Opozicija od odluke o novim izborima u Beogradu šalje poruke da za nju nisu prihvatljivi brzi izbori u glavnom gradu koji bi bili održani 28. aprila jer želi da vlast prihvati i primeni preporuke iz najnovijeg izveštaja posmatračke misije ODIHR ali i zbog toga jer se pretpostavlja da će tih dana deo žitelja Beograda otići da produženi vikend zbog prvomajskih i uskršnjih praznika.
Čini se da je od od odlaska birača, ozbiljniji razlog zbog kojeg vladajuća stranka treba da razmisli o održavanju izbora kasnije, uspostavljanje boljih izbornih uslova.
Zakonski rokovi dozvoljavaju mogućnost da izbori u Beogradu mogu biti i tokom maja, a uz to su i tehničak premijerka i predsednik države izrazili spremnost da ispune preporuka ODIHR-a.
U ovom izveštaju ODIHR daje ukupno 25 preporuka od kojih je sedam prioritetni.
U daljem tekstu možete pročitati šta ODIHR preporučuje.
Prioritetne preporuke
1. Da se efikasno pozabave preporukama navedenim u ovom i prethodnom izveštaju ODIHR-a o posmatranju izbora; neophodne zakonodavne izmene treba da se iniciraju mnogo pre sledećih izbora kroz inkluzivni konsultativni proces izgrađen na širokom političkom konsenzusu. Ako bude rekonstituisana, međuagencijska radna grupa za koordinaciju i praćenje Sprovođenje preporuka za unapređenje izbornog procesa treba da deluje uz punu transparentnost, uz uključivanje relevantnih aktera, kao što su organizacije civilnog društva.
2. Kao što je prethodno preporučeno, da bi se obezbedila dosledna primena procedura na dan izbora i poboljšao profesionalni kapacitet izborne administracije, mogla bi se razmotriti standardizovana i obavezno obuka za sve članove lokalne izborne komisije i biračkih odbora i potencijalnih članova, uključujući i prošireni sastav ovih tela.
3. Republička izborna komisija treba da unapredi efektivno ostvarivanje biračkog prava, razvije i implementira blagovremen, sveobuhvatan i ciljani program edukacije birača, uključujući prava birača, sprečavanje grupnog glasanja i važnost tajnog glasanja. Detaljne informacije o glasačima i edukativni materijali bi trebalo da budu dostupni u različitim formatima.
4. Za rešavanje zabrinutosti oko tačnosti biračkih spiskova i povećanje poverenja javnosti, relevantne zakone, propise i praksu treba ponovo razmotriti kako bi se omogućio pristup podacima o registraciji birača i olakšati sprovođenje smislene revizije Jedinstvenog biračkog spiska sa učešćem relevantnih aktera, uključujući političke partije i civilno društvo, u skladu sa standardima zaštite podataka.
5. Zakon treba da obezbedi jasno razdvajanje između službenih funkcija i kampanjske aktivnosti nosilaca dužnosti. Vlasti treba da preduzmu mere za sprečavanje zloupotrebe položaja i državnih resursa, a bilo kakva kršenja ovih pravila treba proaktivno rešavati kroz proporcionalne i odvraćajuće sankcije.
6. Vlasti treba da spreči zastrašivanje i pritisak na birače, uključujući i zaposlene u javnim i državnim institucijama i preduzećima i ojačati mehanizme nadzora.
7. Nezavisnost Regulatornog tela za elektronske medije (REM) treba da bude garantovana, u skladu sa novim zakonskim odredbama. REM treba proaktivno da koristi svoja zakonska ovlašćenja da postupa po službenoj dužnosti u slučaju kršenja medijske regulative, na osnovu njenog sistematskog praćenja.
Ostale preporuke
Izborna uprava
8. Izborna administracija treba da prikupi i objavi razvrstane podatke o zastupljenosti polova u svojim organima sveobuhvatno i blagovremeno. Treba uložiti dodatne napore da se osigura rodno izbalansirana zastupljenost u svim organima upravljanja izborima, u skladu sa zakonom.
9. Da postigne održiv napredak u svojim aktivnostima, kao što je izrada uputstava, obuka izbornih zvaničnika, poboljša kampanju edukacije birača i povećanje pristupačnosti izbornog procesa. Republičkoj izbornoj komisiji treba odobriti dovoljne administrativne i tehničke kapacitete, uključujući sopstveni stalni sekretarijat.
Registracija birača
10. Zakonodavstvo treba dalje uskladiti sa ciljevima Konvencije UN o Pravima osoba sa invaliditetom uklanjanjem svih preostalih ograničenja prava glasa na osnova intelektualnog ili psihosocijalnog invaliditeta.
Registracija kandidata
11. Kao što je ranije preporučeno, dalje promovisati pluralizam u izbornom procesu i slobodu udruženja; moglo bi se razmotriti uklanjanje ograničenja za prijavu podrška više od jedne liste.
12. Zakon bi se mogao ponovo razmotriti kako bi se omogućilo takmičarima da isprave sve identifikovane nedostatke u svojim dokumenti za imenovanje nakon objavljivanja odgovarajuće odluke Republčike izborne komisije.
Izborna kampanja
13. Da bi se osigurali jednaki uslovi za kampanju, vlasti bi trebalo da u potpunosti sprovodi mere i omogući pravo svim akterima na izborima da pristupe i koriste javne prostorije za kampanju pod jednakim uslovima.
14. Trebalo bi uspostaviti dodatne mehanizme i podsticaje za podsticanje političkih partija da promovišu učešće žena u političkom životu; povećati njihovu vidljivost tokom izborne kampanje i unaprediti njihovu ulogu u politici.
Finansiranje kampanje
15. Da bi se promovisale jednake mogućnosti kampanje, moglo bi se razmotriti odricanje od depozita kao uslova za političke stranke i grupe građana koji nisu zastupljeni u parlamentu i lokalne skupštine za prvu ratu javnih sredstava za kampanju.
16. Da bi se osigurala pravna sigurnost i odgovornost za finansiranje kampanje, zakonodavstvo bi trebalo da bude dalje revidirano radi otklanjanja nedostataka i prethodnih preporuka ODIHR-a, uključujući eksplicitnu regulativu kampanje treće strane. Agencija za sprečavanje korupcije treba proaktivno da istražuje i sankcioniše neovlašćeno trošenje u kampanji.
17. Zakon bi trebalo da se izmeni kako bi Agencija za sprečavanje korupcije mogla da promptno objavi svoje odluke o kršenju Zakona o sprečavanju korupcije prilikom izborne kampanje, zajedno sa svim povezanim žalbama. Osim toga, praćenje usklađenosti sa ovim zakonskim odredbama bi trebalo da bude zadatak za terenske posmatrače Agencije, ako oni nastave da budu raspoređeni na budućim izborima.
Mediji
18. Nadležni organi treba da ispune svoju dužnost zaštite bezbednosti medijskog osoblja kroz efikasne i blagovremene mere, uključujući hitnu istragu i privođenje pravdi umešanih u napade i maltretiranje novinara i drugih medijskih aktera; javno osuditi sve pretnje novinarima.
19. Da bi obezbedili nepristrasne informacije o takmičarima i omogućili biračima da se informišu o izborima, mediji treba da ostvare svoje pravo na uređivačku nezavisnost i izbegavaju korišćenje materijala koje stranke proizvode u informativnim programima, posebno tokom izbornih kampanja.
Nacionalne manjine
20. Da bi se sprečila zloupotreba posebnih odredbi za liste nacionalnih manjina, treba razmotriti preciziranje zakonskih kriterijuma za određivanje statusa nacionalne manjine i procedure za registraciju ovih lista.
Rešavanje izbornih sporova
21. Upravni sud treba da koristi sva raspoloživa sredstva da podrži pravo na efektivni pravni lek u izbornim sporovima i treba da održi usmene javne rasprave u takvim slučajevima.
Posmatranje izbora
22. Vlasti treba da garantuju adekvatne uslove kako građanima tako i međunarodnim posmatračima da na vreme sprovode svoje aktivnosti uz nesmetan pristup svim informacijama u vezi sa izborima i u okruženju bez pritisaka i zastrašivanja, u skladu sa srpskim međunarodnim obavezama.
Dan izbora
23. Kao što je prethodno preporučeno, treba uložiti dodatne napore da se dodele adekvatne prostorije za biračka mesta kako bi se sprečila prenaseljenost, obezbedila tajnost glasanja i omogućio lak pristup glasačima sa fizičkim invaliditetom.
Post-izborni razvoj
24. Zakon treba da obezbedi razumno kratak rok za rešavanje Ustavnog suda, izborne peticije i omogući duži period održavanja ponovljenih izbora.
25. Trebalo bi razmotriti izradu dodatnih uputstava za lokalne izbore Komisije za materijalno razmatranje zahteva za poništenje rezultata glasanja i pravila RIK-a o postupanju po žalbama na njihove odluke.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.