Predsednik Srbije i patrijarh se sreli dva puta za 12 sati: Zašto je Vučiću, uz sve mehanizme vlasti, potreban poglavar SPC? 1Foto: Instagram/buducnostsrbijeav

Ozbiljnost situacije na Kosovu i Metohiji dovela je ponovo predsednika Srbije, Aleksandra Vučića i patrijarha SPC Porfirija za isti sto i to dva puta u toku 12 sati. Najpre su se sastali oko ponoći, u noći između ponedeljka i utorka a zatim i u podne u utorak.

Uz tenzije na Kosovu, jedna od glavnih njihovih tema ovog puta bila je i odluka vlasti u Prištini da zabrani patrijarhu da uđe na Kosovo, o čemu je poglavar SPC obavešten dan ranije, ali se ipak odlučio na put i rizik da bude vraćen sa prelaza sa Kosovom.

Nema sumnje da zainteresovana javnost i vernici imaju pravo da negoduju zbog ove diskutabilne odluke Prištine, iako se mora uzeti u obzir trenutak u kojem je patrijarh rešio da na Kosovo, odnosno Pećku patrijaršiju ode. Ipak, on se nada da će sa svojim vernicima i sveštenstvom na KiM biti možda već na Božić.

Čini se da je Vučić i ovu situaciju iskoristio za sopstveni marketing i manipulaciju, budući da je višesatno zadržavanje političarke s kosova i savetnice u kosovskoj vladi Rade Trajković umanjio i nije mu pridavao nikavu važnost. Pritom je i sam svestan da odlasci na Kosovo tokom trajanja barikada na severu mogu negativno da utiču na ionako zapaljivu atmosferu i da verovatno ni on ne bu dobio dozvolu za ulazak, budući da baš iz tog razloga nije pošao na miting Srba u Rudaru prošlog četvrtka, bar se to moglo zaključiti iz njegovog odgovora na pitanje hoće li se pridružiti Srbima na protestu.

Predsednik Srbije i patrijarh se sreli dva puta za 12 sati: Zašto je Vučiću, uz sve mehanizme vlasti, potreban poglavar SPC? 2
Foto: Print screen Pink

Iznova se postavlja pitanje zašto su Vučiću uz sve raspoložive mehanizme vlasti potrebni i noćni susreti sa patrijarhom i kako su pojedini prorežimski mediji preneli, „blagoslov da kao Lazar brani Kosovo” i zašto na sve to patrijarh pristaje.

Bojan Pajtić, profesor Univerziteta u Novom Sadu, za Danas kaže da je Vučić sklon dramatizaciji svake situacije – od podizanja buke oko više desetina nepostojećih priprema atentata na njega do zveckanja oružjem na pitanju Kosova iako je apsolutno svakom jasno da tamo srpska vojska i policija neće intervenisati oružano, jer bi to značilo rat sa NATO paktom.

– Konstantna proizvodnja tenzija, prelomnih trenutaka i kvazi istorijskih događaja je namenjena onom delu biračkog tela koje glasa za SNS, a sa istom strašću sa kojom glasa za njih – svakodnevno prati rijaliti programe – kaže on.

Kako dodaje, Vučić od svakog ozbiljnog problema pravi jeftini marketinški događaj, umesto da se hvata u koštac sa realnim izazovima.

– Potreba da od svega napravi dramu ogleda se i u tome što je tražio da sastanak sa patrijathom bude noću, umesto danju, jer su noćni sastanci mnogo dramatičniji nego dnevni – kaže naš sagovornik.

A Nadežda Milenković, stručnjakinja za marketing, odgovara pitanjima.

– Zašto? Zašto na američkim novčanicama piše: mi verujemo u boga odnosno uzdamo se u boga? Zašto je ondašnji patrijarh išao da javno pričesti Tomu Nikolića i tako mu omogući da okonča navodni štrajk gladju i žeđu koji crkva smatra smrtnim grehom – pita ona.

Kako ukazuje, od kada je sveta i veka političari manipulišu raligioznim osećanjima i sveštenici manipulišu politikom, zašto je to tako, đavo bi ga znao.

Dok stručnjak za marketing Igor Avžner nudi odgovor da je Kosovo sveta zemlja za Srbiju.

– Kosovo je sveta zemlja i za srpske političare. Iz više razloga, a jedan sigurno nije patriotizam. Nit vera i “srce Srbije“. Taj jedan je mogućnost izvlačenja „jedne noge na tronošcu“. Kad zatreba klimavija situacija u regionu. Strahom se vlada. Strah se svesno izaziva. Kada postoji strah od egzistencijalnog nestanka ne razmišlja se mnogo ni o standardu, ni o poskupljenjima, ni o propadanju infrastrukture, nestručnosti, bahatosti, uništavanju prirodnog okruženja. Strah od rata i smrti su ultimativni – navodi Avžner.

Prema njegovim rečima, neopisiva je koincidencija između ekonomskih, ekoloških i međunarodnih promašaja ove vlasti sa kreiranim „ratovima“, „atentatima“, unutrašnjim i spoljašnjim neprijateljima.

– Tada se sa orvelovskom lakoćom prelazi sa Đilasa, Jeremića, Šolaka i fašiste Obradovića, maltene preko noći samo na Šolaka, (koji je imaginarni lik za većinu građana Srbije) i Aljbina Kurtija. Jer tenzije se ipak ne smeju smanjiti. Njima se opstaje na vlasti – objašanjava on.

Kako dodaje, u danu kada je pored rodnog grada njegove majke izazvana ekološka katastrofa i Pirot pokriva oblak amonijaka, prisustvujemo direktnom prenosu „početka rata“ na Kosovu uz rafalnu paljbu i oblake „barutnog dima“.

– Za razliku od Pirota, ovog puta hvala Bogu, nije bilo ljudskih žrtava na Kosovu. Tragikomedija „stručnih“ komentatora u studiju televizije sa nacionalnom pokrivenošću mogu da uporedim samo sa seansama iz kultne serije „Vesele sedamdesete“, kada pod dejstvom lakih droga adolescenti vode razgovor o tekućim (često realno nepostojećim) problemima. Dramatičnost se povećava i noćnim sastankom državnog i crkvenog vrha, pa i novim saopštenjima iz Patrijaršije. O Pirotu, ni reči. Sa setom se setim Patrijarhovog govora prilikom postavljenja na čelo Pravoslavne crkve o jedinstvu i protiv podela. Čini se da duhovno, ponekad bude prevladano i ovozemaljskim potrebama Crkve, pa se onda neminovno odabere strana. Odabiranjem strane ne potpomažeš jedinstvo jer postoji i „ona druga strana“ – navodi Avžner.

On zaključuje da nam u ove praznične dane, ne preostaje ništa drugo osim da zapalimo sveću za preminule u Pirotu, mir na Kosovu i podsetimo političare da „Ničija do zore nije gorela“!

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari