U Vojsci Srbije za sada nema nikakvih posebnih priprema za prijem ruskih vojnih aviona „mig 29“, a kako nam je rečeno u Ministarstvu odbrane, još je nepoznat zvaničan datum njihovog dolaska.
Danasovi sagovornici napominju da su ti avioni u „letnom stanju“ kao i da mogu da dolete u roku od nekoliko sati od trenutka donošenja odluke ruskih vlasti da se isporuče Srbiji. U Ministarstvu odbrane za naš list potvrđuju da pre isporuke Vladimir Putin, predsednik Rusije, treba da potpiše ukaz o isporuci šest „migova 29“ Vojsci Srbije, što bi trebalo da se dogodi tokom susreta sa Aleksandrom Vučićem u Moskvi.
Mediji, međutim, uveliko spekulišu da će ruski migovi 24. marta, na dan početka NATO bombardovanja Srbije, pre osamnaest godina, simbolički leteti vazdušnim prostorom iznad Srbije. Drugi datum, za koji mediji navode da je moguć za isporuku ruskih vojnih aviona, jeste 28. mart.
Problem je što ti avioni, umesto da budu pripremljeni u Rusiji za dopremanje i korišćenje u Srbiji, zbog političkih potreba i potreba Vučićeve predsedničke kampanje, u Srbiju će doći potpuno neusklađeni i neupotrebljivi.
Kako za Danas objašnjava Aleksandar Radić, vojni analitičar, te avione je neophodno najpre izvozno prilagoditi, kao i skinuti sa njih i ugraditi odgovarajuću opremu, nabaviti rezervnu, pa tek onda dopremiti u Srbiju.
– Izgleda da će se sve to uraditi u Srbiji umesto u Rusiji, iako je mnogo isplativije i korisnije da se taj posao završi u Rusiji. To znači dalje dodatne troškove za poreske obveznike Srbije, jer mi građani to finansiramo. Dakle, u ovom slučaju dodatni troškovi će nastati prevremenim dopremanjem ruskih „migova“ u Srbiju, kako bi Vučić u kampanji za predsednika Srbije mogao da se slika i dodvori biračkom telu fasciniranom ruskom tehnikom, ističe za Danas Aleksandar Radić.
On napominje da ti ruski „migovi“ svakako neće moći da dolete u Srbiju jer im je ne samo neophodna dozvola NATO zemalja za to, već i zato što nisu u stanju da lete bez svih navedenih radova.
– Izvesno je da će taj događaj, koncipiran na takav način, biti dobar za kampanju Aleksandra Vučića. Takođe, izveštavanje o tom događaju neće biti tretirano u okviru kampanje predsedničkog kandidata, već će ići u redovnom informativnom programu, iako je u suštini i te kako deo kampanje. To je, međutim, nešto što obični birač nije u stanju da razdvoji, navodi za Danas Bojan Klačar iz CESID, komentarišući efekat ruskih „migova“ na kampanju Aleksandra Vučića.
On podseća na slučaj dolaska kompanije Fijat u Srbiju, što je bio događaj, takođe, podešen i režiran da se odigra u finišu kampanje od strane Demokratske stranke 2008. godine.
– U svakom slučaju, dolazak ruskih ratnih aviona i njihov navodni prelet vazdušnim prostorom Srbije je događaj koji će homogenizovati Vučićeve birače i u izvesnoj meri demotivisati birače Vuka Jeremića, Boška Obradovića, Vojislava Šešelja… – zaključuje sagovornik Danasa.
Dolazak „migova“ u Srbiju očekuje se krajem meseca, a prema saznanjima Novosti, sve letelice će istovremeno stići na Aerodrom u Batajnici, gde će biti predate na korišćenje Ratnom vazduhoplovstvu. Svečanoj primopredaji prisustvovaće i ruski ministar odbrane Sergej Šojgu. Prema saznanjima Novosti, postoje dva scenarija isporuke ovih letelica. Razmatra se opcija direktnog preleta ‘migova’ iz Rusije u Srbiju. To još nije sasvim potvrđeno, budući da bi imalo i delikatnu političku notu. Jedna od ideja u ovom slučaju je i da avioni ušavši u naš vazdušni prostor pozdrave Srbiju uzdužnim preletom preko cele njene teritorije. Druga opcija je isporuka letelica ruskim transportnim avionima, najverovatnije tipa „iljušin“, objavljuje ovaj list na osnovu razgovora sa izvorima iz vrha vlasti.
Dogovor o dva termina
Premijer Vučić je isporuku aviona dogovorio u decembru prošle godine sa ministrom Šojguom, i tada je rekao medijima da postoje dva moguća termina za isporuku. Prvi je u martu, kada bi avione dopremila ruska vojska zajedno sa ruskim majstorima, a drugi je novembar, po kome bi avioni ostali u Rusiji do septembra ili oktobra i doleteli potpuno remontovani. Naveo je i da nabavka u jednom slučaju košta 180 miliona evra, a u drugom 230 miliona evra, dok bi kupovina aviona iznosila 600 miliona evra.
P. D.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.