Nakon brojnih kontradiktornih izjava predsednika Srbije Aleksandra Vučića o Zakonu o eksproprijaciji javnost bi, bar prema njegovoj najavi, sutra trebalo da sazna kakva je sudbina tog spornog zakona, protiv koga se digao dobar deo građana Srbije. Sutra bi trebalo da bude poznato da li je Vučić potpisao taj zakon ili nije, da li ministar finansija Siniša Mali piše novi predlog zakona, ali i da li će van snage biti stavljen nedavno usvojeni zakon, odnosno da li ostaje da važi stari Zakon o eksproprijaciji.
Uostalom, odgovore na ova i neka druga pitanja, vezana za sporni zakon najavio je sam predsednik Srbije, obilazeći Beograd na vodi. Najavio je samo da se traži način da se kompletan zakon o eksproprijaciji stavi van snage, a da to bude u skladu sa Ustavom Srbije. Objasnio je i da mu je jasno da se u narednih deset, ali ni mesec dana ne može postići dogovor o tome kako taj zakon treba da izgleda.
“Neka se u budućnosti dogovaraju svi oni koji misle kako bi to trebalo da izgleda. Naše je da vidimo da se taj zakon isključi iz pravnog prometa i tražimo način kako da to izvedemo u skladu sa Ustavom Srbije“, objasnio je Vučić.
Advokat Rodoljub Šabić, bivši poverenik za informacije od javnog značaja u razgovoru za Danas kaže da nije siguran šta zapravo znači to što je predsednik izjavio.
Smatra da su i prethodne izjave iz Vlade Srbije vezane za taj zakon neozbiljne i neodgovorne, pogotovo najave da oni pripremaju nekakav predlog izmena i dopuna zakona o eksproprijaciji, iako predsednik republike nije vratio već izglasani predlog zakona.
“Takav presedan ne postoji ni u našoj, ni u svetskoj zakonodavnoj praksi. Jedino što je sigurno to je da je Vlada prekršila Zakon o državnoj upravi i sopstveni Poslovnik koji nalažu da kada se radi o bitnim promenama u pravnom poretku, kao i o promenama od posebnog interesovanja za javnost mora da sprovede javnu raspravu. Sada Vlada hoće, podnoseći neki nov predlog još jednom da pogazi tu obavezu. Savršeno je jasno da su oba kriterijuma bila ispunjena, reč je o intervenciji koja se tiče fundamentalnog ljudskog prava, svojine, a da je interesovanje javnosti nesporno”, napominje Šabić.
Sagovornik Danasa podseća da Zakon o predsedniku republike predviđa da predsednik može Skupštini vratiti izglasan zakon iz više razloga od kojih je jedan nepoštovanje procedure za njegovo donošenje, ne ulazeći u druge razloge, a očito je da procedura nije poštovana.
“Zato mislim da je jedino pravno korektno rešenje da predsednik ne potpiše ukaz o proglašenju zakona, već da zakon vrati Skupštini. A da Skupština ne glasa o njemu ponovo, već da Vlada povuče predlog zakona kao što je nedavno bilo sa Zakonom o vodama. I da se do daljeg apsolutno uzdržava od sličnih nedopustivih intervencija u maniru ‘blickriga’ bez ozbiljne argumentovane javne rasprave”, napominje Šabić .
Zoran Ivošević, bivši sudija Ustavnog suda napominje da nije jasno da li je Vučić potpisao Zakon o eksproprijaciji ili nije, jer on jednog dana tvrdi da jeste, sutradan da nije, mada je jedino sigurno da on nije stupio na snagu i da nije objavljen u Službenom glasniku.
“Vučić ne želi da prizna svoju grešku, pa jednog dana tvrdi da je Zakon o eksproprijaciji u skladu sa Ustavom, sutradan najavljuje doradu tog zakona, pa povlačenje. Ne može Vučić da stavi van snage taj zakon, jer ga on nije ni doneo. On zakon može da vrati Vladi Srbije, čiji je to predlog, a Vlada može parlamentu koja je i donela taj zakon, da predloži stavljanje van snage. Znači parlament je doneo zakon i on i može da ga stavi van snage” , ističe Ivošević.
On napominje da je Ustav jasan i da kaže da predsednik države ne može da predlaže zakone, i ne može da traži od parlamenta da stavlja neki zakon van snage.
“Sve ostalo su proizvoljna tumačenja Ustava”, kaže Ivošević.
I Bogoljub Milosavljević, profesor ustavnog prava na Pravnom fakultetu Union univerziteta kaže za Danas da je predsednik Srbije, po Ustavu, ovlašćen da potpiše zakon, a ako ga ne potpiše, on se vraća parlamentu na ponovno glasanje.
“Skupština može zakon ponovo da izglasa u istovetnom tekstu i u tom slučaju predsednik mora da izda ukaz o proglašenju. Ako ga ne izda i bez tog ukaza zakon stupa na snagu, a ukaz izdaje predsednik Skupštine Srbije. To je situacija koju poznaje Ustav. Ustav ne poznaje situaciju u kojoj predsednik daje nalog Vladi da preuredi tekst zakona. To je samo politika”, kaže Milosavljević, pojašnjavajući da stari zakon ostaje na snazi sve dok ne bude izglasan novi i tu, takođe nema nikakve dileme.
Upitan što je onda toliki problem Vučiću da povuče zakon i o kakvom usklađivanju sa Ustavom je reč, profesor Milosavljević kaže da jedino Ustavni sud može da kaže da li je nešto u skladu sa Ustavom ili ne, a da šef države ne može da zameni Ustavni sud.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.