Zlatiborska panoramska žičara – gondola, puštena je u probni rad, koji će trajati 45 dana, nakon čega će, kako je najavljeno, početi redovne vožnje atraktivnim trasom dugom skoro devet kilometara.
Gondola, za koju je kamen temeljac simbolično postavljen 19. avgusta pre pet godina, ali fazna gradnja je počela tek 2017. godine, zbog problema lokalne samouprave sa predstavnicima državnih organa oko dobijanja građevinskih dozvola, spojila je centar Zlatibora, kod Obudojevice, i vrh Tornika, a ima i jednu međustanicu kod Ribničkog jezera.
U gradnju zvanično najduže gondole takve vrste na svetu opština Čajetina je uložila 13 miliona evra sopstvenog budžetskog novca, što je najveća i najznačajnija investicija te lokalne samouprave.
Njen završetak predstavlja novu i atraktivnu turističku ponudu, koja će, kako je rečeno na svečanosti na međustanici kod Ribničkog jezera, pokrenuti novi razvoj turističke privrede Zlatibora i okoline.
Gondola je projektovana kao jednoužna, viseća, razdvojiva žičara kružnim – jednosmernim tokom i zatvorenim kabinama za deset osoba. Dužina žičare je 8,95 kilometara u jednom pravcu i njome se prelazi visinska razlika od 531 metra između početne i krajnje stanice.
Prečnik čeličnog užeta je 50 milimetara. Ima 36 stubova, 55 visećih kabina i može da preveze 600 putnika na sat.
Istakavši da su „gondolu izgradili Bog i narod“, te da „opštinsko rukovodstvo radi za svoju državu i svoj narod“ i da „zbog toga niko nije mogao da zaustavi taj projekat“, Milan Stamatović, predsednik opštine Čajetina, istakao je da „kamen temeljac nije bez razloga postavljen na Preobraženje pre pet godina“.
„Ova građevina ostaje, prevazići će nas i obeležiće jedno vreme i ljude. Verovali smo u to da će se narod preobraziti i da je Bog uredio da će se ova gondola uspostaviti ovom trasom, da se narod vozi, da vidi Zlatibor i Srbiju iz jedne druge perspektive, koja nije opterećena ličnim i političkim interesima, nego nesebičnim odricanjima“, poručio je Stamatović.
Bojana Božanić, direktorka JP „Gold gondola“, objasnila je da će se narednih 45 dana obaviti detaljna testiranja kompletnog i kompleksnog sistema, u skladu sa zakonskim propisima i uz nadzor stručnjaka iz francuske kompanije „Pomagalski“ koja je, kao najbolji ponuđač na tenderu, isporučila kompletnu opremu.
Ona je dodala da će se do kraja septembra ove godine definisati datum kada će prvi putnici moći da se voze najdužom panoramskom žičarom na svetu.
„Kada smo počinjali projekat, pre više od deset godina, naš cilj je bio da donesemo Zlatiboru i čitavom zlatiborskom kraju nešto novo, da odemo korak dalje na evropskoj i svetskoj turističkoj mapi. U narednih sedam do deset godina želimo da ostvarimo deset miliona noćenja i milion turista godišnje i sigurna sam u to da ćemo, sa još više investicija i investitora koji zbog gondole dolaze na Zlatobor, taj cilj ostavriti“, rekla je Bojana Božanić.
Gradnja i montaža gondole je bila poverena konzorcijumu od četiri kompanije – MPP Jedinstvo Sevojno, Elkoms Beograd, Amiga Kraljevo i Hidromontaža Beograd.
Predstojeće obaveze
„Uređenje i plansko korišćenje prostora duž trase gondole je posao koji nam predstoji u narednom periodu, uz izgradnju upravne zgrade na početnoj stanici i sadržaja komercijalne turističke ponude gondole i cele destinacije“, najavila je Bojana Božanić, direktorka JP Gold gondola.
Uklonjene sve prepreke
„Svaku prepreku smo preskočili i išli dalje, jer smo verovali u ono što radimo, a radimo za narod i svoju državu. Ovaj projekat su svi pokušavali da zaustave, ali nisu uspeli“, kazao je Stamatović, aludirajući na mnoštvo problema koje je ta opoziciona opština, tokom realizacije projekta, imala sa sa državnim zvaničnicima.
Tekst je deo projekta „I gondola i čista voda“ koji se sufinansira sredstvima iz budžeta Opštine Čajetina
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.