Predsednik Skupštine grada Niša Rade Rajković (Pokret socijalista) saopštio je danas da se „radi na novom Poslovniku o radu“ tog tela u kojem bi mogle da se nađu odredbe o sankcionisanju odbornika koji ne prisustvuju sednicama.
Odbornici opozicije su bojkotovali poslednjih pet skupštinskih zasedanja, uz obrazloženje da se u ovom telu, kao i u gradu Nišu, krše demokratski principi i obesmišljavaju institucije.
– Upravo se radi novi Poslovnik o radu skupštine i predlog Poslovnika će dobiti svi šefovi odborničkih grupa- kazao je Rajković, odgovarajući na pitanje odbornika Srpske napredne stranke (SNS) da li će opozicioni odbornici koji ne učestvuju u radu Skupštine već „prave performanse ispred nje“ biti sankcionisani.
Odbornik SNS-a Boban Džunić podsetio je da je vladajuća većina u Skupštini grada na prethodnoj sednici izglasala da bojkot rada ovog tela predstavlja kršenje i aktuelnog skupštinskog Poslovnika o radu, koji propisuje da je odbornik “dužan da učestvuje uz radu skupštine i skupštinskih tela” i da u tome „poštuje propisani red“.
– Poštovana opozicija koja ne prisustvuje sednicama Skupštine krši te odredbe i ne radi ono zbog čega su je građani izabrali. Dragi sugrađani koji ste dali glas opoziciji, zapitajte se da li ćete i na sledećim izborima to učiniti. Očigledno je da opozicija ne želi da zastupa vaše interese i nema bilo kakvu viziju i argumente, niti podnosi amandmane, osim što joj je mrsko da čuje ime i prezime onog koji je najviše doprineo razvoju Niša, a to je Aleksandar Vučić. On je najviše zaslužan za otvaranje fabrika, nova zapošljavanja, porast plata, novi Klinički centar, kilometre puteva…- kazao je Džunić, koji inače prilično često koristi govornicu lokalne skupštine za upućivanje pohvala predsedniku Srbije i njegove stranke.
Dušica Davidović, odbornica odborničke grupe koju predvodi SNS, pozvala je predsednika Skupštine Rajkovića da iz skupštinske sale „udalji“ šefa odborničke grupe Niška inicijativa Srđana Nonića ukoliko nema akreditaciju da snima ono što se u skupštinskoj sali i oko nje dešava, a što je on juče činio.
– Da li su oni odbornici ili su zaduženi za snimanje, performanse i pravljenje cirkusa, što rade jer nemaju viziju i program za razvoj grada- upitala je Davodović, koja je, inače, prethodno 14 godina bila članica DS i po tom osnovu gradska funkcionerka.
Predsednik Skupštine Rajković je „zapretio“ Noniću i odbornicima Niške inicijative da će biti „izbačeni“ ukoliko ne sednuu odborničke klupe, već „nastave da ometaju rad“. Nonić je snimao sednicu Skupštine grada, kao i dešavanja ispred sale, a uprkos tome što je Niška inicijativa bojkovala sednicu sa skupštinske govornice je pozvao je vladajuću većinu da povuče sa dnevnog reda davanje saglasnosti na projekat o javno- privatnom partnerstvu u gradskom i prigradskom prevozu jer je „štetan po građane“, predlažući da se o tom važnom pitanju otvori javna rasprava.
Vladajuća većina je, međutim, juče, bez rasprave i jednoglasno, usvojila ovaj projekat, nakon čega će Direkcija za javni prevoz raspisati otvorenu javnu nabavku za izbor njenih privatnih partnera u narednih sedam godina, čiji će autobusi saobraćati od 1. februara 2020. godine.
Prema tom projektu, budući prevoznici će morati da imaju niskopodne autobuse sa “ispravnim uređajima za klimatizaciju” i bar jednom rampom za osobe sa invaliditetom i decom u kolicima, kao i vaj fajom, video nadzoro i glasovnu najavu stanica. Autobusi će morati da raspolažu minimalno motorima klase EURO 3, od kojih će (samo) polovina morati da bude zamenjena motorima EURO 4 ili EURO 5, u prve tri godine trajanja partnerstva. Motori EURO 3 su, inače, počeli da se izbaciju iz upotrebe u zemljama EU pre 20. tak godina, zbog loših karakteristika i zagađenja okoline a deo građana Niša ih prepoznaje po tome što su “bučni” i zagađuju okolinu.
Opozicija koja bojkotuje skupštinska zasedanja prethodno je upozorila da ovakva skupštinska odluka predstavlja osnov za “nameštanje” tedera za prevoznike “Niš- ekspres” i “Arivu litas” (“Arriva Litas”), koji i sada voze na većini linija u gradu i prigradu sa pretežno starim i neuslovnim autobusima, kao i da je čitav posao izuzetno štetan za grad i građane Niša.
Odborničke grupe Demokratske stranke (DS) i “Niške inicijative” su ovih dana, zasebno, upozorile da je period za koji će tender biti raspisan neopravdano dug i da omogućava “mućkanje u skladu sa propisima”. Odbornici ovih stranaka su naglasili da se danas u prevozu u EU traži najmanje motor klase EURO 4, pa čak i autobusi na električni pogon, a da će uslovi niškog tendera omogućiti da građane Niša i okoline do isteka ugovora voze potpuno neuslovni autobusi stari i po 20 godina, sa zastarelim i štetnim motorima EURO 3.
Demokrate su najavile i da će nakon promene vlasti “proveriti sve prethodne ugovore koje je sklopila aktuelna vlast na čelu sa SNS-om” i da će “svi koji su učestvovali u radnjama koje su oštetile građane i budžet grada Niša morati da odgovaraju pred zakonom”.
Nameštanje predhodnog tendera o javnom prevozu
Opozicija je ovih dana podsetila i na “nameštanje” prethodnog tendera za izbor prevoznika na gradskim linijama, raspisanog 2014. godine, u vrednosti od šest milijardi dinara, što je bio iznos dve trećine gradskog budžeta, a čije je štetne posledice delimično potvrdio Upravni sud.
Veliku pažnju javnosti tada je izazvao audio snimak sa sastanka kolegijuma Gradskog veća na kojem se čuje da se tadašnji zamenik predsednika Skupštine grada Nebojša Stanković i gradonačelnik Zoran Perišić, inače funkcioneri SNS-a, zalažu za prilagođavanje pojedinih uslova tendera javnom preduzeću “Aerodom Niš” i “Niš- ekspres”.
Uprkos snimku, Tužilaštvo za organizovani kriminal odbacilo je krivičnu prijavu za zloupotrebu službenog položaja protiv Stankovića i Perišića. Prijavu je podneo Dragutin Dobrašinović, predsednik Topličkog centra za demokratiju i ljudska prava, koji je po odluci Uprave za javne nabavke bio građanski nadzornik na tom tenderu.
Najgori „Niš ekspres“, najbolji „Ćurdić“
U Nišu, koji, prema popisu stanovništva iz 2011, ima više od 260.000 stanovnika, sada saobraća 13 gradskih i 38 prigradskih linija, na kojima voze autubusi niškog “Niš ekspresa”, požarevačke „Arive“ i beogradskog „Čurdića“.
Na gradskim i prigradskim linijama, „Niš- ekspers“, koji ima najveći broj linija, od ukupno 78 vozila ima 35 vozila starijih od 15 godina, 41 vozilo staro od 10 do 15 godina i dva vozila za koja nema podataka. Od ukupno 42 autobusa “Arive” na tim linijama- 26 su stari od 10 do 15 godina, 15- od pet do 10 godina, a za jedan nema podtaka. U ovoj konkurenciji „Ćurdić“ ima najbolji vozni park na tim linijama- od ukupno 26 autobusa- 13 su stari od 10 do 15 godina, a 13 do pet godina.
Jedini prevoznik koji na tim linijama ima motore klase EURO 5 je „Ćurdić“, koji ima 19 vozila te vrste. „Ariva“ ima 20 vozila sa motorima EURO 4. Najviše autobusa ima motore EURO 3- „Niš-ekspres“ čak 78, „Ariva“- 21, “Čurdić”- sedam.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.