Koalicija nevladinih organizacija „Demokratija na delu“ (DnD) danas je ocenila da je izborna kampanja za izbore gradonačelnika i odbornika u 38 opština na Kosovu bila mirna, sa bogatom programskom ponudom, ali bez pridržavanja antikovid mera, koje je utvrdila Vlada.
„Trideset dana izborne kampanje pokazalo je da je tradicionalni način vođenja kampanje sa velikim skupovima zasenjen digitalnom kampanjom. Digitalna transformacija kampanje nesumnjivo je nametnuta ograničenjima prevencije korona virusa, ali i činjenicom da su internetske platforme ponudile mnogo veći, efikasniji i ekonomičniji potencijal u dosezanju masa i glasača“, ocenila je DnD na konferenciji za novinare.
Platforme Fejsbuk i Instagram kandidati za gradonačelnike i oni za skupštine opština koristili su za objavljivanje informacija, slanje programskih ponuda, obaveštavanje o aktivnostima i pozivanje na glasanje.
Iako je velika većina ovih postova sponzorisana, nedostaje transparentnost o finansijskim troškovima digitalnih kampanja, ocenila je DnD.
„Iako su se na početku kampanje neki politički subjekti obavezali da će skratiti dane kampanje, u praksi se to nije dogodilo. Izborna kampanja započela je sastancima sa malim grupama građana i uz relativno zadovoljavajuće poštovanje mera protiv korone. Međutim, poštovanje mera i ograničenja u broju učesnika gotovo je napušteno na svim sastancima koji su organizovani u poslednjoj nedelji kampanje“, konstatuje se u izveštaju.
Prema DnD, za razliku od prethodnih izbornih kampanja, ovog puta je objavljivanje političkih programa obavljeno od početka kampanje, što su kandidati izgleda ocenili kao konkurentsku prednost u trci.
„Jasne programske ponude, od kojih je većina bila dostupna javnosti, bile su pozitivna karakteristika ove kampanje za većinu kandidata. Organizovane su televizijske debate sa kandidatima za gradonačelnike svih opština sa većinskim albanskim stanovništvom, dok rasprave nije bilo u opštinama sa većinskim srpskim stanovništvom“, navedeno je u izveštaju.
Kapitalne investicije bile su u fokusu političkih programa većine kandidata, sa programima sa transformativnim potencijalom karakterističnim za mnoge opštine, posebno za sedam velikih centara.
Međutim, u nekim slučajevima nedostajali su detalji plana implementacije programa, troškovi i finansijska sredstva za njihovu implementaciju.
Dodatna vrednost nekih programa kandidata su ekološki projekti, uključujući izgradnju novih parkova, biciklističkih staza i promociju alternativnog transporta, kao i razvojne projekte u oblasti informacionih tehnologija, poput „laboratorija“ i IT centara.
Iako je velika većina obećanja kandidata u okvirima i nadležnostima opština, čak je i na ovim izborima bilo slučajeva da su određeni kandidati dali obećanja, ili su u svoje programe uključili pitanja, koja su u nadležnosti centralnog nivoa vlasti i ta obećanja su uglavnom došla od kandidata u redovima političkog subjekta koji vodi Vladu.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.