Šefovi odborničkih grupa u Skupštini grada Niša odlučili su u petak da odlože sednicu Skupštine zakazanu za utorak, 10. april, na kojoj je trebalo da se raspravlja o ustupanju Aerodroma „Konstantin Veliki“ bez naknade državi.
– Šef odborničke grupe koalicije oko SNS Zoran Perišić je predložio da se sednica odloži. Za taj predlog nisu glasali samo šefovi odborničkih grupa „Dosta je bilo“ i „Niš moj grad“. Prihvatio sam tu odluku i sednica će biti održana naknadno – rekao je predsednik Skupštine grada Rade Rajković.
Odluka o odlaganju sednice dolazi nakon nedelje obeležene masovnim protestima i jakim otporom javnosti nameri Vlade Srbije da niški aerodrom uzme od grada i prebaci u sopstvenu nadležnost. Građani nezadovoljni ovom najavom u njoj vide opasnost od urušavanja aerodroma Konstantin Veliki, a u cilju obezbeđivanja većeg profita i manje konkurencije beogradskom aerodromu, kada njime počne da upravlja francuski koncesionar Vansi.
Neočekivano oštra reakcija građana naterala je Vladu na povlačenje. Tako je javnost saznala da je ugovorom o koncesiji za beogradski aerodrom ipak predviđeno ograničenje poslovanja niškog, tako da u slučaju da broj putnika u Nišu pređe milion, vlasti imaju obavezu da se nadalje usklađuju sa koncesionarom.
Vlast je u odbrani namere da uzme aerodrom od Grada, uglavnom reagovala ljutnjom, optužujući Nišlije koje bi da zadrže svoj aerodrom za licemerje, pa čak i preteći da neće videti ni dinar republičkog novca ako državi ne poklone svoju vazdušnu luku.
Čitava ideja da se aerodrom da Vladi nastala je, prema nezvaničnim navodima, upravo zato što aktuelna uprava na „Konstantinu Velikom“ nije htela da ispoštuje želju republičke vlasti i podigne takse „lou kost“ operaterima koji lete iz Niša, čime bi beogradskom aerodromu olakšala posao, a sebi otežala.
Tako su, prema tvrdnjama Branislava Jovanovića, gradskog odbornika i nekadašnjeg predsednika gradske vlade, kao i izvora Danasa, početkom februara, na sastanku „iza zatvorenih vrata“ u Nišu, resorna ministarka infrastrukture Zorana Mihajlović i njen pomoćnik Zoran Ilić jasno kazali da se „postojeći ugovori sa lou kost kompanijama moraju aneksirati na način da utvrde više aerodromske takse“.
Ilić je, kako navode naši izvori, kazao da putničke takse od tri evra „nisu održive“, te da bi „trebalo da se podignu na najmanje šest evra“. Ministarka Mihajlović i Ilić zamerili su niškom aerodromu i što su ovakve takse dogovorene bez konsultacija sa Ministarstvom.
Ministarka je, kažu naši sagovornici, navodno ocenila da je „ovaj problem“ inicirala samovolja direktora Regionalne razvojne agencije Jug Bojana Avramovića, koji je bez konsultacija sa Ministarstvom organizovao izradu i usvajanje „sporne“ ekonomske studije o poslovanju niškog aerodroma, kao osnove za primenu izuzetno niskih cena aerodromskih usluga. Avramović i direktor aerodroma su, pri tom, bez znanja Ministarstva, vodili pregovore sa avio kompanijama, zamerila je ona.
Ona je zbog toga, dodaju ovi izvori, navodno pozvala gradonačelnika Bulatovića da dvojicu direktora „urazumi“, dodajući da bi oni, kada bi Republika bila nadležna, „bili odavno obrisani“.
Pismo odbornicima
Predsednik Skupštine grada Niša Rade Rajković je na pitanje da li će prihvatiti predlog Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ da se na sednici Skupštine Nišlijama obrati član Organizacionog odbora Inicijative Mladen Jovanović odgovorio da o tome ne može on da odluči nego šefovi odborničkih grupa. Inicijativa je uputila pisani zahtev da se Jovanoviću dozvoli prisustvo na sednici i obraćanje odbornicima i građanima Niša.
Članovi Inicijative su odlučili da na adrese 61 odbornika i odbornica u Skupštini Grada Niša pošalju pisma u kojima se pozivaju na ličnu odgovornost pred glasanje o sudbini niškog aerodroma. Kako odbornici treba da zastupaju interese svojih sugrađana, predstavnici Inicijative „Ne damo niški aerodrom“ su najavili da će i nakon održavanja sednice objaviti rezultate glasanja kako bi građani imali uvid.
Niske cene avionskih karata
Aerodrom „Konstantin Veliki“ doživeo je poslovnu ekspanziju od 2015. godine, kada su se za redovne linije iz Niša zainteresovale lou kost kompanije – najpre „Vizer“, a kasnije i „Rajaner“. Niški aerodrom im je ponudio izuzetno niske putničke takse od svega tri evra, što je rezultiralo, takođe, izuzetno niskom cenom avionske karte do evropskih destinacija, koje su iznosile i samo deset evra. Niske cene usluga bile su jedan od bitnih razloga da aerodrom, koji je 2014. godine imao svega 1.335 putnika, prošle godine uknjiži čak 331.582 onih koji su odlučili da lete preko Niša.
Ovakav poslovni uspeh priznala je i „ACI Europe“, organizacija koja zastupa interese preko 400 vazdušnih luka iz 45 zemalja, a koja je niški aerodrom, i 2016. i 2017. godine, stavila na drugo mesto u Evropi u kategoriji aerodroma sa manje sa manje od pet miliona putnika godišnje. Razlog za ovako visoko rangiranje u evropskom avio saobraćaju je „rekordni rast broja putnika“.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.