Iako formiranje vlade i nije vest u Srbiji jer moć donošenja odluka ostaje kod predsednika države, može se reći da će naredna vlada biti neefikasna jer ima 32 člana, i više partijska u odnosu na prethodne jer su predsednik i potpredsednici SNS ujedno premijer i potpredsednici vlade, kažu sagovornici Danasa komentarišući predlog sastava kabineta u Nemanjinoj 11 koji je danas izneo mandatar Miloš Vučević.
Dok će o novoj vladi raspravljati poslanici Skupštine na sednici zakazanoj za 1. maj, za sociologa Jovu Bakića nije vest formiranje vlade “jer ona ne služi ničemu”. Njega i slabo zanima ko je u vladi jer je, kako kaže, to potpuno nevažno budući da sve odluke donosi jedan čovek.
“To su sve manje-više njegove sluge, uglavnom besprizorne sluge, koje na mig nepomenika skaču. Tako da je to jedna potpuno beznačajna predstava. Vulin je u tom smislu možda najbesprizorniji sluga”, kaže on komentarišići povratak Vulina na mesto potpredsednika.
Prema njegovim rečima, čak i genije da dođe na mesto minista, njegova genijalnost se ne bi videla jer bi morao da sluša ono što mu se kaže.
Na konstataciju da smo imali to prilke da vidimo i ranije, na primerima eksperata Lazara Krstića i Dušana Vujovića, kaže da je Vujević, kao najsposobniji ministar, poslužio za to da slušajući politčke naloge sredi finasije.
“Kad je sredio finasije, onda je sve bilo završeno i mogli su svakojaki da dolaze na različita mesta”, ukazuje Bakić.
Komentarišući Sinišu Malog koji ostaje ministar finasija kaže da je on jedna od retkih koji ume nešto da radi.
“Siniša Mali jeste plagijator, ali nije glup čovek. On je jedan od retkih koji ume ponešto da radi u toj vladi. Druga je stvar što bi, kad bi se ispitivalo poreklo imovine i koliko njegovi prihodi prokrivaju tu imovinu, verovatno to bila decenijska ili višedecenijska robija. Ekstra kad bi se još videla njegoav uloga u rušenju Savamale”, podseća on.
A Milomir Mandić, istraživač Demostata, ukazuje na to da će ovo biti vlada kontinuiteta, jer najveća moć ostaje na Andrićevom vencu.
“Ova vlada je više partijska u odnosu na prethodne vlade. Predsednik partije i potpredsednici partije su ujedno i premijer i potprefsednici vlade. To je slučaj i sa druga dva potpredsednika vlade koji su predsednici partija koalicionih partnera”, analizira Mandić.
Prema njegovim rečima, kadrovsko rešenje u liku Darka Glišića, predsednika IO SNS, za finansijski moćno ministarstvo javnih ulaganja takođe govori o jačem stranačkom karakteru ove vlade.
“Iz vlade su ispali oni koji nisu bili stranački utemeljeni, neki stranački dokazani su se vratili, a neki mogu biti u svakoj vladi i u svakom ministarstvu. Evidentno je i da je mandatar uspeo da se izbori za svoja dva novosadska kadra”, kaže on.
Kada je reč o spoljnopolitičkom opredeljenju, gledano kroz imidž pojedinih kandidata, kaže da je jasno da se vodilo računa o domaćoj javnosti a pre svega o sopstvenim biračima.
Najveće iznenađenje za Dejana Bursaća, istraživača na Institutu za filozofiju i društvenu teoriju, je to što Vlada broji 32 člana sa premijerom.
“Približili smo se rekordu i vladi Mirka Marjanovića koja je nakon rekonstrukcije imala 36 članova, pre svega da bi se namirila tadašnja SRS sa petnaestak članova vlade. Čak i famozna vlada DOS-a, koja se uzima kao primer brojh kompromisa, je imala 26 ili 27 članova. To mi pokazuje da to telo neće moći da funkcioniše efikasno. Jer kako zamišljate sastanak vlade gde 32 osobe treba nešto smisleno da kažu, predlože i dogovore nešto”, objašnjava on.
Kako zaključuje, imaćemo vrlo neefikasnu vladu što našem sistemu neće biti problem jer je na delu vrsta prezidencijalizacije sistema podele vlasti pošto se odluke donose na nivou predsednika republike a ne na nivou vlade kao kolektivnog izvršnog tela.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.