Predsednik Centra za međunarodnu saradnju i održivi razvoj i kandidat za predsednika Srbije Vuk Jeremić jedini je koji već sada ima organizovanu i intenzivnu kampanju za predsedničke izbore, iako oni još zvanično i nisu raspisani.
Sagovornici Danasa, marketinški stručnjaci, slažu se da je vidljivo da je u njegovu kampanju uloženo dosta novca, ali da je možda prerano, što može imati i negativnih posledica.
Osim terenske kampanje po gradovima Srbije, Jeremić već uveliko vodi i veoma intenzivnu kampanju na internetu, posebno na društvenim mrežama, kao što su Fejsbuk i Jutjub. Što se tiče novca, on je gostujući na televiziji N1 izjavio da će njegova kampanja biti finansirana delom iz budžetskih sredstava predviđenih zakonom, a drugim delom iz donacija iz Srbije.
„U pitanju su male donacije velikog broja ljudi kojima je dosta samovolje i agresije“, rekao je Jeremić i dodao da to neće biti tajkuni. „Ni jedan jedini dinar neće doći iz inostranstva“, istakao je Jeremić.
Marketinški stručnjak i potpredsednik Međunarodne asocijacije biznis komunikatora za region Srednjeg Istoka Marko Selaković ističe za Danas da je Vuk Jeremić bez ikakve sumnje krenuo u kampanju veoma ambiciozno.
„Jasno je da je ona sa aspekta njegovog javnog nastupa, vizuelnih elemenata i poruka profesionalno sasvim ispolirana. Jeremić šalje poruku „ja sam tu, ja sam kandidat“ pre zvaničnog starta kampanje i to može biti dvosekli mač. Ukoliko kampanja ne bude dobro tempirana, može se sve završiti po onoj narodnoj: „petao koji rano kukuriče završi u loncu“ i da Jeremić potroši svoje štihove pre nego što se izborna utakmica zahukta. Inicijalna ulaganja pokazuju da Jeremić verovatno neće štedeti u kampanji“, navodi Selaković.
Prema njegovim rečima, atraktivno brendiranje, ekskluzivne prostorije, dizajneri, konsultanti, ali i vrlo agresivno oglašavanje putem društvenih mreža zasigurno koštaju, a ništa od navedenog ne dobija se besplatno.
„Ako je Jeremić spreman da u ovoj fazi, kada kampanja još nije ni krenula, uloži hiljade i hiljade evra, mogu samo da pretpostavim koliko će biti spreman da uloži u televizijsku kampanju kada ona zvanično krene. Naravno da se može postaviti pitanje odakle mu novac – da bi se kampanja koja je ovako krenula nastavila u istom tempu, potrebni su milioni. Toliko novca je nemoguće prikupiti malim donacijama. Otuda potpuno verujem Jeremiću da nije primio ni dinara iz inostranstva, za dolare, ipak, nisam siguran“, napominje Selaković.
Igor Avžner, marketinški stručnjak, navodi za naš list da strateški potez Vuka Jeremića, započinjanje kampanje pre svih ostalih kandidata, može imati dve implikacije – povećanu vidljivost (koja se pravilnim konceptom može dovesti do ozbiljnog skoka rejtinga pre nego što se zvanično raspišu izbori) ili brisan prostor za tabloidne medije i medije pod kontrolom vlasti, da plasiraju informacije i dezinformacije o njemu, ali i da postave pitanje odakle sredstva za kampanju.
„Lično, ovo pitanje smatram pogrešnim. Sredstva za kampanju, uvek i svuda u svetu, daju oni koji će nakon izbora (bez obzira na rezultat) doći da naplate i investiciju i kamate. Pitanje je odakle bilo koja sredstva na računu kandidata? Da li je sve prijavio Agenciji za borbu protiv korupcije? Koji su kanali plaćanja internet oglašavanja? Da li je bilo plaćanja iz inostranstva u inostranstvo? Koliki su honorari saradnika, savetnika, stranih kompanija koje se ovde već nalaze i rade? Da li će i ovo biti prijavljeno ili, što je dosadašnja ustaljena praksa i bila – neće postojati ni u jednom izveštaju, ali će se pojavljivati na raznim sajtovima kao referenca tih stranih kompanija od Amerike, Izraela, do Rumunije“, naglašava Avžner.
On dodaje da to znači da će Jeremić za dužu kampanju imati dovoljno novca ili je neko uradio pogrešnu kalkulaciju, ukoliko se ispuca na početku. „Ovo se sigurno neće desiti“, zaključuje naš sagovornik.
Janković najavio kandidaturu u pogrešnom trenutku
Marketinški stručnjak Igor Avžner kaže da je s obzirom da imamo najave više kandidata za predstojeće predsedničke izbore u Srbiji, a da se još jedino stranka na vlasti nije izjasnila o kandidatu kojeg će ona istaći, vidljivo već par grešaka koje su i strateške, ali i taktičke. „Kao jedan od ozbiljnijih kandidata u javnosti se sagledava Saša Janković, zaštitnik građana. Da je samo Saša Janković taj koji je najavio kandidaturu, po meni bi to bilo potpuno prihvatljivo. Ali zaštitnik građana? Prvi problem. U pogrešnom momentu najavljena kandidatura proizvela je pitanje: zašto nije dao ostavku pa onda najavio kandidaturu? Moje pitanje je: Zašto nije sačekao da vidi ko će još biti u ringu, dao ostavku, najavio kandidaturu, a onda postavio pitanje kandidatu SNS – zašto vi niste dali ostavku?“, objašnjava Avžner.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.