Nedavno je Evropska komisija najavila uvođenje nove CO2 oznake za emisiju namenjene vazdušnom saobraćaju. Inicijativa bi trebalo da postane operativna u julu 2025. godine, kako bi promovisala opcije letenja koje su ekološki prihvatljivije.
Iako uvođenje oznake neće biti obavezno, korak je ka transparentnosti u izveštavanju o uticaju avionskih putovanja na životnu sredinu. Oznaka je osmišljena tako da omogući jasno i pouzdano izračunavanje emisija gasova staklene bašte koje proizvode različiti letovi.
Kroz ovu inicijativu, nastoji se standardizovati postojeće različite i često neuporedive metode koje koriste avio kompanije i prodavci karata za procenu emisija, prenosi Energetski portal.
Od leta 2025. godine, putnici će imati priliku da vide i uporede procenjene emisije svojih letova.
Izveštaj organizacije Transport & Environment pokazuje da većina avio-kompanija (87 odsto) ne prelazi efikasno na korišćenje održivih avionskih goriva (SAF), ključnih za smanjenje uticaja avijacije na zagađenje.
Analizom 77 avio-kompanija, utvrđeno je da samo 10 njih aktivno traži održive alternative kao što su e-kerozin i biogoriva iz otpada. Većina koristi manje održive vrste SAF-a, sa značajnim udelom biogoriva iz prehrambenih useva, koji nisu efikasni kao e-kerozin. U 2023, upotreba SAF-a je činila manje od 0,15 odsto od ukupne potrošnje goriva.
Vazdušni sektor, koji je odgovoran za oko tri odsto globalnih emisija CO2, obavezao se da će do 2050. godine dostići neto nultu emisiju. Međutim, ovaj sektor se suočava sa izazovima kao što su kašnjenja u isporuci najnovijih generacija goriva, kako potvrđuju podaci organizacije T&E.
Nova oznaka emisije je ključni deo regulative ReFuelEU Aviation, koja promoviše upotrebu održivih goriva u aviacionom sektoru. Oznaku će ekskluzivno izdavati Evropska agencija za bezbednost vazduhoplovstva (EASA), što osigurava da oznaka ispunjava stroge standarde.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.