Nisam se još prijavio zato što sam preležao koronu i poštujem stav da prioritet imaju oni koji nisu.
A želim da se vakcinišem kad na red dođemo i mi koji smo preležali. Cenim svaki korak režima koji doprinosi obuzdavanju epidemije. Nabavka vakcina je konkretan doprinos toj borbi. Jasno je da činjenica da se radi o pandemiji i posledičnoj trci u nabavci vakcina stvari čini dodatno komplikovanim, čak i za moćnije i organizovanije zemlje i sposobnije vlade. Ono što svemu daje gorak ukus jeste glorifikacija Vučićeve uloge u ovoj stvari i ponašanje kao da parama iz svoje kasice-prasice kupuje vakcine. Mi ćemo se korone nekako i rešiti, rešićemo se i Vučića na regularnim izborima, ali on očigledno ne može da se odrekne poriva da nas uverava kako je on taj koji pušta kišu u Srbiji. Sad nakon odlaska Trampa, to je baš demode, kaže u pisanim odgovorima za Danas Zdravko Ponoš, potpredsednik Narodne stranke, odgovarajući na pitanje da li se prijavio za vakcinaciju i kako ocenjuje snalažljvost u nabavci vakcina kojom se vlast ponosi, imajući u vidu situaciju u EU i svetu kada je reč o distribuciji vakcina.
* Jeste li optimistični oko brzog početka i završetka dijaloga vlasti i opozicije?
– Vučić je najavom novih prevremenih izbora, pre nego što je i bila formirana vlada proistekla iz falš izbora održanih u junu prošle godine, u stvari priznao da je bojkot uspeo, da je vlast koja je proizišla iz njih nelegitimna i da izbori moraju da se ponove. To potvrđuje i izjava izvestioca Evropskog parlamenta za Srbiju Vladimira Bilčika da je važno da se poprave uslovi za fer političko nadmetanje u Srbiji i da se osnaži poverenje javnosti u medije. Zato će dijaloga biti. Vlast će pokušati da oteže sa početkom, a još više sa završetkom i pokušaće da pristane samo na simbolične ustupke. Opozicija koja je bojkotovala prethodne izbore mora da pokaže da ima petlju da bojkotuje i naredne, ako se ne ispregovaraju razumni uslovi. Rok za njihovu implementaciju ne može da bude kraći od šest meseci.
* Od lidera vaše partije smo prvi put čuli ideju o smanjivanju broja opozicionih pregovarača. Da li ste o tome razgovarali sa ostalim partijama opozicije i ima li dogovora o pregovaračima?
– Naš predlog usmeren je na sprečavanje standardnog manipulativnog modela gde se za sto dovede što više učesnika, a među njima što više irelevantnih ili fingiranih kako bi se diskusija obesmislila ili obezbeđivala većina za rešenja po meri režima. Dobra mera je ponovo u paritetu vlasti i opozicije sa po dva predstavnika. Sve što je u ovom nelegitimnom parlamentu je vlast, koju pretpostavljam mogu da predstavljaju pregovarači iz redova dve relevantne vladajuće stranke – SNS i SPS. Što se nas tiče oni slobodno mogu da predstavljaju i one stranke koje su van parlamenta samo zato što im je Vučić skupio više potpisa nego glasova na prošlim izborima. Opozicija mora da nađe način kako da se dogovori oko svoja dva pregovarača i to ne bi trebalo da bude problem. Posrednici bi trebalo da budu dva evroparlamentarca. Bilo bi dobro da se ti pregovori obavljaju podalje od kamera i da se učesnici uzdrže od javnih nastupa dok ne završe posao.
* Šta mislite o ideji da se osnuje ministarstvo za izbore koje bi garantovalo ispunjavanje dogovorenog u dijalogu?
– Neka vrsta supervizije nad implementacijom dogovorenog je neophodna. Oslanjanje na razvaljene institucije i SNS administraciju bilo bi krajnje naivno. Posebno novo ministarstvo u vladi Ane Brnabić, koje bi vodila čak i ličnost od poverenja opozicije, politički je štetno za opozicionu stvar. Takav aranžman značio bi da je opozicija, makar i posredno ušla u vladu za koju argumentovano tvrdi da je proizvod nelegitimne skupštine i lažnih izbora. Na stranu što bi to zahtevalo radikalno promenjen zakon o ministarstvima kojim se prekomponuju nadležnosti u izbornom procesu.
