Francuska se posetom premijera Manuela Valsa vraća u Srbiju posle duže pauze tokom koje nije bilo poseta na ovako visokom nivou. Posle političkih igara u ranijem periodu, odustalo se od velikih francuskih investicija u Srbiju i dobro je što je taj problem sada prevaziđen, zajednička je ocean Danasovih sagovornika Predraga Simića i Ive Viskovića, bivših ambasadora u Francuskoj i Nemačkoj.


Kako za Danas ocenjuje Predrag Simić, Francuska verovatno želi da se pridruži Nemcima koji su posle sastanka u Berlinu, u okviru Konferencije zemalja Zapadnog Balkana, vrlo aktivni na Balkanu.

„Za nas su značajni podrška evrointegraciji Srbije i nastavak francuskih investicija, koje su posle diskvalifikacije Danonea na tenderu za Knjaz Miloša i neuspeha Vincija i Buiga na tenderu za koridor 11 dolazile na kašičicu“, napominje bivši predstavnik Srbije u Parizu.

On precizira da su Francuzi zainteresovani za metro u Beogradu. „Za taj posao nude pet miliona evra. Novac hoće da ulože u projektovanje, ali neće tender nego direktno“, ističe Simić. Osvrćući se na zainteresovanost za aerodrom Nikola Tesla, Simić napominje da kompaniju Vinci interesuje zakup aerodroma.

„Firmi Vinci je u koncesionim poslovima među prvima u EU“, zaključuje Predrag Simić. Ivo Visković, profesor Fakulteta političkih nauka, za Danas kaže da poseta francuskog premijera i u političkom i ekonomskom smislu ima veliki značaj.

„Reč je o moćnoj i uticajnoj zemlji ne samo u EU nego i u svetu, sa kojom je Srbija, doduše u nekom ranijem periodu, imala izuzetno prijateljske odnose a veliki deo naših građana izrazite simpatije. Treba reći da se u samoj Francuskoj mnogo toga u tom odnosu promenilo i sada oni dosta racionalnije razmišljaju kada je reč o ekonomskim pitanjima“, ukazuje Visković.

Prema njegovim rečima, priča o ulaganjima Francuske u Srbiju je dosta duga.

– Zbog određenih igara oko nekih firmi, odustalo se od ideja o velikim francuskim investicijama. Dobro je što su oni i dalje zainteresovani za nas, jer Srbija više ne može bez velikih stranih ulaganja. Svaki dolazak strana investicija za Srbiju puno znači – naveo je Visković.

Vals je uoči dolaska, u intervjuu za list Politika, poručio da Francuska želi da starom prijateljstvu sa Srbijom udahne novu mladost i novu snagu na svim planovima, uključujući onaj ekonomski, na kojem ta zemlja, kako je ocenio, nije dovoljno prisutna.

Kako je rekao, region Balkana prolazi kroz istorijski proces koji karakterišu istovremeno normalizacija odnosa među susednim zemljama, kao i ista volja za ulazak u EU.

„Francuska zna koliki značaj ima taj proces ne samo za region, već i za čitavu Evropu. Ona takođe zna za njegove krhkosti i želi da pruži svoju punu podršku“, istakao je Vals.

Dan uoči posete premijera Francuske Aleksandar Vučić, predsednik Vlade Srbije, ocenio je za naš list da je Francuska već napravila iskorak, dajući poverenje napretku Srbije i njenim reformskim zalaganjima i izrazio uverenje da će ekonomsko partnerstvo Srbije i Francuske rasti brzo u predstojećim godinama.

„Koristimo našu dugu istoriju kako bismo dalje gradili na osnovu uspeha iz prošlosti, redefinisali sadašnjost i stvorili nove početke koji će oblikovati predstojeće decenije i vekove. Posvećeni smo ulaganju u infrastrukturu. Posvećeni smo unapređenju poslovne klime, a posvećeni smo i tome da našim partnerima i svetu dokažemo da je Srbija otvorena za posao“, istakao je premijer.

Kako je naš list već izvestio, Aleksandar Vučić i Manuel Vals potpisaće izjavu o namerama između Francuske, Srbije i grada Beograda o izgradnji metroa u Beogradu. Kako nam je rečeno u izvorima bliskim Vladi Srbije, jedna od ključnih tema o kojoj će danas razgovarati premijeri Francuske i Srbije biće i angažovanje francuske firme Vansi na projektu Aerodroma Beograd – Nikola Tesla.

Kako smo saznali, procene ekonomista koji savetuju premijera i nadležne ministre su da bi cilj srpske vlade trebalo da bude strateško partnerstvo kroz model koncesije za aerodrom sa nekom od francuskih kompanija jer su, kako navode Danasovi izvori, „sve na zapadu preuzeli Nemci, na istoku Turci, a za Srbiju bi bilo dobro da to budu Francuzi, kako bi sačuvala nacionalnog operatera Er Srbiju“.

Podsetimo, bivši gradonačelnik Beograda Dragan Đilas najavio je polovinom 2013. početak izgradnje gradskog metroa najkasnije za dve godine. On je tom prilikom istakao da će EBRD odobriti kredit za metro od 600 miliona evra. Đilas je tada najavio da će na osnovu međudržavnog sporazuma, Francuska finansirati vodove i elektroopreme za metro, dok bi građevinski radovi, po tom planu, trebalo da budu plaćeni kreditom EBRD.

Agenda

Na aerodromu je francuskog gosta dočekao šef diplomatije Ivica Dačić, a posle svečanog dočeka ispred Palate Srbije, premijeri Aleksandar Vučić i Manuel Vals imali su sastanak „u četiri oka“. Nakon toga je usledio Francusko-srpski poslovni forum i plenarni sastanak dveju delegacija. Francuskog premijera su pored Vučića dočekali i gradonačelnik Beograda Siniša Mali i deset ministara u Vladi Srbije. U Skupštini grada Beograda danas je planirano potpisivanje izjava o gradnji metroa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari