Kako premijer može biti u predsedničkoj kampanji? 1Foto: Twitter / @SerbianPM

Lider naprednjaka Aleksandar Vučić rekao je da neće dati ostavku na mesto premijera do predsedničkih izbora, na kojima će se kandidovati, a da će se kampanjom baviti „van radnog vremena“.

Politički analitičari kažu za Danas da će teško biti razlikovati njegove državničke od predizbornih aktivnosti tokom kampanje. Oni se slažu da su državni funkcioneri i u prethodnim izbornim ciklusima zloupotrebljavali položaje u predizborne svrhe, ali da bi ključna uloga trebalo da bude Agencije za borbu protiv korupcije, koja u ovom trenutku nema direktora.

Sociolog Jovo Bakić ističe za Danas Online da Vučić da ne mora da bude i jedno i drugo (premijer i predsednički kandidat), jer „svakako zloupotrebljava moć koju neinstitucionalno poseduje“. „Slično Milu Đukanoviću u Crnoj Gori, njegova moć ne zavisi od institucionalne pozicije, jer obojica su nametnuli autoritarni sistem u kojem sve institucije zavise od njihove volje“, kaže Bakić.

Pošto je Vučić odlučio da bude predsednički kandidat i pošto će van svake sumnje voditi izbornu kampanju, programski direktor Transparentnosti Srbije Nemanja Nenadić kaže za Danas Online da ne bi bilo u redu ni sa stanovišta ravnopravnosti učesnika izbora, ni sa stanovišta obavljanja javne funkcije predsednika Vlade u javnom interesu, da istovremeno obavlja i posao premijera.

„Eventualna ostavka ne bi rešila taj problem, jer bi Vučić ostao šef „tehničke Vlade“, i radio većinu stvari koje radi i sada. S druge strane, ostavka bi po Ustavu prouzrokovala pad Vlade, što bi zakočilo predlaganje zakona i usporilo druge aktivnosti. Zato je mnogo bolje rešenje da se bez ostavke i pada Vlade Vučić faktički povuče sa mesta premijera, kao što bi učinio iz bilo kojeg drugog razloga privremene sprečenosti da radi taj posao (npr. odmor, bolovanje)“, objašnjava Nenadić.

On dodaje da bi u tom slučaju Vlada mogla da nastavi normalan rad a predsedavao bi joj Dačić kao prvi potpredsednik ili neki drugi potpredsednik ako bi se i Dačić kandidovao. Naravno, napominje on, ni ministri ne bi smeli da koriste svoju funkciju radi učešća u nečijoj predsedničkoj izbornoj kampanji.

„Problem je što nijedan zakon u Srbiji ne postavlja jasne obaveze i ograničenja aktuelnih funkcionera tokom izborne kampanje za obavljanje njihovih redovnih poslova, pa oni u praksi kreiraju mnoštvo navodno redovnih poslova iz čisto promotivnih razloga. Tako smo imali u prošlosti predsedničkog kandidata koji u svojstvu ministra pred same izbore objavljuje vest o hapšenju terorističke grupe. TS je još od 2004. iznosila predloge da se ova stvar uredi, a poslednji put tokom pisanja Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije. Probem je po prvi put izričito pomenula posmatračka misija ODIHR u izveštaju sa izbora 2016, a onda posredno i Evropska komisija u poslednjem izveštaju“, navodi Nenadić.

Izvršni direktor Centra za slobodne izbore i demokratiju (CeSID) Bojan Klačar kaže za portal Danasa da pravno gledano Vučić može da bude i predsednički kandidat i premijer u isto vreme jer Ustav svima pruža mogućnost da biraju i da budu birani. Ujedno, kandidatura ne znači i da će on postati predsednik.

 „Međutim, imajući u vidu realnu moć premijera, postoji veliki rizik da će doći do preklapanja državnih i predizbornih aktivnosti, odnosno teško će biti uočiti razliku između poslova koje on obavlja kao premijer i njegove kampanje pa će se i rizik od zloupotreba povećati. Da li će se one desiti ili ne, pokazaće monitoring kampanje, ali je za ovakvu vrstu prekršaja teško prikupiti valjane dokaze. Jedina brana, zakonski gledano, mogućim zloupotrebama jeste Agencija za borbu protiv korupcije koja preko člana 29 već ima određene ingerencije u tom pogledu: Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije u članu 29 definiše da “funkcioner ne može da koristi javne resurse i skupove na kojima učestvuje i susrete koje ima u svojstvu funkcionera, za promociju političkih stranaka, odnosno političkih subjekata”, ističe Klačar.

On napominje da je izvan toga relativno sužen prostor za delovanje jer je veoma teško prikupiti adekvatne dokaze. „Za sledeće izbore je važno da institucije, pre svih, Agencija za borbu protiv korupcije rade profesionalno svoj posao, a građani i stručna javnost stalno upozoravaju na neravnopravnost koja može da nastane usled neke zloupotrebe javnih resursa“, ukazuje Klačar.

Raša Nedeljkov, programski direktor CRTA i šef posmatračke misije Građani na straži, ističe za Danas Online da činjenica da Agencija za borbu protiv korupcije, koja je nadležna da vrši ovu vrstu kontrole, za ove izbore ima manje sredstava predviđenih iz budžeta za praćenje kampanje kao i to da Agencija trenutno ima v.d. direktora a da je konkurs za novog direktora u toku, ukazuje da će biti još teže ispratiti ovu vrstu zloupotreba.

„Iako Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije propisuje da je zabranjeno da funkcioner koristi javne resurse i skupove na kojima učestvuje i susrete koje ima u svojstvu funkcionera, za promociju političkih stranaka odnosno kandidata, to se veoma često dešava.  Tokom prošle predizborne kampanje bilo je očigledno da su nosioci javnih funkcija na svim novoima vodili kampanju u korist političkih stranaka kojima pripadaju“, ocenjuje Nedeljkov.

On napominje da veliki broj primera koje je njihova posmatračka misija zabeležila pokazuju da su funkcioneri učestvovali u kampanji tako što su preklapali predizborne stranačke aktivnosti sa aktivnostima koje su obavljali u ime institucija koje su predstavljali.

„To se može očekivati i u ovoj izbornoj kampanji i zato je važno da Agencija, uprkos svemu, posveti mnogo više pažnje aktivnostima javnih funkcionera u kampanji. Neke zemlje su to rešile kroz zakonska rešanja koja jasno regulišu dozvoljene i nedozvoljene aktivnosti javnih funkcionera tokom predizborne kampanje, u cilju sprečavanja indirektne i selektivne podrške učesnicima u izbornoj trci“, objašnjava Nedeljkov.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari