Memorandum o razumevanju za gradnju metroa u Beogradu potpisan je u petak između srpskih vlasti i partnera iz francuskih kompanija ali uz protivljenje i negodovanje većine stranaka opozicije koje ukazuju na štetnost izgradnje metroa u blizini vodoizvorišta „Makiško polje“.
Projekat izgradnje metroa u glavnom gradu bio je važno političko pitanje svim ranijim vlastima, a postao je okosnica kampanje aktuelne vlasti Srpske napredne stranke na beogradskim izborima održanim 2018. kada su se čak u promotivne svrhe delile karte za prvu vožnju metroom.
Od tada nije mnogo ispunjeno od datih obećanja za izgradnju metroa, ali novi koraci se prave u susret novim izborima koji bi trebalo da se održe na proleće 2022.
Opozicione stranke ne zameraju vlastima samo na tome što metro koriste u predizborne svrhe kao najvažnije obećanje Beograđanima, već argumente protiv ovog projekta nalaze u tome što će se depo stanica metroa graditi u blizini vodoizvorišta, na Makiškom polju, kako je rekao i zamenik gradonačelnika Goran Vesić, iako vlasti tvrde da izvori pijaće vode neće biti ugroženi.
Hidrogeolog i bivši sekretar Beograda za zaštitu životne sredine Branislav Božović ocenio je potpisivanje memoranduma o izgradnji linije metroa od Makiškog polja do Mirijeva, kao „zločin prema narodu, koji će Beograđane ostaviti bez vode za piće“.
Božović je za agenciju Beta kazao da vlast zbog ličnog finansijskog interesa „juriša“ na javna dobra kao što su Košutnjak, Ratno ostrvo i Makiš, a sve to na štetu građana Beograda i Srbije.
„Gradnja metroa na Makiškom polju će trajno zagaditi jedino izvorište podzemnih voda koje Beograd ima. Narod kaže: Ne pljuj u bunar stari dok ne napraviš novi. U normalnim zemljama izvorišta su kilometrima omeđena da bi se sačuvala čistoća vode“, rekao je Božović.
Grupa opozicionih stranaka i pokreta u četvrtak je saopštila da su uputili pisma ambasadama država čije će firme biti angažovane na izgradnji beogradskog metroa kako bi ukazali na potencijalno štetne posledice ovog projekta.
Pisma su poslata francuskoj kompaniji Alstom, beogradskom ogranku kineske kompanije Power Construction Corporation of China Limited, i ambasadama Francuske i Kine.
U pismima se upozorava da će taj projekat trajno uništiti Makiš, glavno vodoizvorište dvomilionskog Beograda.
„Istog trenutka nakon pada korumpirane vlasti poništiti ovakvi ugovori koji počivaju na pravnom nasilju i kriminalu nad građanima Srbije, njihovom imovinom i strateškim resursima“, navodi se u saopštenju o upućenim pismima.
Potpisnici pisma su Grupa građana „Bitka za Košutnjak“, Narodna stranka Vuka Jeremića, Pokret Slobodna Srbija, koji je otcepljeno krilo PSG-a, Dveri Boška Obradovića, Građanska platforma bivšeg poslanika Jovana Jovanovića i Oslobođenje Mlađana Đorđevića.
Uoči potpisivanja memoranduma, deo opozicije održao je i konferenciju za novinare na kojoj je predstavnik grupe građana „Bitka za Košutnjak“ Dejan Jovanović najavio da će poslati „oštrije“ dopise firmama i ambasadama ukoliko ne dobiju odgovore na prvo pismo i podneti im dokaze da se projekat izgradnje metroa kosi sa ekološkim i drugim standardima.
Predsednica odborničke grupe Narodne stranke u Skupštini Beograda Marina Lipovac Tanasković je ocenila da je metro projektovan tako da bi služio investitorima i političarima.
Predstavnik Oslobođenja Duško Kuzović je ocenio da se planom izgradnje metroa samo podiže vrednost privatnih investicija, dok je članica Dveri Radmila Vasić izjavila novinarima da je to štetan projekat i upozorila strane firme da im „ostaju negativne reference“ zbog učešća u tome.
– Ovo je veliki dan za sve nas, potpisan je Memorandum o razumevanju o projektu Beogradski metro, vrednom 4,4 milijarde evra, definisali smo prava i obaveze francuskih i kineskih kompanija, a izgradnja depoa na Makišu kreće krajem godine, izjavio je u petak ministar finansija Siniša Mali kada je u ime Vlade Srbije potpisao Memorandum zajedno sa predstavnicima preduzeća Beogradski metro i voz, francuskih firmi Ežis i Alstom, kao i kineske Pauer Čajna.
Mali je naveo kako preliminarna analiza govori da je vrednost projekta Beogradskog metroa 4,4 milijarde evra.
„Francuske kompanije obezbediće kompozicije za metro i radiće ‘elektromašinski’ deo, dok će kineske firme obavljati građevinske radove“, rekao je Mali.
Vrednost kineskog dela projekta procenjuje se, prema podacima kompanije Pauer Čajna, na 1,3 do 1,4 milijarde evra, dok je „francuski“ deo vredan 535 miliona evra.
Mali je podsetio da se planira izgradnja dve linije beogradskog metroa, od kojih prva kreće sa Makiša, gde će krajem godine početi izgradnja depoa.
„Planiramo da izgradnja prve linije bude završena 2028. i da tada bude puštena u rad“, rekao je Mali.
Kineski i francuski investitori: Ovo je jedan od najvećih projekata u Evropi
Predstavnik kancelarije Pauer Čajna u Srbiji Šje Ziđi rekao je da će ta kompanija biti zadužena za izvođenje radova na terenu, te da će ukupna vrednost njihovih radova koštati oko 1,3 milijarde evra, prenela je Beta. Podsetio je da toj kineskoj kompaniji ovo nije prvi put da radi u Srbiji, navodeći da je već radila na nekoliko projekata, poput obilaznice oko Beograda. Takođe, sarađivala je i sa francuskom kompanijom Alstom, sa kojom je učestvovala u tenderima u drugim zemljama. Potpredsednik francuskog Alstoma Filip Delur rekao je da će usluge te kompanije na izgradnji metroa koštati 535 miliona evra i da će ta kompanija biti odgovorna za elektromehanički sistem vozova Beogradskog metroa. Ukazao je da izgradnja metroa predstavlja infrastrukturu za narednih 30 godina i dodao da će se omogućiti zaposlenost ne samo tokom izgradnje, već i tokom održavanja sistema. Izvršni direktor u francuskoj kompaniji Ežis rejl Loran Žermen kazao je da će izgradnja Beogradskog metroa biti jedan od najvećih projekata u Evropi u narednoj deceniji. Kazao je da je te kompanija već godinama u Srbiji i da planira dalji razvoj, odnosno upošljavanje još 120 inženjere iz Srbije, kao i da će Beograd ostati centar za razvoj kompanije u regionu Balkana. Direktor JKP Beogratski metro i voz Stanko Kantar istakao je da će metro sistem, kako je uobičajeno u svetu, biti potpuno nezavisan šinski sistem.
„U metro sistemu samo će biti metro vozovi“, kazao je Kantar.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.