Na osnovu izjave 123 birača, od kojih je 121 potpisana i sa matičnim brojem, prikupljenim u roku od 96 sati nakon zatvaranja biračkih mesta u nedelju 21. 6. 2020. godine u 20 časova, uočena su 263 kršenja propisa na 55 biračkih mesta, navodi se na početku Analize koju je o kršenju izbornih pravila 21. juna i uoči izbora sačinio pravni tim liste „Nebojša Zelenović – Šabac je naš“.
Nepravilnosti se odnose na kršenje pravila o radu biračkih odbora na koordiniranom sprovođenju svih izbora raspisanih za 21. jun 2020. godine, Zakona o izboru narodnih poslanika, Zakona o zaštiti podataka o ličnosti, Zakona o biračkom spisku, Zakona i javnom redu i miru, Krivičnog zakonika, kao i Ustava Republike Srbije.
Prekršaj 15 pravila
Pravila o radu biračkih odbora na koordiniranom sprovođenju svih izbora raspisanih za 21. jun 2020. godine:
Prekršeno je 15 članova pravila o radu biračkih odbora, 63 puta.
Od toga najviše puta je prekršen član 39, čak na 32 biračka mesta. Ovaj član govori o 1) zabrani zadržavanja neovlašćenih lica na biračkom mestu, 2) zabrani korišćenja mobilnih telefona na biračkom mestu i 3) vođenju paralelnih evidencija birača.
Zatim, član 38 je prekršen na 5 biračkih mesta. On reguliše održavanje reda na biračkom mestu.
Član 31 opisuje ko se smatra nemoćnim licem, a ko se ne smatra. Ovaj član je prekršen najmanje 4 puta.
Članom 55 je ustanovljeno pravo članova biračkog odbora da unesu prigovore. Ovo pravilo je prekršeno najmanje 4 puta.
Članovi 8 i 9 se tiču pripreme za početak glasanja, u smislu vremena okupljanja biračkog odbora i načina utvrđivanja potpunosti biračkog materijala. Oba člana su prekršena na po 3 biračka mesta.
Član 18 nalaže proveru UV lampom birača. Ovaj član je prekršen na dva biračka mesta.
Član 53 je takođe prekršen dva puta, a nalaže obavezu unošenja u Zapisnik podataka o licima koja su glasala uz pomoć drugog lica.
Član 61 nalaže obavezu dogovora oko toga ko nosi vreće sa izbornim materijalom u RIK. Ova obaveza je prekršena na najmanje dva mesta.
Član 3 nalaže obavezu nošenja identifikacione kartice od strane članova biračkog odbora. Ovo je čest prekršaj, ali ljudi ga smatraju nebitnim, tako da je prijavljen samo jednom.
Član 13 obavezuje članove biračkog odbora na dogovor o podeli rada. Ovo je prekršeno na jednom biračkom mestu.
Član 22 reguliše utvrđivanje da li je birač upisan u sve izvode iz biračkog spiska, i uručivanje listića. Ovaj član je prekršen jednom.
Član 26 reguliše samo način upotrebe spreja. Ovaj član je prekršen najmanje jednom.
Član 30 opisuje proceduru glasanja lica koja nisu u stanju da sama popune glasački listić. Ova procedura je prekršena najmanje jednom.
Član 32 nalaže da komisija za izlazak na teren mora imati najmanje tri člana iz stalnog sastava. Ovo pravilo prekršeno najmanje jednom.
Zakon o izboru narodnih poslanika
Prekršeno je 12 članova Zakona o izboru narodnih poslanika, 88 puta.
Član koji je najviše puta prekršen je čl. 55 koji propisuje da 1) svaki birač glasa lično, 2) može glasati samo jednom, i da je glas tajan, 3) isticanje političkih simbola na 50 metara od biračkog mesta je zabranjeno, 4) je zabranjeno korišćenje mobilnih telefona. Na čak 21 biračkom mestu je uočeno kršenje ovog člana.
Član 68 striktno nalaže da birač ne može glasati bez podnošenja dokaza o svom identitetu, kao i obavezu biračkog odbora da specijalnim sprejom obeleži kažiprst desne ruke. Birački odbori nisu poštovali ova pravila na čak 19 mesta.
Član 58 je prekršen 14 puta, odnosno najmanje na 14 biračkih mesta su se zadržavali ljudi koji nemaju ovlašćenje da budu na biračkom mestu.
Član 69 zabranjuje članovima biračkog odbora da na bilo koji način utiču na odluku birača, zatim obavezu članova biračkog odbora da objasne proceduru glasanja, kao i da obezbede tajnost glasanja. Ova pravila su brutalno prekršena najmanje devet puta.
Član 75 propisuje na koji način da članovi biračkog odbora imaju pravo da svoje primedbe stave na zapisnik. Ovo im je onemogućeno najmanje na osam biračkih mesta.
Član 37 obavezuje birački odbor da se stara o održavanju reda na biračkom mestu. Ovaj član zakona je prekršen najmanje pet puta.
Član 30 zabranjuje krvno srodstvo u pravnoj liniji neograničeno, u pobočnoj do trećeg stepena, a tazbinsko srodstvo do drugog stepena, u biračkom odboru. Registrovano je na četiri biračka mesta kršenje ovog pravila.
Članom 72 je propisano da lice koje ne može samostalno da glasa, glasa uz pomoć drugog lica, na propisan način. Ovo je prekršeno najmanje dva puta.
Član 74 propisuje način utvrđivanja rezultata, kao da ako se u glasačkoj kutiji nađe više listića od broja birača koji su glasali izbori se ponavljaju. I ovaj član je prekršen najmanje na dva mesta.
Član 72a propisuje da se komisija za izlazak na teren za glasanje van biračkog mesta formira od tri člana biračkog odbora. Ovo je prekršeno na najmanje dva mesta.
