Posle mesec dana od upućivanja pitanja, misija ODIHR je odgovorila televiziji N1 na pitanja u vezi sa izveštajem o izborima održanim 17. decembra. Na većinu konkretnih pitanja uputili su nas da pogledamo njihov izveštaj.
Izostali su odgovori u vezi sa tim zbog čega su izjednačeni mediji sa i bez nacionalne frekvencije, kao i do kada preporuke iz izveštaja treba da budu sprovedene.
N1: Videli smo različite reakcije u vezi sa izveštajem. Vlada navodi da u njemu nema ništa o izbornoj krađi, dok opozicija tvrdi da izveštaj dokazuje da izbori nisu bili fer. Koje su glavne preporuke i ko treba da ih implementira?
ODIHR: Nakon posmatranja vanrednih parlamentarnih izbora u Srbiji, ODIHR je dao 25 preporuka za unapređenje procesa i njegovo usklađivanje sa obavezama Srbije i svih drugih država OEBS-a za održavanje demokratskih izbora, kao i drugim međunarodnim obavezama i standardi.
Prioritetne preporuke ODIHR-a su: preispitati izborno zakonodavstvo kako bi se efikasno odgovorilo na prethodne preporuke kroz inkluzivni konsultativni proces izgrađen na širokom političkom konsenzusu. Uvesti standardizovanu obaveznu obuku za sve članove lokalnih izbornih komisija i biračkih odbora, uključujući i prošireni sastav ovih tela. Razviti blagovremen, sveobuhvatan i ciljani program edukacije birača o pravima birača, sprečavanju grupnog glasanja i važnosti tajnog glasanja. Sprovesti značajnu reviziju biračkih spiskova i matičnih knjiga uz učešće relevantnih aktera, posebno civilnog društva. Preduzeti mere za sprečavanje zloupotrebe službenih i državnih resursa i proaktivno se postaviti prema njihovom kršenju. Implementirati efikasne pravne i institucionalne mehanizme nadzora kako bi se sprečilo zastrašivanje i pritisak na birače, uključujući zaposlene u javnim i državnim institucijama. Efikasno garantovati nezavisnost Regulatornog tela za elektronske medije tako da se proaktivno bavi medijskim prekršajima.
N1: Predsednica Vlade u analizi izveštaja se fokusirala na United media za koju kaže da bi trebalo da sprovede preporuke pomenute u izveštaju. Kome su, dakle, upućene ove preporuke, državnim funkcionerima, opoziciji, privatnim medijima?
ODIHR: Preporuke su upućene različitim stranama, pri čemu je većina usmerena ka vlastima da ih sprovedu prilagođavanjem zakona, prakse ili poboljšanjem nadzora. Međutim, postoje i preporuke za medije, kao što je pružanje nepristrasnih informacija o učesnicima izbora i omogućavanje biračima da naprave izbor baziran na nepristrasnom informisanju. Mediji treba da iskoriste svoje pravo na uređivačku nezavisnost i da izbegavaju korišćenje materijala stranaka u informativnim i informativnim programima, posebno tokom izbornih kampanja
Političke stranke se, takođe, podstiču da razmotre preporuke kao što su promovisanje učešća žena u političkom životu, povećanje njihove vidljivosti tokom izbornih kampanja i unapređenje njihove uloge u politici. Iako preporuka poziva na uvođenje dodatnih mehanizama i podsticaja za postizanje ovih ciljeva za koje bi bilo potrebno novo ili izmenjeno zakonodavstvo, same političke partije su takođe pozvane da preuzmu inicijativu za unapređenje.
N1: Da li preporuke treba sprovesti do predstojećih lokalnih izbora ili, kako je premijerka rekla, do 2027. godine? EU, kako je naveo portparol Komisije Peter Stano, želi da se to sprovede do lokalnih izbora.
ODIHR: Naše preporuke se odnose na različite aspekte izbornog procesa. Na primer, neki su relevantni za sve vrste izbora, dok su drugi specifični za parlamentarne izbore. Neke preporuke takođe zahtevaju zakonske izmene ili promene u praksi koje se mogu brže primeniti, dok je za druge potrebno više vremena. Dok dobra praksa kaže da osnovne aspekte izbornog zakona ne treba menjati u roku od godinu dana pre izbora, promene manje ključnih aspekata koje imaju za cilj poboljšanje integriteta procesa mogu se generalno menjati i razumno bliže izborima. Narodna skupština Srbije bi svakako mogla da razmotri neke od ovih zakonskih izmena i uoči lokalnih izbora.
Verujemo da su naše preporuke važne kako bismo obezbedili da budući izbori u Srbiji budu bliže međunarodnim demokratskim standardima. Međutim, dobra praksa zahteva da se značajne promene u zakonskom okviru ne uvode neposredno pre izbora, po principu da se stative ne pomeraju usred utakmice. U suprotnom, takve promene bi mogle da stvore zabunu i dovedu do nestabilnog izbornog okruženja.
N1: Da li ove preporuke otvaraju prostor gde svako može da ih analizira kako želi i zašto je to tako. Ako svako može iz toga da zaključi kako želi?
ODIHR: ODIHR daje preporuke na osnovu svog posmatranja konkretnih izbora i svoje ukupne ekspertize u ovoj oblasti, a sve države OEBS-a su se obavezale da će odmah pratiti ove preporuke. Kao i u svim zemljama u kojima posmatramo, ODIHR je ponudio srpskim vlastima pomoć u sprovođenju svojih preporuka. U isto vreme, znak je zdrave demokratije ako postoji široka javna debata o najboljim načinima da se krene ka implementaciji.
N1: Takođe se pominju mediji u izveštaju, kao da su svi jednaki, kada je jasno da su TV stanice United media kablovske i da im nije dozvoljeno da imaju nacionalnu pokrivenost, što je takođe zloupotrebljeno iz izveštaja.
ODIHR: Molimo pogledajte odeljak o medijima u konačnom izveštaju ODIHR-a za više informacija o našim preporukama u ovoj oblasti.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.