Osim funkcije predsednika Srbije, kandidat koji na izborima osvoji najviše glasova birača, dobiće i institucionalni sajt čija je sadašnja adresa www.predsednik.yu. Pomenuti sajt je za vlasnika – Kabinet predsednika Republike već rezervisan za registraciju na novom internet domenu Srbije .

Osim funkcije predsednika Srbije, kandidat koji na izborima osvoji najviše glasova birača, dobiće i institucionalni sajt čija je sadašnja adresa www.predsednik.yu. Pomenuti sajt je za vlasnika – Kabinet predsednika Republike već rezervisan za registraciju na novom internet domenu Srbije .rs, a tim novog predsednika moraće samo da osmisli nove sadržaje i izradi veb-prezentaciju.
Međutim, da predsednički kandidati malo pažnje posvećuju svojoj promociji na internetu, pokazuju i njihove internet prezentacije. Od devet predsedničkih kandidata, lične sajtove imaju Boris Tadić, Milanka Karić i Čeda Jovanović, dok je Ištvan Pastor svoj program predstavio na veb-prezentaciji Mađarske koalicije. Od ostalih predsedničkih kandidata, trojica su predstavljena u okviru postojećih sajtova njihovih partija, dok dva kandidata i njihove stranke nemaju svoje internet prezentacije.

Pola miliona za predsednički sajt

Zvanična Internet prezentacija aktuelnog predsednika Srbije postavljena je januara prošle godine, a iz njegovog kabineta je objavljeno da je njena izrada koštala 435.000 dinara. Na prvom regionalnom Web Festu pomenuti sajt je dobio tek 1,61 odsto glasova publike, što je na primer daleko iza sajta Agencije za borbu protiv korupcije, koji je dobio više od 10 odsto glasova.

Sadržaji na postojećim sajtovima kandidata mahom su na ćiriličnom pismu i nisu predstavljeni na engleskom jeziku, a osim na veb-prezentacijama Borisa Tadića i Milanke Karić, nisu dostupni video i audio materijali.
– To pokazuje da su predsedničke kampanje fokusirane na ljude iz Srbije, što je loše jer bi i strani novinari na njihovim sajtovima mogli da saznaju više o programima kandidata i iskoriste to u izveštavanju o izborima u Srbiji. Kako sadržaji sajtova nisu višejezični, zatvoren je važan kanal komunikacije sa svetom – objašnjava za Danas Slobodan Marković, predsednik Centra za razvoj interneta.
Za razliku od američkih predsedničkih debata, koje su se odomaćile i na internetu, zahvaljujući saradnji YOUTUBE i CNN, aktuelni predsednički kandidati u Srbiji na najposećenijem sajtu za razmenu video-materijala mogu da se nađu jedino kao akteri smešnih klipova.
– Predsednički kandidati u Srbiji ne koriste napredne mogućnosti video-zapisa, jer smatraju da ih niko od građana ne bi koristio. Nije važno koliko bi ljudi koristilo takve servise, već poruka da kandidat ide u korak s tehnologijama i da je otvoren za sve mogućnosti. Trenutno, u svojoj ciljnoj publici predsednički kandidati vide isključivo ljude iz Srbije – navodi Marković.
Demokratska stranka pokrenula je pre dve nedelje veb-prezentaciju njihovog predsedničkog kandidata i sadašnjeg predsednika Srbije Borisa Tadića, www. boristadic.org. Prema rečima njegove urednice Vesne Marjanović, sajt će omogućiti Tadiću da ostvari bolju komunikaciju s građanima.
– Posetioce čini uglavnom mlađa populacija, a tokom ove dve nedelje građani su na sajtu postavili oko 600 pitanja predsedniku Srbije. Pitanja se odnose na status Kosova, socijalne probleme građana, pitanja o odnosima unutar vladajuće koalicije, Tribunala u Hagu, kao i lična pitanja. Na neka od njih predsednik je odgovorio video-porukama, dok će ostala proslediti nadležnim institucijama – kaže Marjanovićeva.
Prezentacija jedine kandidatkinje među pretendentima na predsedničko mesto – Milanke Karić, postavljena je na međunarodnom .com domenu. Sadržaj sajta www.milankakaric.com predstavljen je na srpskom jeziku ćirilicom, ima blog, najnovije vesti i video zapise, kao i link na veb-prezentaciji Pokreta snaga Srbije. Njegova struktura donekle podseća na sajt Hilari Klinton. Ipak, sajt američke kandidatkinje za predsednika poseduje linkove na najbrojnije društvene mreže Facebook i MYSPACE, kao link na YOUTUBE sa koga se može preuzeti neki od 188 video zapisa o njoj.
Čedomir Jovanović svoju predizbornu platformu izložio je na sajtu www.cedajovanovic.com. Internet prezentacija lidera Liberalno-demokratske partije, osim osnovnih podataka o njemu i partiji, sadrži i korisne linkove na medije i nevladine organizacije u Srbiji. Predstojeći predsednički izbori su obrađeni u posebnom meniju tog sajta.
Lider Nove Srbije Velimir Ilić nema svoj sajt, a podaci o njegovoj kandidaturi mogu se naći na sajtu www.nova-srbija.org.yu. Na toj adresi dostupna su saopštenja, vesti, izveštaji s konferencija za novinare, intervjui, istorijat, najave događaja i organizacija stranke, a većina prostora posvećena je Iliću. Zanimljivo je da propagandni materijal datira iz 2006. Osim Ilićeve božićne čestitke i izveštaja sa događaja, na sajtu nema većih naznaka da je u toku predizborna kampanja.
Posetioci nekog od tri sajta Srpske radikalne stranke: www.srs.org.yu, www.vojislavseselj.org.yu i www.antiglobalizam.com, mogli bi zaključiti da je kandidat za predsednika Vojislav Šešelj, a ne Tomislav Nikolić. Većina sadržaja sva tri sajta odnosi se na Šešelja, dok je predsedničkom kandidatu Nikoliću posvećeno malo prostora. Naime, samo na sajtu www.vojislavseselj.org postavljen je baner sa sloganom „Nikolić svim srcem za predsednika“.
Socijalistička partija Srbije bila je izdašna prema svom kandidatu Milutinu Mrkonjiću, posvetivši mu posebni meni „Predsednički izbori“. Na njemu su, pored biografije i fotografije tog kandidata, predstavljene i njegove posete mestima širom Srbije u okviru kampanje. Internet prezentacija ove partije na adresi www.sps.org.yu, na srpskom je jeziku.
Prezentacija kandidata Ištvana Pastora dostupna je na mađarskom i srpskom jeziku. Predsednik Saveza vojvođanskih Mađara će na predstojećim predsedničkim izborima biti kandidat Mađarske koalicije. Zvanična internet prezentacija Mađarske koalicije, www.magyarkoalicio.org urađena je isključivo za predizbornu kampanju. Pored biografije Pastora, na sajtu je postavljen i njegov program, intervjui i priredbe.
Nevidljiv na internetu dve nedelje pred izbore jeste kandidat Reformističke stranke iz Niša Jugoslav Dobričanin. Osim što partija i on nemaju svoju zvaničnu Internet prezentaciju, o njima se više može saznati tek sa drugih sajtova, kao što su Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Vikipedija, sajtovi pojedinih medija i foruma. Ni Narodna seljačka stranka s Marijanom Rističevićem na čelu nema svoj sajt. S. Stamenić,

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari