Industrija igračaka vredna 109 milijardi dolara zavisna je od poliuretana, silikona, spandeksa, poliestera. Različiti oblici plastike uključeni su u 90% lutaka, kockica za slaganje, akcionih figura, naučnih setova, kompleta za igru, vozila za malu decu i drugih proizvoda osmišljenih da stimulišu dečju maštu, upozorava portal Trellis dodajući da se to neće brzo promeniti, sigurno ne do 2025. godine.
Smanjenje upotrebe plastike dobijene od nafte pokazalo se kao izazov za proizvođače igračaka, uključujući i najvećeg među njima – Lego, koji je u septembru produžio rok za pronalaženje alternativa nakon što je testirao više od 600 materijala, ali nijedan nije zadovoljio standarde, piše Marija Dedić za Centar za promociju cirkularne ekonomije.
Mattel eksperimentiše s bioplastikom kroz dečje igračke koje prodaje njegova podružnica Fisher-Price, kao i s upotrebom reciklirane plastike iz okeana za pojedine Barbie lutke.
Od bioplastike do kartona
Za proizvođače igračaka, 2025. godina će zahtevati dublju posvećenost korišćenju prirodnih, bioplastičnih i recikliranih materijala koji su izdržljivi, kao i istraživanje novih poslovnih modela, uključujući pristup koji favorizuje prodaju polovnih igračaka.
„Ako ljudima ne olakšamo da naprave dobar izbor, šta onda možemo očekivati od njih“, pita se Šeron Kilti, bivša konsultantkinja iz McKinseyja i osnivačica Jiminy Eco Toys, onlajn prodavnice igračaka (nazvane po cvrčku iz priče o Pinokiju).
Klimatski prihvatljive igračke prave se od bioplastike, reciklirane plastike ili sertifikovanog drveta i kartona, ali je ove proizvode teško pronaći u tradicionalnim maloprodajama, kaže Kilti.
Prodaja igračaka bez plastike stagnira
Prema istraživačkoj kompaniji Circana, prodaja igračaka bez plastike ne raste iz godine u godinu.
„Postoji interesovanje, ali prodaja je stagnirala“, kaže Frederik Tjut, globalna savetnica za industriju igračaka u Circani, navodeći da su potrošači zabrinuti zbog inflacije.
Jedan od najvažnijih faktora za roditelje mlađe od 40 godina u SAD pri kupovini igračaka jeste koliko dugo će igračka trajati. Izdržljivost plastike je razlog zbog kojeg i Lego i Mattel sporije prelaze na alternative, kažu dizajneri igračaka.
Popravka još nije zaživela
Iako bi, kako pokazuju istraživanja, roditelji radije popravili igračku nego je bacili, ni ovaj sektor još nije zaživeo. Postoji mnogo malih i lokalnih preduzeća koja nude popravke igračaka. Primera radi, KidsWheels specijalizovan za delove i usluge za igračke sa točkovima, Winey Bears, fokusiran na plišane igračke i RePlay for Kids, koje nudi radionice za obuku.
Ali, dok veći proizvođači igračaka ne prihvate popravku kao deo svojih poslovnih modela, to će verovatno ostati marginalna ideja, kaže Kilti.
„Moramo da se pomerimo od trenutnih podsticaja koji favorizuju linearne proizvodne procese“, poručuje.
Isto važi i za inicijative za preprodaju polovnih igračaka. Najveći francuski trgovac igračkama, King Jouet, planira da uključi polovne proizvode u oko 10% od više od 300 prodavnica. Igračke koštaju polovinu cene novih, a predstavljaju 20-30% asortimana u prodavnicama koje učestvuju u ovom programu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.