Član 67 propisuje da se glasačka kutija pečati na početku glasanja. Primećeno je najmanje jednom da ovo nije propisno urađeno.
Član 77 opisuje dostavljanje izbornog materijala, a po utvrđivanju rezultata. Ovo je nepropisno urađeno najmanje na jednom mestu.
Zakon o zaštiti podataka o ličnosti i o biračkom spisku
Utvrđeno je na jednom mestu da su aktivisti Srpske napredne stranke koristili podatke za koje nisu imali zakonske pravo da ih poseduju i obrađuju. Ovo ne znači da su ove zakonske odredbe samo jednom prekršene, jer su aktivisti SNS šetali između većine biračkih mesta sa različitim spiskovima.
Igrom slučaja, na osnovu svedočenja, primećeno je samo na jednom mestu da se neovlašćeno koriste podaci, ali je vrlo verovatno da su ove norme prekršene u velikom broju slučajeva.
Zakon o javnom redu i miru
Aktivisti Srpske napredne stranke i njihovi simpatizeri su ceo izborni dan kružili u zatamnjenim džipovima, okupljali se ispred biračkih mesta, i zastrašivali građane, čime su kršili čl. 8 ovog zakona – nepristojno, drsko i bezobzirno ponašanje.
Naravno, sve u cilju zastrašivanja građana da ne izađu na biračko mesto, ili da glasaju za SNS.
Krivični zakonik
Prekršeno je 13 članova Krivičnog zakonika, čak 91 put, a broj počinjenih krivičnih dela se broji u stotinama.
Član 135 (Prinuda) Krivičnog zakonika je povređen na biračkom mestu 71, od strane članova Srpske napredne stranke.
Član 138 (Ugrožavanje sigurnosti) Krivičnog zakonika je povređen na biračkim mestima 10 i 24, od strane članova Srpske napredne stranke, koji su pretili članovima drugih stranaka.
Član 144 (Neovlašćeno fotografisanje) Krivičnog zakonika je povređen na biračkom mestu 26, od strane članova Srpske napredne stranke, koji su fotografisali glasače.
Član 146 (Neovlašćeno prikupljanje ličnih podataka) Krivičnog zakonika je povređen na biračkom mestu 99, od strane članova Srpske napredne stranke.
Član 155 (Povreda prava glasanja) Krivičnog zakonika je povređen na 11 biračkih mesta, od strane članova Srpske napredne stranke, koji su silom ili pretnjom uticali na građane da glasaju za SNS.
Član 156 (Davanje i primanje mita u vezi sa glasanjem) Krivičnog zakonika je povređen na 16 biračkih mesta, od strane članova Srpske napredne stranke, koji su nudili novac za glas, od 10 evra do 5.000 dinara, kao i od strane nekoliko stotina birača koji su prihvatili ovaj novac.
Član 157 (Zloupotreba prava glasanja) Krivičnog zakonika je povređen na 17 biračkih mesta, od strane članova Srpske napredne stranke, koji su glasali za drugo lice, ili su glasali više od jednom.
Član 158 (Sastavljanje netačnih biračkih spiskova) Krivičnog zakonika je povređen na tri biračka mesta, gde postoji osnovana sumnja da je SNS izmenila biračke spiskove tako da se na njima nađu ljudi koji ne žive u Šapcu, niti imaju biračko pravo u gradu.
Član 159 (Sprečavanje održavanja glasanja) Krivičnog zakonika je povređen na dva biračka mesta, od strane članova Srpske napredne stranke, koji su postavljali svoje ljude na ulaz biračkog mesta, čime su praktično sprečavali glasače da uđu na biračko mesto, i ostvare svoje ustavom garantovano pravo.
Član 160 (Povreda tajnosti glasanja) Krivičnog zakonika je povređen na 20 biračkih mesta, od strane članova Srpske napredne stranke, što ukazuje na stepen kontrole nad biračima. Zahtev da birač pokaže za koga je glasao je protivcivilizacijski.
Član 161 (Falsifikovanje rezultata izbora) Krivičnog zakonika je povređen na 14 biračkih mesta, od strane članova Srpske napredne stranke.
Član 162 (Uništavanje dokumenata o glasanju) Krivičnog zakonika je povređen na biračkom mestu 21, od strane članova Srpske napredne stranke.
Član 359 (Zloupotreba službenog položaja) Krivičnog zakonika je povređen na dva biračka mesta, od strane policije, koja nije reagovala na kršenje zakona.
Ustav Republike Srbije:
Član 2 – Nosioci suverenosti: (…) Nijedan državni organ, politička organizacija, grupa ili pojedinac ne može prisvojiti suverenost od građana, niti uspostaviti vlast mimo slobodno izražene volje građana.
Član 3 – Vladavina prava: (…) Vladavina prava se ostvaruje slobodnim i neposrednim izborima, ustavnim jemstvima ljudskih i manjinskih prava, podelom vlasti, nezavisnom sudskom vlašću i povinovanjem vlasti Ustavu i zakonu.
Član 5 – Političke stranke – (…) Nedopušteno je delovanje političkih stranaka koje je usmereno na nasilno rušenje ustavnog poretka, kršenje zajemčenih ljudskih ili manjinskih prava ili izazivanje rasne, nacionalne ili verske mržnje. Političke stranke ne mogu neposredno vršiti vlast, niti je potčiniti sebi.
Sve ovo je Srpske napredna stranka prekršila, kako tokom celokupnog izbornog procesa, tako i konkretno na četiri biračka mesta gde se kroz izjave građana ispoljilo to da je SNS okupirala institucije, i da koristi državne organe da bi se održala na vlasti, ne prezajući ni od krivičnih dela, jer znaju da neće biti procesuirani.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.