Dragoljub Bakić: Raspisati referendum za rušenje Beograda na vodi 1

LJudi nisu ni svesni koliko su beogradski izbori ozbiljni, a osim Inicijative Ne da(vi)mo Beograd ne primećujem nikog drugog kome je Beograd cilj i glavna i jedina tema.

Svi drugi hoće da preko ovog prvog koraka osvoje vlast. Ova predizborna kampanja je toliko klasična, neinventivna. Lista oko naprednjaka je smešna, vuku ovog nesrećnog doktora, kao ono cige mečku Božanu da za novac igra pred kafanama. Pa onda on ode na gradilište Beograda na vodi pa kao objašnjava šta je to i zašto je to dobro, u sve se razume… NJima je dobijanje izbora pitanje života i smrti. Inicijativi nije, oni će se svime ovim baviti i posle izbora, ocenjuje u razgovoru za Danas arhitekta Dragoljub Bakić, kandidat Inicijative Ne da(vi)mo Beograd za odbornika u Skupštini grada Beograda, u odgovoru na pitanje zbog čega podržava Inicijativu.

* Zašto Inicijativi Ne da(vi)mo Beograd nije pitanje života i smrti uspeh na izborima, a ovima drugim jeste?

– Ne znam, ali pogledajte predsednika države šta radi. Viče sa nabreklim vratnim žilama, kako su svi drugi lopovi, kako je svima stalo samo do te kase beogradske… On hoće da kaže kako su svi drugi lopovi i neradnici i kako hoće da vrate zmije i pacove na Savski teatar i u Beograd na vodi. To je već degutantno. Ali, ja vam sada kažem – pacovi i zmije se vraćaju na svoja stara staništa. Oni se vraćaju, ne zato što će to neko da sruši, nego zato što će to da stane, tamo ljudi biti neće. Veštice i akrepi su sada u podzemnim tunelima, osećaju uznemirenost i nestrpljenje ovih gore, i čekaju trenutak da se vrate. Samo što sada neće biti u mulju i blatu, već u fensi apartmanima sa stepenicama za penjanje. Imaće đakuzije za razmnožavanje, parket da grickaju, pogled na panonsku niziju…

* Zašto će da stane?

– To je društveno-politička greška, sociološka, saobraćajna, infrastrukturna, geomorfološka, ekološka, urbanistička, arhitektonska, kulturološka, ekonomska, hidrološka, građevinska. Greška do greške. Sve tamo je greška. Tu se na silu pokušava da ugura jedan prostor koji tu ne može da stane. Toliki broj i takav kapacitet tu jednostavno ne može da stane. Trpaju beton tamo, hiljade i hiljade kubika betona. Za to smo prvaci sveta, za beton. Sada se to čudo od betona ugojilo i polako se izdiže i kao neka neman izliva iz svog blatnjavog korita. I šta traži? Pa mostove, puteve, ljude, tunele, ulice… A gde je to? Nema više igranki, to sada postaju ozbiljni problemi. Vrag je odneo šalu. Dolazi trenutak kada više nećete znati šta sa tim da radite. Jer, kako ćete bez infrastrukture? Vidite, tu je saobraćaj nerešiv. Tu treba da nastane 25.000 ljudi na dva miliona kvadrata, što znači da tu treba da stane 40.000 automobila. Tako kaže zakon – 50 kvadrata – jedan automobil. Kako bi se taj saobraćaj izlio a nema kuda, oni hoće da grade most, da ruše stari Savski most, koji opslužuje 30.000 automobila dnevno. Prvo su hteli da ga prošire, opterete duplo, a sada hoće da ga ruše sa argumentom da mu ne valjaju temelji. Zašto ne prave drugi most pored? Nijedan most nije pogrešno postavljen. Dakle, na sever će Beograd na vodi da izađe, preko mosta, a na jug? E, pa tamo nema gde.

* Kako su investitori pristali na to, ipak je neko dao bar nekakav novac?

