Šest aerodroma stavlja glavni grad Velike Britanije ispred Tokija i Dubaija, a Hitrou je drugi najgori aerodrom na svetu po uticaju na klimu, otkriva najnovija studija.
Avioni koji poleću i sleću na šest londonskih aerodroma, kako prenosi Gardijan, izlažu stanovnike grada emisijama štetnih azotnih oksida i čestica kao što to čine 3,23 miliona automobila svake godine. U Tokiju i Dubaiju, stanovnici su izloženi emisiji iz vazdušnog saobraćaja poput one koju čine 2,78 miliona automobila.
Ova tri grada su najteže pogođena zagađenjem vazduha iz avijacije, prema novom istraživanju koje prati zagađenje vazduha i emisije gasova staklene bašte na teretnim i putničkim letovima sa aerodroma širom sveta.
Utvrđeno je da 20 najvećih aerodroma, zajedno, proizvode isto toliko emisija ugljenika kao 58 elektrana na ugalj, navodi Gardijan.
„Zagađenje oko aerodroma raste iz godine u godinu. To utiče na milione ljudi, koji udišu toksične emisije i kao rezultat toga razvijaju zdravstvene probleme, ali kreatori politike to guraju pod tepih“, rekao je Jo Dardenne, direktor avijacije u Transport & Environment-u, istraživačkom centru koji je pomogao u izradi istraživanja.
On je istakao da eksponencijalni rast sektora i aerodroma nije u skladu sa njihovim klimatskim ciljevima, posebno imajući u vidu sporo usvajanje čistih tehnologija.
Najzagađujući aerodrom na svetu je u Dubai, u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, gde u jednoj godini bude 20,1 milion tona emisije CO2, što je otprilike ekvivalentno emisiji gasova staklene bašte iz pet termoelektrana na ugalj, kao i 7.531 tona NOk i 71 tona PM2,5.
Aerodrom Hitrou u Londonu bio je drugi najgori po uticaju na klimu, izbacujući 19,1 miliona tona CO2 godišnje, i po emisiji NOk, sa 5.844 tone, iako ga je sa 37 tona godišnje zagađenja PM2,5 svrstalo na tu listu na 16. mesto.
Odatle je slika komplikovanija, jer klimatski uticaji aerodroma i emisije drugih štetnih zagađivača nisu jasno povezani.
Kritičari vazdušnog saobraćaja kažu da nisu postojale dovoljne mere zaštite oko vrsta zagađenja koje izazivaju aerodromi.
“Nivoi buke aviona se stalno prekoračuju, a nama u potpunosti nedostaju standardi EU za ultrafine čestice, koje predstavljaju veliku opasnost po zdravlje”, izjavila je Magdalena Heuwieser, iz aktivističke mreže Stay Grounded.
“Neke ključne mere se moraju odmah preduzeti da bi se zaštitilo zdravlje radnika i zajednica oko aerodroma – kao što su zabrana noćnih letova ili jednostavna poboljšanja mlaznog goriva da bi imali bar iste standarde kao gorivo za automobile. Ali tehnologija neće rešiti ceo problem: smanjenje broja letova je najefikasnije i potrebno”, poručila je ona.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.