Novo istraživanje javnog mnjenja Nove srpske političke misli o stavovima građana po pitanju rudarenja litijuma u Srbiji pokazalo je praktično plebiscitarno protivljenje projektu Rio Tinita, izjavio je Đorđe Vukadinović, glavni i odgovorni urednik NSPM, dodajući da samo najstariji i najneobrazovaniji delovi društva većinski podržavaju ovaj projekat.
Vukadinović je, gostujući na N1 podsetio da je NSPM isto istraživanje sproveo i dva meseca ranije – krajem juna i početkom jula, te da je novo istraživanje pokazalo da je broj protivnika za dva meseca porastao, dok je procenat pristalica rudarenja litijuma ostao na istom nivou.
Prema rečima Vukadinovića, istraživanje pokazuje da se ispostavilo da režimska kampanja tokom leta nije dala rezultate.
„Ova režimska kampanja toliko intenzivna i agresivna, u kojoj je teško pobrojati šta se sve čulo od toga ko je sve prodefilovao i podržao taj projekt, koji ambasadori, koji kancelari, političari su podržali taj projekat pa koliko se žuči i otrova izlilo na sve koji su protiv tog projekta i Rio Tinta, i na ove ekološke organizacije, i na opoziciju, i na novinare, dakle i koliko je opet atentata bilo i službi koje više ne znaš sve iza koga rade, ali svi nekako rade protiv vlasti i predsednika, dakle puno toga je bilo i zaista ne možete onda biti sigurni da to neće ostaviti traga. I pošteno govoreći, kad pogledam unazad, i bilo je dosta situacija kada je ta kampanja davala rezultate, ta režimska kampanja. E sad, kad je reč o ovoj sada, po našim nalazima koji mogu biti procenat dva gore ili dole, ispostavilo se da nije dala kampanja rezultate“, kaže Vukadinović.
Kada se geda čitava populacija procenat protivnika je sa 55 porastao na 59,5, odnosno skoro 60 odsto, a kad je reč o pristalicama, one su, kako kaže, ostale slične.
„Čak je do procenta, ili 0,8 do 1 odsto, opao broj pristalica. Recimo da je ostao isti, jer se takva razlika može tumačiti i statističkom greškom“, kaže politički analitičar.
Ovakvim rezultatima je, kako kaže, doprinelo više faktora.
„Prvo, kampanja je postala kontraproduktivna u svojoj brutalnosti i radikalnosti. To je moj utisak. A mislim da je to negde pred kraj, postalo jasno, čak i Aleksandru Vučiću. S tim u vezi je i drugi rekao bih činilac ili faktor koji je mislim rezultirao ovim. Grupa kojoj je bila namenjena ta kampanja, ovog puta bila otpornija na klasične mehanizme režimske propagande. To je grupa ipak malo mlađe i obrazovanije populacije, na nju teže delujete tim mehanizmima, dok je ona grupacija koja je podložna toj propagandi već i onako mahom bila pridobijena. Tako da je ova kampanja dvostruko promašila jer je kucala na već otvorena vrata i ubeđivala već ubeđene, dok je ove druge čak iritirala“, objašnjava Vukadinović.
Navodi i da je u kategoriji od 18 do 40 godina starosti odnos u prvom istraživanju bio skoro 10 prema 1, u korist protivnika kopanja, dok je sada to porastalo na preko 15 prema 1 u korist protivnika kopanja.
„U kategoriji od 18 do 60, taj odnos je isto ubedljiv – 64 prema 19 u korist protivnika. Tek u kategoriji 60 plus, a suštinski tek 70 plus, onda većinu imaju pristalice, Rio Tinta i kopanja. I isto to, ili slično, kada je reč o obrazovanju. Dakle, to ne može da bude greška, ni u kom slučaju, pokazalo se ponovno kao i u junu, u kategoriji osnovne škole. I samo u kategoriji osnovne škole, većina podržava projekat kopanja i otvaranja rudnika litijuma, ne apsolutno, ali odnosno dva prema jedan, u korist kopanja. Ali već srednja škola, uključujući i trogodišnje i četverogodišnje, odnos je 3 i 1, dok je gimnazija, viša, visoka škola odnosn 10 prema 1, u korist protivnika kopanja litijuma“, kaže Vukadinović.
To je, kako kaže, pokazalo praktično plebiscitarno protivljenje projektu Rio Tinita.
Prema njegovim rečima i sam predsednik je svestan ovakvog raspoloženja naroda, zbog čega je, kako navodi, pred kraj promenio strategiju okrećući priču u pravcu da ništa nije rešeno i da je to dobar projekat, ali da se, ako može da ugrozi zdravlje, neće kopati.
Dodaje i da je Vučić u priču o rudniku litijuma založio sve, te da je to ozbiljan razlog za brigu.
„Dakle, jako je malo verovatno, da kažem to onako malo eufemistički, jako je malo verovatno da je njegov rejting ostao isti. Koliko je on opao, ne znam, ali da može biti isti, to je nemoguće“, kaže on.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.