Činjenica da napretka u borbi protiv korupcije nema, a da je rad antikorupcijske Agencije zašao u četvrtu godinu, govori da uzroke treba tražiti, ne samo u toj instituciji i opstrukciji nekih funkcionera i eksponenata vlasti, nego i u Zakonu o Agenciji, koji treba menjati.

Osnovni cilj promena Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije bio bi potpunije definisanje ključnih pojmova i jasnije uređenje sfere nadležnosti, ali i poboljšavanje delotvornosti mera koje Agencija primenjuje – kaže za Danas Slobodan Beljanski, član Odbora Agencije za borbu protiv korupcije, govoreći o promenama Zakona o Agenciji na kojima njen Odbor radi.

  • Koje izmene bi bile ključne?

– Potrebne su brojne promene, počev od potpunijeg određenje sukoba interesa i nedozvoljenog uticanja na funkcionere, pa do jasnije raspodele nadležnosti između Odbora i direktora Agencije, sankcionisanja nedostavljanja periodičnih izveštaja o sprovođenju Strategije o borbi protiv korupcije, Akcionog plana i sektorskih planova, neposrednijeg načina izvršavanja odluka Agencije, restriktivnijeg pristupa pravu na pokretanje upravnog spora ili uvođenja Agencije u krug ovlašćenih pokretača prekršajnog i disciplinskog postupka.

Pokazalo se da je nepotrebno široko postavljen krug javnih funkcionera, ali i da ima osnova da se u obavezu za podnošenje izveštaja o imovini i prihodima uključe članovi upravnih i nadzornih odbora javnih preduzeća, ustanova i drugih organizacija, čiji su osnivači opština ili grad, koji su po važećem zakonu od toga izuzeti.

Smatram da bi se jedna od važnih promena morala odnositi i na bolju zaštitu integriteta Agencije, tako što bi sadašnji predlagači za izbor članova Odbora – Administrativni odbor Narodne skupštine, predsednik Republike i Vlada Srbije – bili zamenjeni nezavisnim i formalno nepolitički obrazovanim institucijama.

  • Ko je nadležan za menjanje Zakona?

– Pravo predlaganja zakona ima svaki narodni poslanik, Vlada i najmanje 30.000 birača. Iako nije ovlašćeni predlagač, Agencija po svom matičnom zakonu ima pravo i obavezu da daje inicijative za izmenu i donošenje propisa u oblasti borbe protiv korupcije. Jedna od predviđenih izmena Zakona odnosi se i na to da Agencija, umesto da samo daje inicijative, postane organ od koga se mora pribaviti mišljenje o svakom propisu iz oblasti borbe protiv korupcije.

Prva verzija Nacrta zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji formirana je u Odboru Agencije pre nešto više od godinu dana. Dalji rad na ovome nepotrebno je odugovlačen. Upravo ovih dana privodi se kraju. Zanimljivo je da Ministarstvo pravde radi na istom poslu, ali, koliko mi je poznato, Agenciju ne konsultuje.

  • Šta mislite o borbi protiv korupcije prvog potpredsednika Vlade Aleksandra Vučića?

– Primena zakona iziskuje stalnost i ujednačenost. Svako prisilno ubrzanje može ići nauštrb ovih odlika. Kampanje nisu dobar saveznik prava. Još manje su to emocije. Čini se da su kod nas na sceni i jedno i drugo. Kada se kaže da bi puštanje nekog iz pritvora bilo doživljeno kao lični poraz, tada se i puka hapšenja mogu prikazati kao ostvarene pobede.

U državi u kojoj se opšte siromaštvo suočava sa upadljivim socijalnim razlikama i nesumnjivim političkim i ekonomskim privilegijama svaka borba protiv korupcije je dobrodošla. Ali, za dobro jednog poželjnog cilja ne bi se smela zanemarivati sredstva, a ni neki drugi ciljevi, često ne manje važni. Nije slučajno propisano da članovi Odbora i direktor Agencije ne mogu da budu članovi političke stranke. Sada se na čelu borbe protiv korupcije nalazi partijski lider i formacijski možda najmoćniji funkcioner vlasti. Bez obzira na lične predispozicije, entuzijazam i dobru volju, već je ovo, samo po sebi, hendikep.

Sila kojom država raspolaže upotrebljava se samo kada je to neophodno da bi se pribavilo poštovanje zakona, a ne radi nečijeg ličnog zadovoljstva, trijumfa ili prestiža. Naglašenom i ceremonijalnom borbom protiv korupcije ne iskupljuje se trajni neuspeh u otklanjanju njenih uzroka.

Loša ocena strategije

* Ministarstvo pravde je poslalo Agenciji Nacrt strategije za borbu protiv korupcije. Kako ga ocenjujete?

– Ocene nisu povoljne. Ni u proceduralnom, ni u suštinskom smislu. Iako je po zakonu ovlašćena da daje mišljenja o primeni Strategije, a njeni predstavnici su bili i članovi nekada formirane radne grupe, Agencija je u izradi ovog nacrta zaobiđena. Radna verzija dostavljena joj je tek nakon što se oglasila da to nije učinjeno. Što se samog sadržaja tiče, teško je oteti se utisku da je prepun praznih fraza, površan, nepotpun i u nekim segmentima netačan. Iako se sa donošenjem strategije kasni, stvar se još uvek može popraviti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari