Tokom izborne kampanje, više od 50 mladih ljudi aktivno je pratilo i posmatralo predizbornu kampanju, navodi KOMS.
Mladi istraživači i istraživačice, posmatrači i posmatračice i kompletan KOMS tim usmerili su svoj rad na aktivnosti prikupljanja podataka o komuniciranju političkih aktera (izborne liste i predsednički kandidati) ka i o mladima.
Praćena su direktna partijska obraćanja, stavovi, obećanja, poruke političara/kandidata. Evidentirano je kako su političari i izborni akteri komunicirali o mladima. Istraživanja KOMS-a pokazala su da se mladi dominantno informišu putem interneta i društvenih mreža, te je iz tog razloga postojala želja da se proveri koliko i na koji način su se politički akteri obraćali mladima, kao i kolika su procenjena utrošena sredstva na oglašavanje na društvenim mrežama i koji je procenat od njih bio usmeren na mlade, odnosno u kome su mladi bili targetirana grupa.
Prema istraživanjima KOMS-a, mladi se dominantno informišu preko interneta i društvenih mreža i iz tog razloga su želeli da vide koliko su politički akteri poruke i obraćanja ka mladima usmeravali upravo kroz najpopularnije društvene mreže kao i to koliko su sredstava (plaćena promocija) utrošili u ove svrhe. Posebno u delu koji se bavi izbornim listama predstavljena su potrošena sredstva političkih partija i političara na plaćenu promociju na društvenim mrežama.
Kako podsećaju u saopštenju, Krovna organizacija mladih Srbije pratila je obraćanja svih izbornih aktera tokom kampanje za redovne predsedničke i vanredne parlamentarne izbore u Republici Srbiji. Mladima su se u kampanji najviše obraćali Patriotski blok i predsednički kandidat Boško Obradović (47 puta), zatim koalicija oko SNS-a i predsednički kandidat Aleksandar Vučić (37 puta) i izborna lista Marinika Tepić – Ujedinjeni za pobedu Srbije i predsednički kandidat Zdravko Ponoš (21 put).
Najviše se u kampanji pričalo o obrazovanju mladih, odlasku mladih iz zemlje, političkoj participaciji mladih, stanovanju mladih, merama podrške mladima i meri od 100 evra podrške mladima.
Prema preliminarnim rezultatima izbora, u Narodnoj skupštini će biti 14 mladih narodnih poslanika i poslanica (9 sa izborne liste Aleksandar Vučić – Zajedno možemo sve, 2 sa izborne liste Milica Đurđević Stamenkovski – Srpska stranka Zavetnici i po 1 sa izbornih lista Ivica Dačić – premijer Srbije, Marinika Tepić – Ujedinjeni za pobedu Srbije i Muftijin amanet – Stranka pravde i pomirenja SPP – Usame Zukorlić).
Kada je reč o potrošnji na oglašavanje na društvenim mrežama, najviše je potrošila Srpska napredna stranka na čelu sa Aleksandrom Vučićem – 26.235 evra, dok je najmanje novca za obraćanje mladima putem društvenih mreža potrošila stranka Ivice Dačića – 463 evra.
Kao nadkriljujući zaključak KOMS-a nameće se to da političke partije moraju omogućiti mladima unutar partija veći prostor za učešće u kreiranju i usmeravanju poruka ka mladima, više pozicioniranje mladih na izbornim listama kako bi imali veću šansu da budu deo Narodne skupštine Republike Srbije i učestvuju u donošenju odluka.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.