Transparentnost Srbija saopštila je danas da je Kancelarija OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR) u izveštaju za decembarske izbore zatražila poboljšanje pravila o finansiranju kampanje i sprečavanju zloupotrebe javnih resursa i to daleko pre sledećih izbora.
U saopštenju je TS konstatovala da je Posmatračka misija ODIHR potvrdila neke od njenih nalaza do kojih je došla u okviru monitoringa izborne kampanje.
Već sedam godina, u svim izbornim ciklusima se ponavlja ili podseća na neispunjenost preporuke da je potrebno strogo razdvojiti obavljanje javne funkcije od stranačkih aktivnosti i pridržavati se te podele, kako bi se učesnicima izbora obezbedile jednake mogućnosti.
Takođe, od 2017. godine ponavlja se da je neophodno da državni organi preduzmu odlučne mere za sprečavanja pritiska na birače, uključujući zaposlene u javnom sektoru, te da se ti slučajevi moraju temeljito istražiti a odgovorni pojedinci kazniti.
Među neispunjenim „starim“ preporukama je i uvođenje ograničenja za rashode u izbornoj kampanji, koje u Srbiji, za razliku od većine zemalja okruženja, ne postoji, a što dodatno produbljuje nejednak položaj izbornih takmaca.
Najvažnija preporuka ODIHR je opšta – da bi sve promene u propisima trebalo sprovesti daleko pre sledećih izbora i to u „inkluzivnom konsultativnom postupku“, na osnovu „širokog političkog konsenzusa“.
Verovatno najkontroverznije pitanje decembarskih izbora, migracije birača, pre svega je značajno za beogradske i druge lokalne izbore, koje ODIHR nije pratio.
Ipak, značajno je da se i pored toga u izveštaju našla preporuka za otklanjanje sumnji i podizanje poverenja u ispravnost registracije birača.
Pošto je pitanje organizovanog preseljenja birača od velikog značaja i za predstojeće prolećne lokalne izbore u više od polovine gradova i opština, neophodno je odmah otvoriti raspravu o mogućim načinima da se preduprede zloupotrebe, navela je TS.
Po pitanju funkcionerske kampanje, ODIHR je ovaj put zatražio da zakon postavi jasno razgraničenje između vršenja javne funkcije i aktivnosti učesnika u izbornoj kampanji.
I tokom ove izborne kampanje tužilaštvo i Agencija za sprečavanje korupcije nisu po službenoj dužnosti ispitivali brojne sumnje na zloupotrebe i nerazdvajanje javne funkcije i predizborne promocije, navedeno je u saopšenju.
Iako se i u izveštaju ODIHR navodi da je „odlučujuće uključivanje predsednika države Aleksandra Vučića“ bilo jedan od ključnih faktora koji su doveli do nepravičnih uslova kampanje, prema mišljenju Agencije, predsednik Vučić i nosilac pobedničke izborne liste, nije ni u jednom slučaju povredio svoju zakonsku dužnost da jasno predoči sagovornicima i javnosti u kojem svojstvu nastupa.
Sve to jasno pokazuje da se problem na koji ukazuje ODIHR ne može rešavati nekim dodatnim preciziranjem pravila oko „razdvajanja uloga“, ili pravila za medijsko predstavljanje, već samo uvođenjem zakonskog ograničenja za promotivne aktivnosti koje javni funkcioneri u tom svojstvu mogu preduzimati u periodu pred izbore.
TS je podsetila da je ponudila konkretna rešenja za dopunu člana 50. Zakona o sprečavanju korupcije.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.