CRTA: Utrostručen procenat "funkcionerske kampanje" 1Foto: CRTA

Pojačana funkcionerska kampanja, netransparentnost Gradske izborne komisije, kao i indirektno potkupljivanje glasača, glavna su obeležja prvih mesec dana zvanične kampanje za beogradske izbore.

To je saopšteno danas na konferenciji Centra za istraživanje, transparentnost i odgovornost – CRTA, koja je održana u Medija centru u Beogradu.

Iako je pre mesec dana konstatovano da ispunjavamo uslove za praćenje izbora,Gradska izborna komisija nam još nije omogućila da pratimo rad tog izbornog tela. U ovom trenutku ne postoji nijedna posmatračka misija koja može na sistematski način da prati na koji način GIK priprema izbore za Skupštinu grada Beograda 4. marta“, naveo je Raša Nedeljkov, šef posmatračke misije. Na ovaj način, krši se međunarodna obaveza koju je Srbija preuzela kao članica OEBS-a.

Dok je kampanja u zahuktavanju, jedino je izborna lista „Aleksandar Vučić“ na terenu i koristi sve načine za svoju promociju. Nedeljkov je istakao da se predstavnici vladajućih partija tri puta više pojavljuju u medijima, a u 58 odsto slučajeva kao javni funkcioneri. Ono što je sporno, međutim, dodaje, jeste da se svaki četvrti put napadaju predstavnici opozicije, a svaki drugi put se medijski prostor koristi u svrhu kampanje, dok se o opoziciji u medijima najčešće izveštava na neutralan ili negativan način.

Pavle Dimitrijević, šef pravnog tima CRTA, naglasio je da je Agenciji za borbu protiv korupcije poslato 14 prijava od strane ovog tela, a tiču se nedozvoljenih aktivnosti političkih subjekata, funkcionerske kampanje i zloupotrebe javnih resursa, na šta se Agencija još nije izjasnila.

Agencija za borbu protiv korupcije je odgovorna ne samo za praćenje finansiranja izborne kapmanje, već i za postupanje u slučajevima kad je reč o funkcionerskoj kampanji“, naveo je Dimitrijević.

Zabeležena su i četiri slučaja zloupotrebe javnih preduzeća u izbornoj kampanji, od čega su dve zajedničke reakcije aktivista SNS-a i JKP „Zelenilo“, kao i promotivni video klip koji je snimljen u prostoru GSP-a sa radnicima koji su na svojim radnim mestima.

Pod indirektni potkup glasača mogu se svrstati razne aktivnosti deljenja humanitarne pomoći, a ono što je postalo specifično za ovu kampanju jesu besplatni koncerti u organizaciji pojedinih opština, sa kojih se šalju političke poruke.

Protiv medija 303 prijave

Još jedno telo, čiji je rad u vezi sa izbornim kampanjama određen pravilnikom, Regulatorno telo za elektronske medije, nije se izjašnjavalo o podnetim prijavama.

U ovom trenutku postoje najmanje 303 prijave protiv elektronskih medija zbog medijske diskriminacije i neistinitog ili neobjektivnog izveštavanja, a podnete su preko elektronske aplikacije na sajtu CRTA. Od 303 prijave, 299 je upućeno televiziji PINK, tri prijave Studiju B, a jedna RTS-u“.

Jedini slučaj kada se REM oglasio je slučaj emisije „Žikina šarenica“ na RTS-u, kada je zauzeo stav da nema kršenja pravila kada voditelj, koji je istovremeno i na izbornoj listi, ostane da vodi emisiju. Ovo je obrazloženo na način da je reč o javnom medijskom servisu čiji su programski sadržaji dostupni na teritoriji cele Srbije, pa stoga nije moguće da se takvi sadržaji ukinu za određenu teritoriju Srbije.

Nedeljkov je istakao da je za bilo kakvo unapređenje pravnog okvira potrebna politička volja, koje u ovom trenutku nema, stoga je pozvao građane da kontinuirano pritiskaju predstavnike vlasti da poštuju preporuke.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari