Čak i najistrajnije pristalice “klasičnog” načina kupovine, koji podrazumeva obilazak prodavnica, postaju “fanovi” elektronskog trgovanja istog trenutka kada prvi put probaju tu opciju, zbog toga što je taj način pazarenja najčešće jeftiniji a definitivno komotniji i pregledniji, tvrde eksperti za onlajn kupovinu.
Internet kupovina u Srbiji je pravi hit u poslednjih nekoliko godina, a može se reći da je prosperitet doživela nakon proglašenja pandemije korona virusa koja još uvek nije otkazana. Nekada je onlajn kupovina bila rezervisana samo za mlade međutim danas je uveliko praktikuju i ljudi srednjih godina kao i oni najstariji vični u korišćenju računara.
Napredak mobilne telefonije i pojava takozvanih “pametnih” telefona olakšala je pristup Internetu svim generacijama i odigrala takođe značajnu ulogu u proboju onlajn trgovanja.
Osnovno pitanje koje postavlja svaki skeptik prema onlaj načinu trgovine je da li je zaista to jeftinije nego da kupujem u prodavnici. Odgovor je da to nije tačno baš u svim situacijama, ali u najvećem broju ipak jeste.
Naime, ako proizvod kupujete od proizvođača koji imaju prodavnice za prodaju svojih brendova cene u njima će biti najčešće na istom nivou kao i one u onlajn radnjama. Međutim, ako se prodaja određenih proizvoda odvija isključivo na Internetu nema sumnje da će njihova cena biti niža od sličnih koji se mogu naći u prodavnicama.
Ako se uzme u obzir da internet prodavci isto kao i oni koji imaju svoje iznajmljene prostore za prodaju spuštaju cenu proizvoda kako bi motivisali kupce da ih pazare onda je veoma lako sagledati da se može proći znatno povoljnije i uštedeti ako se opredelite za kupovinu onlajn. U uslovima ekonomske krize koja potresa ceo svet zbog rata u Ukrajini proći što jeftinije u kupovini je nešto što se podrazumeva kao racionalno i ekonomično razmišljanje, piše Demostat.
Druga velika prednost onlajn kupovine u odnosu na odlazak u prodavnicu je što sve možete da obavite praktično iz vaše fotelje. Na taj način se štedi vreme a dobija i na komoditetu tokom kupovine.
Ni najizdržljiviji u maratnskom obliasku prodavnica u potrazi za “baš onim što tražimo” će priznati da i pored jake volje i predanosti takav vid pazarenja izaziva umor i iscrpljenost. Kod onlajn kupovine toga nema i upravo je i to jedan od razloga zašto taj način trgovanja ima sve veći broj poklonika.
Veoma važan faktor je i preglednost jer na Internetu u kratkom roku možete da se adekvatno informišete o svim proizvodima koji vas interesuju i da ih jednostavno naručite. Sa druge strane ako tražite što vam je potrebno po prodavnicima je ne samo da trošite svoje noge i vreme već morate da se dobro informišete i gde se nalaze radnje koje želite da posetite.
Eksperti tvrde da je i psihološki momenat iščekivanja porudžbine nešto što ljude motiviše da pazare onlajn. Na taj način se kupovina intenzivnije doživljava a i “duže traje” nego prilikom fizičkog odlaska u prodavnicu što mušteriju čini zadovoljnijom i motivisanijom za kupovinu.
U prednosti onlajn kupovine, između ostalog, nabraja se između ostalog i to što nema čekanja u redovima za plaćanje računa što je svakodnevna pojava u prehrambenim prodavnicama ali i u radnjama u kojima se prodaju odevni predmeti. Takođe, nema ni čekanja da se isprazni garderoba kako bi ste mogli da isprobate komad odeće koje želite da kupite.
Prilikom onlajn kupovine ne morate da odgovarate ni na predloge navalentnog prodavca koji pokušava da vam proda još koju stvar na popustu a ona vam uopšte nije potrebna. Ne morate ni da nosite u kesi, i tako se zamarate, ono što ste kupili već vam drugi na kućnu adresu donosi naručeno.
Ipak, eksperti kažu da je od svih brojnih pogodnosti koje pruža onlajn kupovina osnovna prednost i stvar broj jedan zbog koje se ljudi preorijentišu na nju što je u najvećem broju slučajeva, kako je u tekstu već izneto, jeftinija nego ona “klasična” koja se sastoji od poseta prodavnicama.
Predsednik Pokreta za zaštitu potrošača Srbije Petar Bogosavljević navodi da je osnovni razlog zbog čega je elektronska kupovina jefitinija od fizičkog odlaska u prodavnicu to što prodavac ima manje troškova.
-Prodaja može da se obavlja sa manjim brojem zaposlenih što je pogodnost za prodavca te cena može da bude niža a to je ono što privlači kupca. Elektronska trgovina je već u ovom trenutku nešto što se u velikoj meri praktikuje u razvijenim zemljama. Nema sumnje da ona sasvim sigurno predstavlja obrazac kako će se u budućnosti trgovati u Srbiji. Ona se i sada sve više razvija i postaje sve popularnija – kaže Bogosavljević.
S obzirom na to da je kupovati preko Interneta isplativije, neki kupci često olako prelaze preko toga što su prevareni odnosno nisu dobili tačno ono što su hteli. U tim situacijama oni se teše da su bar jeftinije prošli i da se nisu umarali prilikom trgovine.
Petar Bogosavljević pak kaže da niko nema pravo da zloupotrebljava prednosti kupovine preko Interneta i da vara mušterije na bilo koji način. U tom smislu za kupce je poželjno i dobro da budu informisani o svojim pravima.
-Zakon o zaštiti potrošača precizno propisuje da svi prodavci koji obavljaju elektronsku prodaju moraju da budu registrovani. Samo od takvih prodavaca treba naručivati robu. Takođe, ono što potrošači treba da znaju prilikom internet kupovine je to da imaju pravo da dobiju povraćaj novca i vrate svaki proizvod sa kojim su nezadovoljni u roku od 14 dana. Pri tome, nemaju zakonsku obavezu da prodavcu obrazlažu zašto proizvod vraćaju i traže svoj novac nazad – zaključuje Bogosavljević.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.