– To nisu investitori, to su obični građevinski preduzimači. Pogledajte, oni sada hoće da nastave da kopaju tunel koji je pre 70 godina zaustavljen jer je ceo terazijski greben počeo da se urušava. Pitate se kako je metro postao opet aktuelan? Bez metroa nema rešenja saobraćaja, ne samo tog dela, nego saobraćaja uopšte. Podigli su sve šine tamo, umesto da se baziraju na šinskom prevozu, oni uništavaju šinski prevoz. Posle sto godina priče o metrou, sada opet počinjemo ispočetka. Dovodimo Britance i Francuze da im kažemo šta hoćemo, naručujemo trasu da ide od Makiša do Ade Huje.

Imate metastaze koje izbijaju svuda po gradu zbog Beograda na vodi. Hoće da prave tu kulu… Pre neki dan je urađena studija kako kula utiče na sredinu i živote ljudi. Bila je zakazana javna rasprava, jer je to stvar od javnog značaja, pa kad su videli koliko je veliko interesovanje, oni su se uplašili pa otkazali, pa onda opet zakazali. Nisu, međutim, znali odgovor ni na jedno pitanje, i na insistiranje Inicijative obećali da će ponovo organizovati, a onda su to smandrljali i sakrili, niko nije znao da se održava javna rasprava, niko se nije pojavio i oni su konstatovali da niko nema ništa protiv. Ta kula ima tolike probleme, nisu ni svesni koliko se igraju sa ozbiljnim stvarima. Amerikanci su napravili projekat i odmah izašli jer su videli koliko je to sve ovde neozbiljno. To je onda preuzela jedna firma iz Dubaija da razradi, a istovremeno se razrađuje u Energoprojektu. Odgovornim projektantima nije padalo na pamet da stave potpis na to. Takođe, tek se sada prave idejni projekti za infrastrukturu, kanalizaciju… Dakle, ono što je trebalo da bude gotovo još pre pet godina, oni to tek sada rade. Gde su im urbanistički projekti pa da znaju koliko će to da ih košta. Gde su im sinhron planovi kojima se usklađuje ono što je iznad zemlje sa onim što je u zemlji. Bez toga je sve u haosu.

* Je li moguće izaći iz te situacije nekako?

– Ja mislim ne. To je sve apsolutno nerešivo. Oni demoliraju železnički teretni saobraćaj, koji sada ide po gradu oko tvrđave, pa na Pančevački most. Vi to kad dignete, morate da mu nađete alternativu, ne možete da nemate železnički teretni saobraćaj. Morate po južnoj strani, po drugom obodu Beogradu, od Bubanj potoka do Vinče da napravite teretnu prugu i železničko putnički most preko Dunava. To sve košta i zahteva vreme. A oni su u panici. Trebaće im četiri-pet godina da izgrade novi most, a gde će za to vreme saobraćaj da ide? Na Brankov most? Pa on je sada već na granici, ima 90.000 automobila dnevno.

* Šta bi bilo rešenje za Beograd na vodi? Da se sruši?

– Ako bi građani odlučili da to vrate u prvobitno stanje, na referendumu, onda bi to bilo tako. Da se sruši, jer lako je srušiti. Međutim, oni intenzivno to sada tamo grade, ne znam od kog novca, neću da ulazim u to, postoje razne priče o tome odakle stiže novac. Međutim, to je državna tajna, tu ne možete ništa da saznate. Ako je ovo javni interes, taj projekat, onda o tome morate da obaveštavate javnost, zar ne? Znalo se kada su Arapi uplatili prvih 20 miliona evra, znalo se i za sledećih 20 miliona evra, i od tada, 2015. godine, više se ništa ne zna. Odakle novac? A tih 40 miliona evra je daleko prevaziđeno ovim radovima koji su u toku. Da biste podigli zgrade od 20 spratova u živom blatu, vi morate da izgradite bar još deset ispod. I to jako puno košta, to diže cenu stanova… Za koliko onda treba da prodate te stanove, to je preskupo. Nijedan problem Beograda nije rešen za vreme ove vlasti, oni se samo igraju fontanama, jarbolima…

* Cenite da neće moći da se izvuku iz toga?

– Kažem vam, građani Beograda će ga ili srušiti ili ostaviti kao turističku atrakciju i tužni spomenik jednoj bahatoj demonstraciji moći. Ali, ne ruše ga 23 liste na izborima, da se razumemo, pacovi će da se vrate sami, kada budu otišli ljudi. To je moja realna prognoza. Ako nemate kanalizaciju, nemate je, onda imate septičke jame, a to bi navodno trebalo da budu pametne zgrade, na čipove i daljince…

* Gotovo sve opozicione stranke su protiv Beograda na vodi.

– Inicijativa je ono čemu ja dajem apsolutnu prednost. Oni su se i osnovali kao reakcija na projekat Beograd na vodi. Da brane Beograd od ovog projekta. Međutim, postoji još ljudi, poput Dragana Šutanovca i Dragana Đilasa. Đilas uz sebe ima dosta uglednih ličnosti, Srbijanku Turajlić, Mariju Bogdanović, Borku Pavićević. Šutanovac, takođe, ima Vesnu Pešić, Vesnu Rakić Vodinelić, sudiju Zorana Ivoševića, ali je u posebnom problemu jer ima hipoteku svoje stranke, koja se obrukala i izneverila narod.

* Nije li to hipoteka i Đilasa, koji je do juče bio u DS, a zapravo sve vreme o kojem govorite u kontekstu brukanja i izneveravanja naroda?

– Ali on je otišao iz stranke.

* Da li je dovoljno samo otići iz stranke i tvrditi da nemate ništa sa tim?

– Nije, naravno da nije. To su sve minusi. Ali, postoje na drugoj strani krediti, pa se računa šta može da prevlada. Postoji i treća opcija, koja je u redu, a to je ekipa oko Saše Radulovića, kao ekipa ekonomskih prvaka. Uz njih je prišao i ovaj hajduk iz Čačka, koji svojim radikalskim metodama uspešno nervira ove na vlasti… Oni svi zajedno mogu da dobace do 70 sedišta od 110 u gradskoj skupštini. Svi će imati dvocifren rezultat, samo će Inicijativa imati problem, i zato je neophodno animirati glasače. Inicijativa da donese bar deset mesta, Đilas 30 do 40, Šutanovac i Radulović po 15.

* Zašto Inicijativa, a ne Đilas?

– Ja sam sa njima sve vreme, kako da budem sa drugima, ja sam im na listi, držim im leđa i savetujem ih. Nisam bio za to da izađu na izbore. Mislio sam da treba da ostanu na planu čistog građanskog aktivizma jer to odlično znaju da rade.

* Za koga biste onda Vi glasali?

– Nemam problem, jer sad imate četiri opcije. Treba malo odmeriti i oprostiti. Nov je kvalitet pojava Inicijative, jer stalno kukamo kako su potrebna nova lica, kako su svi istrošeni, i evo ih. Evo novih ljudi, šta sad hoćete?

* Na temelju čega su se istrošili? Da li ih to na osnovu čega kažete da su se istrošili čini danas prihvatljivom opcijom?

– Ono što je za mene bila prihvatljiva opcija i jedina dobitna kombinacija je sam Đilas, bez narodnjaka i ostalih, i sama Inicijativa. Ali, deca me nisu slušala.

* Za neke je Đilas sadašnjost a Inicijativa budućnost.

– Čekajte, pa oni su sada u pravim godinama. Kada će ako neće sad?

* Ali, oni neće sa Đilasom.

– Neće, i kada su mi prvi put rekli nešto protiv Đilasa, rekao sam im da ne pričaju ništa loše o onima koji su sa ove strane. Svejedno ko je, ali to jeste ova strana. Oni su krajnje naivni i toliko dobri, da me već nerviraju. Sve nerviraju jer su shvatili šta je suština, da se građani uključe u politiku, ne onu visoku politiku, već najbanalniju u svom okruženju.

* Ali, to nijedna od ove tri, za Vas prihvatljive opcije, ne radi. Uz to imaju i teret kompromitujućeg iskustva…

– Jeste, ali vi možete da računate samo na one koje imate. Kada bismo bili sigurni da Inicijativa može da dobije 56 odbornika, onda naravno da ne bismo vodili računa ni o kome. Druga stvar koju Inicijativa donosi, a što je teško ostvarljivo – to je promena politike, načina donošenja odluka. To možeš da sprovedeš samo ako se sa nekim udružiš. Da vam kažem, Đilas je vapio za njima! On je vapio za Inicijativom, dao bi im prva mesta, svima tamo! Šta hoćete više?