* Ima li vaša stranka predlog kako najbolje osigurati ispunjavanje dogovorenog?
– Narodna stranka smatra da bi odgovarajuća forma bila neka vrsta koordinacionog tela sastavljenog na paritetnoj osnovi od predstavnika vlasti i opozicije. To telo bi trebalo da ima jasna i jaka ovlašćenja, snažnija od nekog ad hok ministarstva u nadgledanju implementacije dogovorenog, U tom paritetnom telu trebalo bi da budu i predstavnici posrednika u pregovorima, odnosno EU, kako bi se obezbedilo da paritet ne bi proizveo blokadu. Ključna stvar je da se u svemu što se tiče izbora onemogući majorizacija od strane vlasti i funkcionerska kampanja.
* Kako ste shvatili predlog dela opozicije o paralelnom uređivanju informativnih programa javnih servisa?
– Nije to sasvim nova ideja. Odavno je opozicija pri stavu da treba obezbediti garantovan prostor na nacionalnim servisima za nerežimske stavove. Kažem nerežimske jer nije dovoljno da uz vlast samo još politički organizovana opozicija ima pristup javnim servisima. S obzirom na višegodišnju utemeljenu praksu režima da manipuliše, važno je da se stvari preciziraju. Neki od modaliteta su paralelna rotirajuća uredništva, precizirana satnica za opoziciju u informativnim i debatnim emisijama, povećanje broja debatnih emisija i slično.
Posebna priča je REM. I tu nam treba neko privremeno prelazno rešenje kako bi se i privatne televizije naterale da poštuju zakon na osnovu kojeg im je data frekvencija u najam, a ne na poklon.
* Da li bi NS bila zadovoljna ako vlast ispuni samo preporuke misije OEBS?
– Preporuke OEBS su korisne, ali ne odražavaju svu dubinu i razgranatost problema izborne prakse u Vučićevoj Srbiji, pa samim tim ne nude ni kompletnu terapiju. Narativ koji se koristi u izveštajima i preporukama OEBS-a redovno je diplomatski ispoliran, što je primereno praksi kojom se međunarodna organizacija obraća zemlji članici. Uostalom, ova vlast se u praksi ne obazire na preporuke, bilo da one dolaze od OEBS, EU, Fridom hausa. Jedino što se trudi da u organizacijama gde ima neku vrstu prisustva, u fazi draftovanja izveštaja i preporuka, umekša ocene lošeg stanja u Srbiji. Zato treba insistirati na pregovorima koji se završavaju sa potpisanim dokumentom uz učešće posrednika i sa utvrđenim mehanizmom nadgledanja implementacije. A kad govorimo o preporukama, Crta je uradila dokument vredan pažnje.
Vera u istraživanja
* Verujete li istraživanjima koja pokazuju da je Vučićev rejting ispod 40 odsto ili da je razlika između onih koji podržavaju vlast i opoziciju samo sedam odsto?
– Ne ulazeći u analizu pojedinačnih rezultata, o čijoj pouzdanosti ne mogu da sudim jer ne znam ko je radio istraživanje, jasno je da je biračko telo u Srbiji raspolućeno. Među onima koji su opredeljeni i dalje je nešto više onih koji podržavaju režim od onih koji ne podržavaju, iako se razlika sve više topi. To su nesporni trendovi. Opozicija treba da pokrene i motiviše neopredeljene jer je razumno očekivanje da među njima ima više potencijalnih glasača opozicije nego vlasti. Zato nam je važno otvaranje medija.
Ozračeni spinom
* Lider Dveri je prvostepeno dobio Vučića na sudu. Mislite li da će isto biti i sa liderom vaše stranke?
– Mislim da je Vučiću dovoljan jedan slučaj rešen protiv njega kako bi s njim mahao kao sa dokazom o slobodnom sudstvu u Srbiji. Pri sadašnjem stanju medija u Srbiji mnogo više građana ozračeno je tim spinom nego spoznajom da je sudski utvrđeno da je Vučić lagao. Ipak, ako bi se slična presuda izrekla još koji put, teško bi bilo pobiti tvrdnju da je on lažov. Predsednik lažov.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.