Potpisivanjem više bilateralnih sporazuma sa Kinom o gradnji puteva i brzih pruga, Srbija se postavila kao infrastrukturno čvorište regiona, saglasni su analitičari, prenosi RTS.
Strategija „Jedan pojas – jedan put“ trajaće decenijama, i za Srbiju je izuzetno važno što je sa kineskim državnim vrhom ostvarila blisku saradnju, ocenjuju stručnjaci.
Iako nas deli 10.000 kilometara, Srbija i Kina nikada nisu bile bliže, što potvrđuje i gostoprimstvo kineskih domaćina ukazano delegaciji Srbije u Pekingu. Učešće na samitu „Pojas i put za međunarodnu saradnju“ i bilateralni razgovori s kineskim državnim vrhom, Srbiji otvaraju vrata najvećeg tržišta sveta.
„Kina je iskren i veliki prijatelj Srbije. Toliko susreta sa ljudima koji su najveće zvezde savremenog sveta da imate, da ste iz brojčano i teritorijalno tako male zemlje kao što je Srbija, govori o ogromnom poverenju koje postoji između naših naroda i naših državnih rukovodstava. Mi ćemo određene stvari menjati i politika rasta, uveren sam, biće suština i okosnica programa i nove vlade moje podrške kao predsednika Republike u radu te nove vlade“, poručio je predsednik Vlade Srbije Aleksandar Vučić, piše na RTS.
Istakao je da građani Srbije moraju da osete taj boljitak mnogo brže.
„Mi smo to uspeli zahvaljujući i merama štednje i odgovornosti, trpeljivosti, strpljenju, da dođemo do toga da smo bili zemlja koja je potpisala najviše ugovora, ne memoranduma o razumevanju, već najviše ugovora“, istakao je Vučić u Pekingu.
Potpisi na tim ugovorima pokreću gradnju deonica puteva na Koridoru 11 – od Beograda ka Južnom Jadranu. Kineske i srpske kompanije zajedno će raditi i na modernizaciji brze pruge od Beograda ka Budimpešti, zahvaljujući zajmu kineske „Eksim banke“. Srpski vozovi tako će, prvi put, moći da idu brzinom od 200 kilometara na sat.“Kineski predsednik je u dugom govoru, u kojem je izneo sve detalje te njegove inicijative, pomenuo samo jedan jedini konkretan projekat i to baš brzu prugu između Beograda i Budimpešte, što dokazuje koliko je ta pruga važna ne samo Srbiji već čitavoj ovoj inicijativi, koliko je važna za saobraćaj Evrope i čitave Azije“, kaže Rade Obradović, savetnik u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.
„Na kraju juna počinju radovi na takozvanoj srednjoj deonici od Stare Pazove do Novog Sada, koje izvode ruske državne železnice, a već sutra u Beogradu počinjemo da pregovaramo za drugu kinesku deonicu, od Novog Sada do Subotice, odnosno državne granice. Veliki je značaj toga, mi očekujemo da će ova prva deonica biti završena u naredne tri godine“, rekao je Dušan Garibović, v. d. generalnog direktora Infrastruktura „Železnice Srbije“, prenosi RTS.
Osim infrastrukture, na samitu u Pekingu posebna pažnja posvećena je obrazovanju i povezivanju ljudskih resursa u svim zemljama koje učestvuju u inicijativi „Jedan pojas – jedan put“.
„Mi smo nedelju dana pre ovog foruma osnovali Institut „Jedan pojas – jedan put“, koji je pri novosadskom univerzitetu, pri departmanu tehničkih nauka, i mislim da će to biti jako važno – objediniće i ovu infrastrukturu i poljoprivredu, kao i razne druge“, kaže Mladen Šarčević, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, stoji na RTS.
Jovan Čavoški sa Instituta za noviju srpsku istoriju smatra da je ovaj forum bio izuzetno važan jer je Kina „ispipavala puls Evroazije, da vidi koje su zemlje stvarno iskreno sa njima“.
„Sa Kinezima, ako imate saradnju, samo je nebo granica, tako da zaista treba biti proaktivan i nastojati da se privuku direktne strane investicije iz Kine i to je ono što će garantovati budućnost za Srbiju u 21. veku“, naglasio je Čavoški.
Prijateljstvo dve zemlje velika je šansa i za Beograd, koji očekuje priliv kineskih investicija, a za nekoliko nedelja u našoj prestonici počinje i gradnja Kineskog kulturnog centra.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.