Malo ko zapravo ima utisak da se kampanja dogodila: Sagovornici Danasa o tome kako je protekla predizborna kampanja 1foto (BETAPHOTO/DRAGAN KARADAREVIĆ)

Predizborna kampanja za junske izbore zvanično se završava u četvrtak 30. maja u ponoć, a kako je protekla i kojoj meri je bila uspešna, komentarišu naši sagovornici.

Nikola Parun, politikolog i stručnjak za komunkacije, ocenio je za Danas da u samom finišu izborne kampanje malo ko zapravo ima utisak da se kampanja dogodila i da su predizborne aktivnostiostala u drugom planu usled drugih političkih dešavanja.

– Kampanja je na samom kraju, a deluje da malo ko ima utisak da se uopšte desila. Ostala je u senci izmišljene kampanje o rezoluciji UN o sećanju na genocid u Srebrenici, ali i raskola i saplitanja opozicije, i to što samostalnog, što od strane vlasti – navodi.

Malo ko zapravo ima utisak da se kampanja dogodila: Sagovornici Danasa o tome kako je protekla predizborna kampanja 2
foto medija centar

Sagovornik objašnjava da su slogani, a i sami spotovi bili poprilično neupečatljivi, i da je jedino spot vladajuće stranke namenjen mladima ostavio utisak.

– Sami slogani su bili slabo upečatljivi, uglavnom tačni. Jedini spot koji se idejno izdvojio do ovog momenta je poslednji spot SNS-a namenjen mladima, u kom su gejmeri i Vučić. Tako je napisan. I sasvim pristojno izveden, što ne čudi s obzirom na resurse kojima vladajuća stranka raspolaže – kaže.

Parun pojašnjava da je ovoj kampanji iz kreativnog aspekta nedostajao preduslov, odnosno zainteresovanost aktera.

– Beogradska bojkot-opozicija nije ni imala aktivnosti, a mudre glave iz Proglasa su odlučile da zaćute, uhvaćene u procepu u koji ih je ubacio Vučić lomom opozicije kroz delimično ispunjavanje uslova – pojašnjava.

Dodaje da je u odnosu na decembar, najveći deo opozicionih glasova je „digao ruke“, a ostalima ni opozicioni mediji nisu bili naklonjeni kao tada i da je takva atmosfera “neplodno tle” za izgradnju kampanje i da se sve “iole kreativno”, desilo slučajno.

– U odnosu na decembar, najveći deo opozicionih glasova je „digao ruke“, a ostalima ni opozicioni mediji nisu bili naklonjeni kao tada. O režimskim da ne govorimo. To je neplodno tle za izgradnju kampanje i sve iole kreativno, desilo se kao greška ili slučajnost, kakva je bila akcija opozicije u Nišu, gde su na ulicu “izneli” ceo stan s adrese na kojoj je prijavljeno desetine preseljenih glasača – objašnjava.

Nikola Parun zaključuje da se vlast nije susrela sa ovakvim preprekama koristeći se, prema njegovim rečima, “izmišljenim narativima” uz izraženu prisutnost na medijima.

Igor Avžner, marketinški stručnjak, ističe da je ključna razlika između predizborne kampanje za decembarske izbore prošle godine i trenutne, promena političkih aktera koji nastupaju na izborima, u vidu cepanja najveće izborne koalicije Srbija protiv nasilja na takozvanu Bojkot-opoziciju i Biram borbu kao i pojava pokreta Kreni-promeni.

Kao ključnu sličnost navodi to što su ova poput i prethodne kampanje koju je vodila opozicija, prema njegovim rečima, zakasnele, bezidejne, neprepoznatljive i nepamtljive.

Malo ko zapravo ima utisak da se kampanja dogodila: Sagovornici Danasa o tome kako je protekla predizborna kampanja 3
Foto FoNet Milica Vučković

Avžner pojašnjava da je Aleksandru Vučiću bilo neophodno da na ovim izborima postoji učešće aktera koje kako građani, tako i međunarodna zajednica percipira kao opoziciju i time dobije legitimitet što je mogao da postigne na dva načina.

– Politička neophodnost Aleksandru Vucicu bila je da na “izbore” izađe i time da legitimitet, pored satelitsko fantomskih stranaka i neko koga građani, a i međunarodni faktor, percipiraju kao opoziciju. To je mogao da uradi na dva načina: ili cepanjem SPN ili izvlačenjem čitavog korpusa opozicije na izbore. S obzirom da je deo opozicije shvatio igru, došlo je do cepanja i počinje lutanje… u komunikacionom smislu – pojašnjava.

Sagovornik Danas ocenjuje da je slogan okupljene opozicije „biram borbu“ i njegove varijacie strateški pogrešan jer birači biraju stranke na svakim izborima.

– Biram… borbu, Beograd, Nis… ili neku od ostalih 88 opstina i gradova, je strateški promašen slogan. Birače ne zanima priča o izboru političkih stranaka. Oni su mogl da izaberu i da nose zelene šešire, ali – šta je od toga moja korist, kao birača? Biraci BIRAJU stranke na svim izborima. Ne biraju stranke, ističe Avžner.

S druge strane ocenjuje da je slogan liste Kreni-promeni kao nedovoljno segmentiranu poruku biračkom telu koja može da izazove kontrafekat.

– I ja sam Beograd, i ja sam Novi Sad, i ja sam… Ja nekako nisam, a živim u Beogradu skoro šezdeset godina. Nedovoljno segmentirana poruka ka svom biračkom telu, može da doprinese da neki od vaših birača ne budu motivisani u dovoljnoj meri, a da one druge koje ste pokušali da pridobijete ne odreaguju kako ste mislili. Velikan propagandnog biznisa je svojevremeno rekao: Poruka upućena milionima, neće dotaći nijednog čoveka. Poruka upućena pojedincu, dotaći će milione – objašnjava naš sagovornik.

Što se kampanje vladajuće stranke tiče, Avžner podseća na sve resurse kojima vlast raspolaže i način na koji se to zloupotrebljava ističući da je sama baza kampanje ustvari degradacija imidža opozicije u svoju korist.

– Politika je postala veoma unosan posao. Naročito ukoliko se ponašate kao sadašnja vlast. Vučić je opet kandidat, a ne bi smeo, opet je u kampanji, a ne bi smeo, opet koristi javne resurse, a ne bi smeo. Uz pomenute milione, medijske uslove, pritiske, i strah koji je stvorio kod dela birača koji glasaju za njega, ne libi se da sve to iskoristi i stvori sliku Dorijana Greja od srpske opozicije. Što je ona ružnija on je lepši. U čijim rukama je nož koji ce sliku uništiti i kako će se sve završiti… saznaćemo nakon premijere drugog juna, dobro dosli!, poručuje naš sagovornik.

Podsećamo, opoziciona koalicija pod koja nastupa pod sloganom „Biram borbu“ je 22. aprila i zvanično objavila slogan i okvir u kom će nastupati na izborima 2. juna koji su na nivou grada Beograda raspisani skoro 20 dana ranije.

Stranke vladajuće koalicije nastupaju na jednoj izbornoj listi „Beograd sutra – Aleksandar Vučić“ prvi put od kako je SNS došla na vlast u Srbiji 2012.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari