Dok se Zdravko Ponoš u svom izbornom sloganu igra rečima, Aleksandar Vučić se igra strahom građana od krize i rata, a u porukama koje su obojica uputili biračima kao jedan od glavnih motiva javlja se borba za „budućnost“ naroda odnosno glasove mladih.
Dvojica predsedničkih kandidata – general Zdravko Ponoš kao izazivač na strani opozicije i aktuelni predsednik Srbije Aleksandar Vučić u odbrani te titule – za sada u svojim kampanjama imaju isprepletane motive.
Kao što su obojica iznosili svoja viđenja političkog sistema, pri čemu je Ponoš bio incijator promena, a Vučić odgovarao obećanjima stabilnosti i jednistva, tako i šira slika kampanje izgleda kao direktno nadmetanje.
Na prvi pogled izgleda kao da predsednik Srbije Aleksandar Vučić dopušta da njegovi oponenti „povlače“ prve poteze, a on sprema svoj odgovor na njih, ali stručnjaci za politički marketing i vođenje kampanje ukazuju za Danas da je red na opoziciji – da se predstavlja i izaziva, dok je Vučić i dalje taj koji upravlja celokupnom političkom situacijom te da se njegova kampanja sada zasniva na „potpisivanju“ urađenog.
Slogani – Ponoševa igra reči i Vučićeva igra strahom od rata
Predsednički kandidati promovišu se sa dve vrste slogana – jedan opisuje kandidata lično, a drugi je njegova poruka biračima.
Tako se za Ponoša kaže da je „Naš Ponoš“ što u igri reči sa njegovim prezimenom aludira na „ponos“ kao i njegovu vojničku karijeru, dok Vučićev „Mir.stabilnost.Vučić“ treba da ukaže da je on taj koji je odraz i garant mira u kriznim vremenima i poziva se na prethodnu tradiciju i kontinuitet vlasti.
Politikolog i marketinški stručnjak Nikola Parun kaže da je slogan „Naš Ponoš“ očigledna igra reči i naglašavanje vojničkog sentimenta, skladna generalskom činu Zdravka Ponoša.
– Ipak, gotovo niko u Srbiji na Ponoša ne gleda kao na nekog posebnog heroja, pošto nije prepoznat po ključnim ulogama u nekim odsudnim bitkama. A i ovde su na ceni neki drugi vojnički „heroji“, barem kada pričamo o prethodnih 30 godina. Eno ih na muralima. Sve to imajući u vidu, slogan je tačan ali ne previše efektan – navodi Parun.
Politički konsultant Dušan Lj. Milenković prepoznaje Ponošev slogan kao pokušaj da se iskoristi sličnost prezimena sa pozitivnom vrednošću kao što je osećaj ponosa, ali ističe da nije siguran „da građani mogu da identifikiju osećaj ponosa sa ovim kandidatom opozicije“.
Sa druge strane, najnoviji slogan predasednika Vučića, kako ocenjuje Milenković, je jasno nastao kao odgovor na izbijanje ukrajinskog rata i globalne nestabilnosti.
– U tom smislu jeste odličan odgovor na situaciju. Ljudi u ovakvim vremenima pre svega teže stabilnosti i osećaju sigurnosti – naglašava on.
Isto ocenjuje i Parun dodajući da, „ako je neki strah u Srbiji siguran, to je strah od nekog novog rata i, posledično, gladi i siromaštva“.
– Motivi mira i stabilnosti su samoobjašnjivi i vrlo efektni, skladni poziciji državnog vrha da će u Srbiji biti svega, osim novog rata – navodi on.
View this post on Instagram
Borba za „budućnost“ i glasove mladih
Od početka kampanje Zdravko Ponoš je među glavnim porukama biračima isticao da će on biti predsednik koji će izražavati „državno jedinstvo“ koji neće deliti građane već ih spajati, što je verovatno i bilo motiv za Vučićevu poruku da će biti „predsednik svih građana“ u pokušaju da odgovori na zamerke na njegov račun.
Na poruke Zdravka Ponoša upućene biračima o predsedniku koji izražava „državno jedinstvo“ i obećanja da on neće da „deli ljude“ kao njegov prethodnik, Aleksandar Vučić odgovorio je obećavajući da će biti „predsednik svih građana. Motiv budućnosti pojavio se u porukama obojice lidera izazvavši svojevrsnu borbu za budućnost naroda odnosno glasove onih koji se za budućnost brinu.
Ponoš kaže „niko nema pravo da vam uzme budućnost“ obraćajući se tako prvenstveno mladima ali i aludirajući na Vučića koji im je uzeo budućnost. Ali Vučić je već najavio brigu za mlade – sa 100 evra pomoći, merama za mlade roditelje, i obećanjem za još sto evra ako ostane na vlasti.
A onda je na Ponošev slogan odgovorio svojim „Napred u budućnost za našu decu“, koristeći takođe budućnost kao motiv ali obraćajući se onim nešto starijim biračima, koji već imaju decu, te za tu decu i njihovu budućnost treba da se bore dajući podršku Vučiću.
View this post on Instagram
„Igranje“ sa budućnošću naroda nije ništa novo i neuobičajeno u političkom životu i izbornim kampanja, već je ovo često korišćen motiv kako ukazuje Dušan Milenković.
– Budućnost kao motiv je jedan od najzastupljenijih u političkim kampanjama, a poruke koje ova dva kandidata šalju izražavaju razlike u početnim pozicijama – vlast i opozicija. Takođe, obe poruke se najviše odnose na mlade i na jedan od najvećih problema našeg društva, a to je odlazak mladih iz Srbije. Dok vlast pokušava da pokaže da vodi računa o tom problemu, što je teško dokazati jer vladaju 10 godina, opozicija pokušava da ukaže na to da ostanak režima na vlasti produbljuje trenutni problem – navodi on.
Ponoš povlači prve poteze, Vučić autokratski upravlja
Dok je sa objavom poruka biračima, sloganima, ali i samom najavom kandidature, Aleksandar Vučić čekao da njegovi politički protivnici naprave prvi potez, u celokupnom pristupu kampanji ipak Vučić ostaje taj koji vodi, ocenjuju naši sagovornici.
– Vučić je imao luksuz da sačeka tuđe slogane i kandidate. On ipak kontroliše većinu medija, ima na raspolaganju državne resurse, na vlasti je 10 godina i ubedljivo je najpopularniji politički igrač u Srbiji. Njemu ne treba predstavljanje, nego potpisivanje urađenog. Ostalim kandidatima opozicije, koju SNS ne kontroliše direktno, predstavljanje treba i zato je dobro što su krenuli sa svojom komunikacijom pre njega, makar to bio cajtnot – smatra Nikola Parun.
Dušan Milenković primećuje da Vučić nije „pustio“ protivnike da povlače poteze iako tako možda izgleda, već da je on taj koji upravlja političkom dinamikom u Srbiji.
– To je odraz autokratskih društava, i sa takve pozicije uvek može da deluje proaktivno. Kandidatura je procesna stvar, jer se žrebom bira redosled kandidata, a ne po redosledu predaje potpisa, i zato što se fokusirao na broj potpisa kako bi pokazao kolika mu je podrška. Što se tiče slogana, SNS komunicira barem pet različitih slogana, što se smatra lošom kampanjskom praksom, ali s obzirom da imaju apsolutnu kontrolu medija i gotovo neograničene resurse oni sebi mogu da dozvole da usko tartiraju i male ciljne grupe. Ovo se ne može reći za opoziciju, koja takođe ima barem tri različita slogana koja plasira, iako smatram da nema luksuz to sebi da dozvoli – navodi Milenković.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.