Tačni podaci o tome koliko su predsednički kandidati potrošili na proteklim predsedničkim izborima biće poznati za najmanje mesec dana kada Agenciji za borbu protiv korupcije budu poslati izveštaji o kampanji.
Za sada se teško može sa sigurnošću proceniti koliko je koštala ova kampanja, ali se može reći da je pobednički kandidat verovatno potrošio najviše novca.
Pred izbore su se pojavljivale procene da kampanja može da košta najmanje pola miliona evra, ali da ozbiljna terenska kampanja kandidata može koštati i do dva milioan samo u prvom krugu.
Politički analitičar Zoran Stojiljković za Danas se ne usuđuje da daje procene o količini utrošenog novca.
– Većina novca u kampanji se troši iz javnih izvora. Kandidatima je podeljeno oko 280 miliona dinara, odnosno jedva nešto preko dva miliona evra. Mislim da je ubedljivo najveći budžet i resurse uz svu infrastrukturu, prisutnost u medijima, na mrežama, aktivista na terenu i kapilarnom glasanju, ubedljivo ima SNS. Od kako oni vode tu totalnu kampanju, potroše otprilike koliko svi ostali zajedno. Mislim da je to ovoga puta i veći iznos – navodi Stojiljković.
Prema njegovim rečima, ovu kampanju odlikuje to da su se dva igrača lišila javnih sredstava i oslonila se na privatna sredstva, koja su zakonom dosta ograničena.
– Praktično je za sve ostale učenike ovo bila dosta skromna kampanja, što se videlo iz toga da su se neke složenije forme advertajzinga pokazivale u klimaksu kampanje odnosno u poslednjih nedelju dana – ukazuje naš sagovornik.
Na konstataciju da se ipak čini da je Vuk Jeremić odskočio, on kaže je on imao nešto konvencija u klasičnom stilu ali ne previše.
– Daleko je to od tih priča o kamionima i avionima i novcu sa strane. To je tipičn retorika vlasti pred izbore od koje posle završenih izbora ne ostane mnogo toga. To je nešto što treba ozbiljno dokazivati, ali mislim da nećemo gledati tu priču. Jeremić je bio svestan da bi ga direktan transfer novca iz inostranstva prosto politički sahranio. Radi se o tome da se kampanja može praviti i sa velikim brojem relativno skromnih priloga – napominje on.
Kako dodaje, ova se kampanja oslanja na termine koji se dobijaju na sebi bliskim medijima i na velikom broju ljudi koji su zaduženi da obezbede sigurne glasove a ne na uobičajeni materijal za kampanju.
– Znate da su termini za oglašavanje, reklamiranje i zakupljene termine redukovani. Znači ide se na indirektni uticaj, uslovljavanje glasanja i na neravnomerno medijsko prisustvo. I sad je pitanje da li će ti termini na kraju uopšte biti plaćeni. Jer ti “zakupci” termina kažu medijima hoćes da ti dovedem oglašivače i da reklamiram institucije vlasti li ćeš da insistiraš da ti platim. Ovo pokazuje veliku nadmoć politike, posebno vlasti – zaključuje Stojiljković.
Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, za Danas kaže da je kampanja bila agresivna i skupa, ali ipak jeftinija od proslogodisnje a sigurno bitno jeftinija od 2012.
– Razloga za to je viđe. Kampanja je bila kraca nego inače, a očigledno niko osim kandidata vlasti Aleksandra Vučića i donekle Vuka Jeremića nije imao sredstava za iole skuplju kampanju i verovatno su im troškovi blizu ili nešto veći od sume koju su dobili iz budžeta, blizu četvrt miliona evra. Pored toga glavno poprište kampanje je bio internet, gde su troškovi manji nego na TV stanicama – navodi on.
Zbog promene Zakona o finasiranju političkih aktivnosti predlagači kandidata su na ovim izborima dobili za trećinu manje novca iz budžeta nego 2012. Ipak, kako su naveli u Transparentnosti Srbija izmenama zakona je uvedena mogućnost da se za izbornu kampanju troši budžetski novac namenjen finansiraju redovnog rada političkog subjekta. Od tog momenta, procenili su u TS, u izbornoj trci su izrazito privilegovani kandidati većih parlamentarnih stranaka, naročito u odnosu na nezavisne i kandidate vanparlamentarne opozicije.
Ovog puta kandidati su od države dobili po oko 29 miliona dinara za kampanju. Predsednički kandidat Miroslav Parović koji jedini nije osvojio jedan procenat glasova i koji bi zbog toga morao da vrati novac dobijen od države, to neće morati da uradi jer on i nije izjavio da želi da koristi novac iz državne kase za predizbornu kampanju. Novac nije uzeo ni Luka Maksimović, odnosno LJubiša Preletačević Beli, odnosno kako su javili mediji, od 29 miliona njegov tim je uzeo samo jedan za troškove goriva za automobile i slično. Blizu granice da novac moraju da vraćaju, sa osvojenih nešto iznad jedan odsto, bili su i kandidati Aleksandar Popović, Nenad Čanak i Milan Stamatović, koji su položili jemstvo za sredstva koja su uzeli.
Koalicija oko DS najviše potrošila 2012.
Prema izveštaju Agencije za borbu protiv korupcije o predsedničkim izborima 2012. koalicija oko DS potrošila je 352.903.608 dinara, koalicija oko SNS 255.811.738, koalicija oko SPS 41.571.682 dinara, URS 47.421.676, LDP 51.334.393, a DSS 40.599.708 dinara. Treba napomenuti da su tada bili održani i parlamentarni i lokalni izbori pa je više novca otišlo na kampanju za parlamentarne izbore.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.