Državno preduzeće Koridori Srbije je od bugarske kompanije Trejs, u čijem automobilu se nalazio direktor Koridora Zoran Babić u trenutku saobraćajne nesreće, od predviđenih 12 do sada dobilo 10 vozila, objavio je danas Insajder.
„Na taj način praktično je izbegnut tender za kupovinu vozila, a sve to platili su građani Srbije“, navodi se na sajtu Insajdera i dodaje da „automobili, njihovo održavanje, mobilni telefoni samo su deo troškova koje građani Srbije plaćaju, a koji su ugrađeni u cenu izgradnje autoputa“.
Vrednost potpisanog ugovora za izgradnju deonice od tunela Predajane do Caričine Doline bila je 34 miliona evra.
„U tu cenu, kako se ispostavilo, ušla je između ostalog i nabavka automobila za Koridore Srbije. To državno preduzeće je na taj način izbeglo obavezu da raspiše poseban javni tender i da mimo javne kontrole kupi automobile i to novcem svih građana“, ističe Insajder.
Prema podacima koje su Koridori Srbije dostavili Insajderu, dva automobila „škoda yeti“ i „škoda oktavia“ plaćena su oko 35.000 evra dok je „škoda superb“ koja je učestvovala u udesu na naplatnoj rampi Doljevac, plaćena nešto više od 27.000 evra što je i okvirna tržišna cena.
Insajder je od Koridora Srbije tražio ugovor za izgradnju deonice u Grdeličkoj klisuri i uslove tendera. Prema dostavljenom ugovoru bugarska firma Trejs je imala obavezu da za potrebe investitora i predstavnike Nadzornog organa između ostalog nabavi šest automobila.
U Koridorima navode da bi, na osnovu dva ugovora za izgradnju deonica autoputa E75 i E80 koji su potpisani sa firmom Trejs, to državno preduzeće trebalo da dobije ukupno 10 automobila. Od toga se 10 već koristi.
„Svu opremu i vozila Koridori Srbije su već platili kroz redovne mesečne privremene situacije, ali ugovornim odredbama je predviđeno da se ta oprema i vozila prenose u vlasništvo Koridora Srbije na kraju projekta, kada se vrši i primopredaja izgrađenog objekta, odnosno deonice autoputa“, naveli su u Koridorima Srbije uz napomenu da vozila već pripadaju tom preduzeću.
Oni tvrde i da je takav aranžman uobičajen kada je reč o međunarodnim ugovorima i da se sprovode tenderske procedure koje su propisale banke-međunarodni kreditori.
„Navedena obaveza bila je predviđena uslovima tenderske dokumentacije i bila je poznata svim ponuđačima u fazi priprema ponuda. Dakle, u pitanju je uobičajena praksa za ugovore o izvođenju radova“, objasnili su u Koridorima.
Insajder je podsetio da je za nabavku vozila preko ugovora o izgradnji puta javnost u Srbiji praktično slučajno saznala. Naime, vozilo koje je koristio direktor Koridora Srbije Zoran Babić, a koje je učestvovalo u saobraćajnoj nesreći na naplatnoj rampi vodilo se upravo na firmu Trejs, dok je vozač zaposlen u Koridorima.
„Imajući u vidu umanjenu mogućnost kontrole prilikom ovakvih nabavki, postavlja se pitanje da li je zapravo otkriven još jedan mehanizam koji otvara prostor za legalizovanje korupcije“, naveo je Insajder.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.