Skoplje u javni prevoz uvodi deljenje električnih automobila da smanji zagađenje 1Foto: Pixabay/dimitrisvetsikas1969

Skoplje uskoro u javni prevoz uvodi sistem deljenja električnih automobila, sa ciljem da smanji zagađenje vazduha. Pismo o namerama za realizaciju ovog projekta su sa slovenačkom kompanijom Avant Car potpisali ministarka energetike Sanja Božinovska i ministar životne sredine Izet Medžiti.

Deljenje automobila (car sharing) je koncepcija zajedničkog korišćenja vozila. U Ljubljani je uvedeno 2016. godine. Kompanija Avant Car je, pored matične Slovenije, u ovoj delatnosti aktivna u Hrvatskoj i Austriji, a očekuje se da će sledeće godine takav sistem uvesti i u Severnoj Makedoniji, prenosi Balkan Green Enery News.

Kroz ovaj projekat, građani Skoplja će imati pristup savremenom, ekonomičnom i ekološki prihvatljivom prevozu koji je osmišljen da smanji gužve u saobraćaju, zagađenje i zavisnost od fosilnih goriva, piše u vladinom saopštenju.

Severna Makedonija ima veliki izazov sa zagađenjem vazduha. Svake godine od 3.828 do 5.000 ljudi umre zbog izlaganja česticama tipa PM2.5, štetnoj mikroskopskoj prašini. Skoplje je u toku grejne sezone pri vrhu liste glavnih gradova po zagađenju vazduha. Cilj projekta deljenja električnih automobila je da doprinese rešavanju ovog problema.

U Ministarstvu eneregtike, rudarstva i mineralnih sirovina kažu da će se za električna vozila stoodstotno puniti električnom energijom iz obnovljivih izvora i da će to dovesti do poboljšanja kvaliteta vazduha i značajnog smanjenja emisija CO2.

Pismo o namerama o uvođenju sistema za deljenje električnih vozila slovenačke kompanije Avant Car potpisali su prvi potpredsednik vlade i ministar životne sredine i prostornog planiranja Izet Medžiti i ministarka energetike, rudarstva i mineralnih sirovina Sanja Božinovska.

“Naš grad se već duže vreme suočava sa posledicama urbanog zagađenja. Cilj je da na ovaj način direktno utičemo i smanjimo emisije ugljen-dioksida i zagađenje, što je naš prioritet kao ministarstva. Građani će imati mogućnost ekonomičnijeg prevoza, bez kompromisa u pogledu životne sredine“, rekao je Medžiti.

Pilot faza projekta planirana je u tri skopske opštine

Realizacija projekta počeće obezbeđivanjem javnih i privatnih parking mesta i postavljanjem odgovarajuće infrastrukture za punjenje. Plan je da pilot-faza bude sprovedena u skopskim opštinama Aerodrom, Čair i Gazi Baba, sa 100 električnih automobila. Paralelno s tim biće organizovane edukacija javnosti i promocija prednosti ovog sistema.

Za korištenje usluge biće potrebna mobilna aplikacija, pomoću koje se lociraju dostupni električni automobili, a plaćanje će biti digitalizovano ili obavljano putem kreditne kartice. Trošak rentiranja biće obračunavan na osnovu dužine korišćenja i pređenih kilometara.

Najavljeno je da će cene biti objavljene u februaru, a prema rečima vlasnika Avant Cara Mateja Čera, biće niže nego za taksi, u rangu od tri i šest evra. Put od centra prestonice Severne Makedonije bi koštala između 10 i 15 evra.

Ipak, ne misle svi da će deljenje električnih automobila rešiti problem zagađenja vazduha i gužvi u saobraćaju. Darko Arsovski Petrovski iz organizacije GoGreen izjavio je za Radio Slobodna Evropa da će novi automobili doneti pak još više automobila i više zaglavljenih u saobraćaju te usporiti javni prevoz, a da će zagađenje vazduha ostati isto ili se smanjiti tek minimalno.

Ta grupa je istakla da je Skoplju potrebna sveobuhvatna promena pristupa, sa fokusom na ulaganje u javni prevoz, biciklističke staze i pešačke zone, a ne povećanje broja vozila, čak i ako su električna.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari