„Zimske čarolije“ na kopovima i u flotaciji 1

U rudnicima bakra u Boru i Majdanpeku i na „debelom“ minusu prethodnih dana se radilo normalno. Na Površinskom kopu majdanpečkog rudnika bakra ogromni kamioni – damperi kreću se saobraćajnicama koje se redovno održavaju, budući da su važne za kontinuitet proizvodnje i dopremu repromaterijala.

Kompletna pomoćna mehanizacija, buldozer, grejder, kombinirka, utovarivač i solana angažovani su na raščišćavanju i putevi se uredno posipaju nakon čišćenja snega.

– Teško je, stvarno, teško. Klizavo je, pa smo malo usporili, priča Stevan Maksimović, vozač teških vozila sa dvodecenijskim stažom, naglašavajući da je izuzetno važno da se nastavi održavanje puteva. Zbog vremenskih uslova, koji su prethodnih dana na kopu bili i do minus 19 stepeni, radilo se oprezno, vozila se zaustavljaju i čekaju na svakom proširenju, kako bi se izbeglo da se na klizavom terenu dogodi nešto nepredviđeno.

– Navikli smo da radimo u svim uslovima, pa i u ovakvim. Sa kolegama se dobro razumemo i sarađujemo, nastojimo da svaki problem rešimo. Za sada, na sreću, nema ozbiljnijih problema, kaže bagerista na površinskom kopu Rudnika bakra Majdanpek Dragiša Rakić.

U flotaciji „Veliki Krivelj“ minulih dana floteri loženjem vatre odglavljuju cevovode, razdeljivače, filtere, održavaju pumpe u radu, a na brani jalovišta se često smenjuju, jer na snažnom vetru nije moglo ni da se hoda, a kamoli radi. Ovakve se prilike ne pamte, ali su se floteri prestrojili i uz napore uspeli da očuvaju proizvodne tokove i da samo desetak procenata zaostanu za planom, verujući pri tom da će doći nešto topliji dani i da će do kraja meseca stići do planskog cilja prerade 850.000 tona rude i 2.200 tona bakra u koncentratu.

– Velike hladnoće u pojedinim momentima ozbiljno su zapretile radu flotacije, ali se po svaku cenu trudimo da rade svi agregati, sve tri mlinske sekcije. Imali smo probleme u svakom delu pogona, zato što se ovde sve radi sa vodom. Međutim, možemo reći da smo prebrodili najgore. Najteže je bilo na filtraži gde su nam smrzavali bitni elementi. I tamo se borimo tako što ložimo vatru na više mesta i odglavljujemo cevovode, razdeljivače i filtere, priča upravnik Saša Milić.

Bilo je ugroženo i jalovište jer od snažnog vetra i vejavice uopšte nije moglo da se hoda po brani niti ostane duže od deset-petnaest minuta. U pumpnim stanicama je loženo da bi se održale u radu, a kako je bilo velikih problema sa prevozom ljudi, smene su pregrupisane, pa se umesto osam, radilo 12 sati, da bi bilo više ljudi. Na filtraži su, takođe, duplirane smene, u samom pogonu se duže radilo, nadzorno-tehničko osoblje je bilo u svim smenama, pojačan je broj varilaca. Iako u zatvorenoj hali, u pogonu flotacije jak vetar je smrzavao reagense, ledio se komprimovani vazduh za mlinove, a pokazalo se da i elektronika ne trpi niske temperature. To su „zimske čarolije“ u flotaciji, kaže u šali upravnik Milić, napominjući da ne pamti ovakve hladnoće, a naročito ne tako snažan vetar kakav je doskora duvao.

 ‘]

Dovoljno rude za nesmetan rad

S obzirom da je reč o suvom materijalu kojem ni mraz ne može ništa, ruda i jalovina se i po oštroj zimi nesmetano kopaju. Na kriveljskom kopu dnevno se otkopa 30 hiljada tona rude i još toliko jalovine. Veoma je važno da po ovoj ciči zimi flotacije ne ostanu bez rude, jer je u tim postrojenjima proces „mokar“ i mora da se održi kontinuitet kako voda ne bi zamrzla. Obe flotacije, i kriveljska i borska, imaju dovoljno rude da mogu nesmetano da rade, navodi Vidoje Adamović.

Specijalni režim za minus 22 stepena’]

Bitku sa minusom dobijaju i u flotaciji Rudnika bakra Majdanpek u kojoj su od novembra u zimskom režimu rada. ”Sve ovo nas nije zateklo, ali je otežalo rad. Jer, na minus od 22 stepena, koliko je izmereno, baš i nismo računali. Samo zahvaljujući izuzetno velikom angažovanju, ionako malobrojni radnici uspevaju da, uz redovne radne obaveze, obave i sve ono što im je nametnulo ovakvo vreme”, rekla je upravnica Flotacije RBM Jelena Đurić.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari