Projekti zelene energije često nailaze na protivljenje javnosti u Nemačkoj. Kako bi građani u tradicionalno rudarskoj rurskoj oblasti lakše prihvatili prelazak sa lignita na obnovljive izvore, osmišljeno je inovativno rešenje – instaliranje solarnih sistema duž auto-puteva u području u blizini površinskog kopa Garzweiler. Ovaj pilot-projekat bi mogao postati jedan od modela za energetsku tranziciju.
Kako piše Balkan Green Energy News, površinski rudnik lignita Garzweiler u nemačkoj pokrajini Severna Rajna-Vestfalija decenijama je znatno uticao na život ljudi. Poslednjih nekoliko godina, iako kop još uvek nije zatvoren, u prvi plan izbijaju pitanja buduće namene i rekultivacije, zbog čega je osnovan Landfolge Garzweiler, međuopštinska asocijacija (Zweckverband) za rehabilitaciju i prenamenu zemljišta. Projekti obnovljivih izvora energije su deo rešenja za nadomeštavanje lignita, međutim vetroturbine i solarne farme često nailaze na značajan otpor javnosti u Nemačkoj.
„Aktivističke grupe protestuju protiv vetroparkova ili izgradnje dalekovoda, a u mnogim oblastima vodi se borba za buduću namenu zemljišta“, istikao je Folker Milhen, direktor uprave Landfolge Garzweilera.
Za optimalno iskorišćavanje energije sunca, treba da se koriste i krovovi i zelene površine. Da bi javnost lakše prihvatila obnovljive izvore energije, asocijacija je predložila je inovativno rešenje – solarni auto-put.
Solarni auto-putevi imaju veliki potencijal za razvoj održive infrastrukture
Firma Drees & Sommer je izradila studiju izvodljivosti koja pokazuje da je pravno, tehnički i ekonomski moguće instalirati solarne sisteme zbirne snage 24 megavata na deonicama auto-puteva u blizini ugljenokopa Garzweiler ukupne dužine 30 kilometara.
Planirano je postavljanje panela na nasipima uz auto-put A44n i na zvučnim barijerama uz auto-put A46. Stručnjaci su analizirali pitanja poput izbora tehnologije, lakoće implementacije i ekonomske održivosti, kao i potencijalne modele operatora i vremenske okvire.
„Naše istraživanje pokazalo je veliki potencijal solarnih auto-puteva za razvoj održive infrastrukture“, rekao je Aleksander Forkeper, viši konsultant u kompaniji. Ipak, on dodaje da ne može svaka deonica auto-puta biti pogodna za proizvodnju solarne energije. Kao i kod projekata na zemlji, i ovde sistemi moraju biti pažljivo planirani.
Ipak, u kompaniji veruju da pilot-projekat za instalaciju solarnih panela uz auto-put kod Garzweilera može da se primeniti na nacionalnom nivou. „Sa 13.200 kilometara, nemačka mreža auto-puteva je četvrta po dužini u svetu,“ ukazao je Forkeper. Fraunhofer institut za solarne energetske sisteme (ISE) izračunao je da je pet odsto Nemačke teritorije pokriveno saobraćajnicama, što pored auto-puteva uključuje i parkinge i zvučne barijere.
Potencijal saobraćajnica iznosi dodatnih 300 gigavata solarne energije. Radi poređenja, do aprila 2024. godine, u Nemačkoj su na krovovima i zemlji instalirani fotonaponski sistemi ukupnog kapaciteta od 81,5 gigavata, istaknuto je saopštenju kompanije.
Za udruženje Landfolge Garzweiler, ideja solarnih auto-puteva je značajan korak, ali oni planiraju i druge projekte.
„Želimo da ostanemo energetska regija, ali bez lignita“, rekao je Milhen.
Jedan od projekata je i Inovacioni park obnovljivih izvora energije, čiji je cilj uspostavljanje velikog integrisanog energetskog sistema za generisanje, skladištenje, distribuciju i korišćenje energije u okviru pet podprojekata.
Solarni krovovi iznad auto-puta
Podaci ukazuju na obećavajući potencijal auto-puteva za proizvodnju energije, pa se širom Nemačke sprovode se i drugi solarni pilot-projekti.
U Ludvigsfeldu, južno od Berlina, gradska vlast planira postavljanje solarnog krova iznad auto-puta A10. Tako se izbegava zauzimanje zemljišta, a inicijativa će imati i druge pozitivne efekte, poput smanjenja buke i zaštite saobraćajnice i vozila od vrućine i padavina.
Jedan pilot-projekat je sproveden u saveznoj pokrajini Baden-Virtemberg. Naime, na auto-putu A81 je u oktobru 2023. postavljen krov od solarnih panela visok pet i po metara. Fraunhofer institut, zajedno sa partnerima, proučava performanse ovog prototipa, uzimajući u obzir aspekte poput stabilnosti, održavanja, drenaže i bezbednosti na putu.
Pored nemačkih auto-puteva nalazi se veliki broj solarnih farmi. Kako bi postigla klimatsku neutralnost u upravljanju tom mrežom, krovna savezna agencija Autobahn planira da postepeno poveća kapacitet fotonaponskih sistema.
I nemačko zakonodavstvo ide u prilog ovim investicijama. Zakon o obnovljivim izvorima energije definiše koridore do 200 metara od ivice kolovoza kao prioritetne oblasti za postavljanje solarnih sistema.
Nedavno je ublažena zabrana postavljanja postavljanja solarnih sistema unutar 40 metara od same saobraćajnice, omogućavajući dodatne kapacitete za solarne projekte. Na osnovu ovog zakona, čak i zemljišta koja su vrlo blizu puta mogu se koristiti za solarnu energiju.
Fotonaponski putevi
Pored nasipa ili zvučnih i vetrobarijera, stručnjaci su razmatrali upotrebu same površine puta za proizvodnju solarne energije uz pomoć integrisanih panela, mada toga još nema u Nemačkoj. Eksperiment na saobraćajnici prvog reda D5 u Holandiji 2016. godine nije bio uspešan zbog oštećenja koje je saobraćaj prouzrokovao na površini puta odnosno na solarnim ćelijama.
Ipak, u ovoj zemlji bicikala je postavljena solarna biciklistička staza dužine 70 metara.
Za sada najuspešniji solarni put je napravljen u Kini. U Đinanu, glavnom gradu istočne kineske provincije Šandung, 2017 godine otvoren je jedan kilometar solarnog auto-puta. Solarne ćelije su ugrađene u površinu ispod providnog materijala. Godišnje generišu jedan gigavat-sat električne energije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.