiona kojim se transportuje. Tačno je da šljaka i ruda stvaraju prašinu ali treba biti pošten i reći da je problem i u tome što su mnogi nelegalno gradili kuće u blizini Železare Smederevo i sada kroz razne žalbe vezane za zagađenje životne sredine neki žele da dobiju i odštete. Takvih slučajeva je bilo i ranije a opet ponavljam problema ne bi bilo da nije došlo do nelegalne gradnje u samoj blizini fabrike – navodi naš sagovornik.
Kontaktirali smo nadležne u HBIS-u i Ministarstvu zaštite životne sredine, međutim, do zaključenja ovog izdanja nismo dobili odgovore na naša pitanja. Pokušali smo da stupimo u kontakt i sa odgovornima u transportnom preduzeću Milšped sa pitanjem da li ta firma obavlja prevoz rude u Železaru Smederevo i da li je teret na kamionima pretovaren i nepokriven, ali nismo uspeli u tome.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.