* Pa što ih nije podržao onda nego se kandidovao? Ako mu je samo stalo do javnog interesa a ne vlasti…

– Đilas je vrlo malo znao o njima kao što se o njima uopšte malo zna jer nemaju medijskog pristupa. Uostalom, da vidimo, šta se to njemu toliko zamera? Đilas se obogatio pre nego što je došao ovde, u Pragu. Radio je neke stvari u jednom trenutku, koje su bile isplative. I postao domaćin čovek, nezavisan od politike. Mašinski inžinjer, znači matematički misli…

* Da li je to dovoljno, ako se ima u vidu iskustvo upravljanja Beogradom?

– Šta mu se tu zamera?

* Tvrdi se da mu se bogatstvo uvećalo dok je bio na vlasti. Imali smo situaciju sa medijima…

– Imao je novca i kupovao prostor u medijima, svako bi to radio kada bi bio u prilici. Nemojmo mi sada da budemo toliki čistunci. Moramo nešto i da oprostimo, da minuse i pluseve saberemo. A neka mu se uvećalo bogatstvo. Bolje da mu uveća nego da oni koji su bili ništa sada postanu nešto. Ja znam ljude sa sela koji su došli ovde i sada imaju tri vile.

* Kakva se poruka šalje takvim gledanjem kroz prste?

– Ali, ako nemate drugu opciju? Mi smo jedne već kažnjavali pa smo dobili ove da se slikamo sa njima za sledećih sto godina. Ali, treba i mora se dati podrška Inicijativi. Ako mladi ne glasaju za njih, pa ko će da glasa? Pitam se zašto su neke poznate ličnosti odšetale od Inicijative i priklonili se ovim drugim opcijama. Tu pre svih mislim na kamiondžije – one koji su se sa kamiona na protestima Inicijative obraćali građanima.

* Zašto?

– Meni imponuje što su ostala dva Bakića, Jovo Bakić i ja. Ali, ne razumem ni Borku Pavićević ni Janka Baljka, zašto su otišli.

* Da li je to što se ne bave visokom politikom možda problem? Što se ovde političari određuju upravo preko tih tema?

– Šta će njima visoka politika? Vidite koliko to glupo izgleda kada ovi iz SPS govore o Rusiji i Kosovu u kampanji za beogradske izbore…

* Pa to rade i ove druge, po Vama, prihvatljive opcije. Ili, Saša Janković i Dragan Đilasa dele knjige u kampanji… A ako je Inicijativa uradila i radi sve te konkretne stvari o kojima govorite, šta su ovi drugi uradili da ih kvalifikuje za davanje poverenja?

– Saša Janković je imao svoje uspone i padove… Ono što je radio kao zaštitnik građana svakako da mu daje neke kredite. Đilas, ipak, ima iza sebe dva mosta, devet škola, nekoliko obdaništa… To ova gradska vlast nema. Nema ništa iza sebe! Kad bi oni znali kolike probleme imaju, pa oni bi sami dali ostavke. Rekao sam odavno da će ovu vlast da sruši upravo Beograd na vodi. Kada dođu komunalni problemi, to niko više niko neće moći da zaustavi.

Beograd će uskoro ostati bez vode

* Kako je onda uopšte mogao da se dogodi projekat „Beograd na vodi“ ako su istinite sve te zamerke koje navodite?

– Trideset godina imamo uspešnu manipulaciju sa populizmom, nacionalizmom, liberalizmom i magarećizmom, urušili smo sve institucije i napravili haos u državi, haos u glavnom gradu, haos u glavama ljudi. Do potpune banalnosti smo doveli sve ljudske normalnosti pa je onda moguće da se dogodi i Beograd na vodi. Napravili su najveću divlju gradnju usred centra Beograda. Kada ne postoji projekat, onda je to divlja gradnja, za to se ne može izdati ni građevinska ni upotrebna dozvola. Akademija arhitekture Srbije, kao naša najkompetentnija naučno-stručna asocijacija, na vreme je upozorila na greške koje se ovim projektom prave i na štete koje će nastati kada se vi o to oglušite i pored upozorenja uništite javno dobro koje pripada svim građanima, onda vi ulazite u zonu krivične odgovornosti. Beograd će jednog trenutka samo da stane, neće ništa funkcionisati. Ostaćemo i bez vode, jer i tu imamo ogromnih problema…

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari