Stanojević: Stereotipno i kontraproduktivno 1

Što jes’ jes’ – najbolji je SPS! JUL je cool! Gotov je! Za evropsku Srbiju! Samo najbolji idu napred!

Za 26 godina višestranačja u Srbiji kroz brojne izborne cikluse, dijapazon predizbornih slogana partija kretao se od onih urnebesnih pa do vrlo delotvornih. Njihov odabir svakako je jedan od najozbiljnijih poslova izbornih štabova, jer treba da budu motivišući, lako pamtljivi ali i da u par reči objasne potencijalnom glasaču šta može da očekuje ukoliko odluči da glas udeli baš toj partiji.

„Nijedan slogan u poređenju sa prethodnim kampanjama nije bogzna šta“, ocenjuje Dobrivoje Stanojević, doktor filoloških nauka, profesor stilistike, retorike i javnog diskursa na Fakultetu političkih nauka. On je za Danas analizirao predizborne slogane predsedničkih kandidata koji prema istraživanjima imaju najveće šanse za pobedu na predstojećim izborima.

Vuk Jeremić, „Moramo bolje“

Jeremićev slogan je na tragu slogana SNS-a, međutim glagol „moramo“ govori o imperativu koji nikako nije dobar za glasače, jer oni to ne vole i mislim da je zbog toga kontraproduktivan. Komparativ „bolje“ je u redu iako je stereotipan, ali ovo „moramo“ nikako nije motivišuće, već pravi tenziju koja će teško privući glasače.

Saša Janković, „#BezStraha“

Ovo je izdeferenciran slogan, ali on utiče samo na neke psihološke pojavnosti u vezi sa glasanjem i deluje ultimativno i naredbodavno. On nema sofisticiran i umekšan emotivni pristup, ne motiviše i ne uverava, jer poručiti nekome „bez straha“ ne otklanja strah već ga upozorava da strah postoji. Zato smatram da ovaj slogan nije dobro odabran.

Aleksandar Vučić, SNS – „Brže, jače, bolje“

Ovo je dobro odabran slogan, iako je u izvesnoj meri stereotipan, ipak pokazuje jednu vrstu kontinuiteta. Dakle odabrani su komparativi, jer se na taj način naglašava da je nešto već dobro jako i brzo a da će u budućnosti biti brže, jače i bolje. Ovakav slogan je suprotnost „sloganima diskontinuiteta“, kojima se poručuje da pre određenog kandidata ništa nije postojalo i da sa njim sve kreće od početka.

Vojislav Šešelj, „Najboljeg za predsednika“

To je u skladu sa poetikom Srpske radikalne stranke; razmetanje rečima, superlativi, a svi superlativi su zapravo neodgovorne reči jer je u slučaju Šešelja reč o samohvalisanju. To bi bilo u redu da se poklapa sa većinskim mišljenjem javnog mnjenja, ali hvalisavost u toj meri je silazna, to jest u antiklimaksu i njome se neće privući glasači.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari