Kosovska policija danima ne dozvoljava ulazak na Kosovo vozilima sa tablicama koje izdaje MUP Srbije sa oznakama gradova na KiM, poput KM – Kosovska Mitrovica, i to pored ranije postignutog sporazuma u Briselu kojim je trebalo da bude rešena kriza izazvana jednostranim potezom Prištine u vezi preregistracije sa KM na RKS tablice.
Nakon što je reciprocitet Prištine u pogledu preregistracije vozila doveo do barikada 31. jula, pala je odluka o faznom primenjivanju ove odluke, da bi uz pritisak međunarodnih zvaničnika u novembru prošle godine došlo do dogovora o Briselu po kom kosovska Vlada će se uzdržati od daljih radnji protiv vlasnika vozila sa KM tablicama, odnosno planiranih novčanih kazni i oduzimanja vozila, a Beograd da neće izdavati nove tablice MUP-a Srbije.
Prethodnih dana Kosovska policija na administrativnim prelazima ne dozvoljava prolazak vozilima sa KM tablicama koje su produžene nakon 10. decembra. Vlasnici vozila sa tablicama MUP-a Srbije mogu da uđu u centralnu Srbiju.
„Mi smo krenuli za Rašku negde oko 11.30 sati i u odlasku nije bilo nikakvih problema. Međutim, u povratku, oko 14 časova, možda i malo ranije ne znam baš tačno vreme, kad smo došli do albanskog policajca traženo je od vozača da dostavi dokumentaciju. Rekli su nam da kola nisu registrovana i da imaju staru nalepnicu. Rekli su ‘vratite se ne možete da nastavite put'“, rekla je za TV Most Sunčica Mašić iz Prilužja opisujući problem pri prelasku Jarinja.
Ovo ponašanje kosovskih policajaca došlo je nakon izjave prištinskog ministra unutrašnjih poslova Dželjalja Svećlje koji je tvrdio da Srbi „gazi“ dogovor postignut u Briselu.
On je na Fejsbuku napisao da je Direkcija Kosovske policije za granicu na nekoliko prelaza identifikovala automobile registarskih oznaka „KM“ koje Kosovo smatra nelegalnim, a čije je važenje registracije produženo u decembru 2022. godine, te naveo da je Srbija u Briselu pristala da, kako kaže, obustavi proizvodnju „nelegalnih registarskih tablica i obnavljanje registracije postojećih“.
“Na osnovu slučajeva na našim graničnim prelazima, Srbija je u potpunosti prekršila ovaj sporazum“, napisao je Svečlja i dodao da Kosovska policija nije dozvolila ulazak vozila s tim tablicama na Kosovo, shodno propisima i dogovoru postignutom u Briselu.
„U sličnim slučajevima (takvim) vozilima neće biti dozvoljeno da uđu ili rade na teritoriji Republike Kosovo, s obzirom na to da su nelegalna i da postoji dogovor o prestanku proizvodnje (KM tablica) ili njihovoj preregistraciji“, poručio je Svećlja, pozvavši dodatno sve građane da vozila registruju na oznake sa natpisom „RKS“ – „Republika Kosovo“.
Kako je došlo do različitog tumačenja onoga što je u Briselu dogovoreno portparol Evropske unije Peter Stano bio je prinuđen da podcrta da dogovor uključuje za Kosovo uzdržavanje o dbilo kakvih daljih prinudnih radnji protiv vlasnika vozila sa registarskim oznakama KM i efektivno održavanje status-quo sve dok se to pitanje ne bude moglo rešiti u dijalogu na održiv način, kao i da Srbija ne izdaje nove KM tablice.
Stano je 19. januara naveo da „razumeju da se obnavljanje osiguranja i tehnički pregled odnosilo na vozilo a ne na registarsku tablicu, te se kao takvo ne može smatrati obnavljanjem registarske tablice“, naglasio je portparol EU.
On je pozvao sve strane da ispoštuju sporazum, da se fokusiraju na normalizaciju odnosa na osnovu predloga EU, te kako sve nedoumice oko postignutoga dogovora bi trebalo da se razmotre u okviru briselskog dijaloga a ne „ nekoordiniranim delovanjem na terenu, što bi moglo dodatno da destabilizuje ionako krhku tamošnju situaciju“
Komentarišući odluku kosovskih vlasti, direktor Kancelarije za Kosovo u Vladi Srbije Petar Petković optužio je Kosovo da pokuša da izazove krizu i nove tenzije.
Gogić: Konstruktivna dvosmislenost sporazuma u Briselu
Da Priština želi krizu, smatra i politikolog Ognjen Gogić.
– Od početka je bilo jasno da je sporazum o tablicama bio dvosmislen, ali konstruktivno dvosmislen kako bi uopšte bio postignut. To je bio jedini način, kaže za Danas Gogić.
Navodi da je trebalo blagovremeno razjasniti, ali da s obzirom da to nije učinjeno, ostalo je, kaže, da svako na svoj način tumači.
– To se uvek vrati kao bumerang jer u nekom momentu jedna strana izađe sa tumačenjem oprečnim u odnosu na drugu stranu. Kod Prištine je čudno što nisu ranije sprečavali ulazak vozila sa KM tablicama jer oni tvrde da je produžetak ovih tablica trebalo u decembru da prestane, tako da su mogli ranije mogli da uoče da imaju te tablice koje smatraju nelegalnim i da preduzmu akcije u tom pogledu, dodaje naš sagovornik.
Gogić kaže da nečinjenje toga u decembru pokazuje da je trenutna odluka, smatra, instrumentalizovana, to jest da se ova tema trenutno namerno sada otvara, a sve kako bi se preko tenzija oko manjih tehničkih problema brže došlo do kompletnog sporazuma.
Ova odluka u momentu ponovnog inteziviranja pritisaka međunarodne zajednice oko „evropskog“, odnosno francusko-nemačkog predloga sporazuma između Beograda i Prištine.
– Kada je postignut sporazum, Kurti je rekao da ne treba razgovarati o tablicama jer će već u proleće biti krajnog sporazuma, pa pitanje tablica neće biti problem, odnosno da nema potrebe za kažnjavanje onih sa KM tablicama. Zapravo se radi o tome da neće biti toga što je zamislio, odnosno da nema šanse da sporazuma bude do marta, pa zato da bi dizao tenzije oko manjih tehničkih problema, kako bi stvorio kriznu situaciju. Njegova je želja da se iz tih kriznih situacija stvori kompletni sporazum, kaže Gogić.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.