Od pola miliona do milion i po evra za kampanju 1Foto: EPA/ KOCA SULEJMANOVIC

Predstojeća izborna kampanja za Skupštinu Beograda mogla bi političke aktere da olakša i za milion i po evra, nezvanične su procene koje se mogu čuti na opozicionoj političkoj sceni. Cifra koja se ipak najčešće pominje je milion evra.

Predstavnici opozicije, bar za sada, teško javno govore o novcu koji nameravaju da potroše, ali ono što se može zaključiti iz nezvaničnih razgovora je da opozicione stranke toliki novac nemaju i teško će ga sakupiti. Raspolagaće novcem koji dobiju od članarina, donatora, kredita i novca koji će dobiti za kampanju iz gradskog budžeta. Oni sa kojima smo razgovarali kažu da za vladajuće stranke ili koalicije milion evra neće biti nedostižno.

Prema procenama naših sagovornika, dobra i sveobuhvatna kampanja na beogradskim izborima može da košta od pola miliona evra, ako se štedi i pravilno utroši novac, do više od milion i po evra. Kako kažu, ako se pođe od toga da kampanja košta evro po biraču, te ako u Beogradu ima oko 1,6 miliona upisanih u birački spisak, prema podacima RIK za aprilske predsedničke izbore, onda je lako sračunati da bi stranke i pokreti trebalo da izdvoje oko 1,6 miliona evra. Međutim, prema rečima naših sagovornika, ukoliko se biračko telo na pravi način targetira, može se uložiti i 50 evrocenti, što za pola snižava troškove.

A troškovi, odnosno rashodni, uobičajeno su najveći za oglašavanje u medijima, a tu su i bilbordi, javni skupovi, izborni materijal. Terenska kampanja će, prema procenama naših sagovornika, koštati manje nego za parlamentarne ili predsedničke izbore jer se pokriva manja teritorija.

Bojan Klačar, izvršni direktor Cesida, za Danas kaže da će stranke za ozbiljnu kampanju morati da izdvoje par stotina hiljada evra.

– Utisak je da će ova kampanja u Beogradu koštati prilično mnogo, pogotovo ako se nastavi trend SNS od 2012. od kako je na vlasti, a to je da su im kampanje vrlo skupe. Naprednjaci, bilo da izađu samostalno ili u koaliciji sa SPS, imaće veliki motiv da zadrže vlast u glavnom gradu i za to će iskoristiti vlast na najbolji način. Opozicija će na beogradske izbore gledati ne samo tako što će želeti da osvoji jedan bitan grad, već će zauzimati pozicije za neke predstojeće parlamentarne izbore. Među strankama opozicije nema onih koje su finansijski stabilne pa će se osloniti na članarine, donacije, kredite, sopstvenih sredstava za redovan rad i ono što im pripada iz gradskog budžeta – kaže on.

Kako objašnjava, prema zakonu iz beogradskog budžeta se izdvaja novac za kampanju. Dvadeset odsto te sume se svim učesnicima deli na ravne časti, a 80 odsto shodno osvojenim mandatima na izborima. Shodno tome, može se zaključiti da će SNS i SPS imati najveću dobit iz gradskog budžeta. On naglašava da u kampanju najviše novca odlazi na oglašavanje u medijima i ukazuje na mogućnost da će neke opozicione stranke optimizovati ulaganje novca te će se okrenuti oglašavanju na televizijama koje su na kablu i koje pokrivaju Beograd, dok će bogatije stranke plaćati i oglase na nacionalnim televizijama.

Raniji troškovi

Koalicija oko SPS je na gradskim izborima 2014. potrošila najviše novca i to nešto više od 49 miliona dinara, iza nje sledi koalicija oko SNS sa gotovo 25,5 miliona dinara, pa koalicija DS i Nova stranka sa nešto više od 21 milionom, zatim LDP sa 18 i URS sa oko 14,5 miliona dinara, pokazuje izveštaj Agencije za borbu protiv korupcije za izbore za Skupštinu grada Beograda iz 2014.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari