Da li će proizvođači EV modela ispuniti berzanska očekivanja? 1Foto: Pixabay/Joenomias

Da ste u martu 2020. investirali 1000 dolara u akcije Tesle, danas biste imali deset puta više ili oko 10.000 dolara.

Popularnost proizvođača električnih automobila eksplodirala je tokom krizne 2020 godine. Svet je izgleda baš te godine rešio da mu valja što pre ostaviti klasične automobile i preći na EV modele u narednih desetak godina, tačnije do 2030.

Prvo na šta pomislimo pri pomenu elektro-automobila je svakako Tesla. To je zaista trenutno najveći i najozbiljniji igrač na ovom polju koji već ima uspostavljenu proizvodnju, modele, otvorene fabrike, prihode ali i profit.

Vrednost njegovih akcija je do danas upetostručena u odnosu na početak korona krize. Ako međutim uzmemo u obzir kratkotrajni pad koji je akcija doživela na početku tadašnje martovske panike u 2020, onda je do danas cena gotovo udesetostručena.

To znači da ste tada investirali 1000 dolara u akcije Tesle, danas biste imali deset puta više ili oko 10.000 dolara. Međutim, u međuvremenu, tokom prethodne 2021. došlo je do stabilizacije cenovnog trenda na ovoj hartiji obzirom da je pomenuti proizvođač dostigao tržišnu vrednost koja postaje upitna u odnosu na ono što on poslovno može postići.

Njegova kapitalizacija je premašila čak i zbirnu vrednost pet najvećih svetskih proizvođača automobila (u koje ubrajamo Ford, Volksvagen, Tojotu, Fijat…), iako su oni neuporedivo veći proizvođači na globalnom nivou (doduše klasičnih modela, dok im je EV segment u začetku).

U međuvremenu pojavio se još jedan paradoks. Na američkim berzama su putem IPO- a izašla i neka druga imena iz EV sveta, poput Lucida, Riviana ili Fiskera. Zajedničko za sve njih je to da su gotovo trenutno zadobili ogromne tržišne kapitalizacije, reda nekoliko desetina milijardi dolara.

Međutim, za razliku do dobro poznatog Tesle, ovi proizvođači EV vozila, nisu prodali ni jedan jedini model, niti ga čak i proizveli, osim ako to nije prototip za svrhe testiranja.

Kapitalizacije kod pojedinih ovakvih kompanija (Lucid i Rivian) od ovih kompanije su već blizu kapitalizacija klasičnih proizvođača. Iz domaće brokerske kuće, Ilirike Investments napominju da će ovo biti veoma važna godina kako za proizvođače tako i za sve investitore i ulagače u ove hartije ali i za one koji imaju nameru da investiraju obzirom da bi se ove godine trebalo razaznati koja su realna dostignuća novih imena poput Lucida, Fiskera, Canooa ili Riviana, pre svega na polju proizvodnje i isporuka, obzirom da većina pomenutih do kraja godine treba startovati sa realnom proizvodnjom i realnim isporukama modela.

Prevazilaženje planiranog i očekivanog sa ovog polja (proizvodnja – isporuka – potražnja) imaće direktan uticaj i na cene njihovih akcija a biće i barometar za buduća očekivanja.

Sa druge strane, Tesla koji je već etabliran brend biće u fokusu zbog pitanja daljeg širenja kapaciteta i realizacije planova koje je zacrtao a to je proizvodnja do milion modela godišnje i start proizvodnje u novim fabrikama.

Ne smemo zaobići i neke kineske brendove, poput NIA, Li Auta i Xpenga. Ovi proizvođači su aktivni u Kini i osvajaju tamošnje tržište ali će po svemu sudeći imati mnogo veću i bolju prođu i u ostatku sveta nego što su to imali kineski klasični modeli sa motorima sa unutrašnjim sagorevanjem.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari