Ne znam da li će se posle drugog aprila/kruga „gledati u zube izbornom pobedniku“, a ne znam ni zašto se pobedi ne gleda u zube.
U svakom slučaju, kad već nije blagovremeno, valja oceniti predizbornu kampanju za ove predsedničke izbore sa stanovišta ravnopravnih mogućnosti kandidata za vođenje kampanje, a još više sa stanovišta jednake otvorenosti medija prema svim kandidatima.
Iako je u predizbornoj kampanji koja ističe mnogo toga bilo vidljivo golim okom, zanimljivo je bilo, pa i značajno, videti kako kampanju vide i ocenjuju sami građani odnosno birači. Upravo smo se time bavili u telefonskoj anketi koju je obavio Demostat specijalno za list Danas, u predzadnjoj nedelji kampanje (od 21. do 27. marta), na uzorku od 1.200 ispitanika. Građanima smo postavili pitanje „Da li se televizije i novine tokom predizborne kampanje ravnopravno odnose prema svim predsedničkim kandidatima ili pokazuju posebnu naklonost prema nekom od njih?“.
Natpolovičan broj građana (53 posto) smatra da mediji pokazuju posebna naklonost prema jednom kandidatu, dok jedna četvrtina (25 posto) misli da se mediji ravnopravno odnose prema svima. Nešto više od petine (22 posto) ispitanika ne prati kampanju ili ne zna da odgovori na ovo pitanje.
Kao što se moglo očekivati i kao što premijer/predsednički kandidat često ističe, u oceni karaktera predizborne kampanje pojavila se podela mišljenja koju bi premijerovim rečima mogli da interpretiramo floskulom „deset na jednoga“ („O zar se i to može“). Naime, pristalice jednog kandidata za predsednika misle jedno, a pristalice svih deset kandidata za predsednika misle nešto suprotno.
Znam da je teško pogoditi šta na jednoj strani misle pristalice Aleksandra Vučića, a šta na drugoj strani misle pristalice, da ih navedem zvaničnim redom, Saše Jankovića, Vuka Jeremića, Miroslava Parovića, Saše Radulovića, Luke Maksimovića, Boška Obradovića, Vojislava Šešelja, Aleksandra Popovića, Milana Stamatovića i Nenada Čanka.
Dve petine pristalica (41 posto) onog jednog kandidata misle da se mediji ravnopravno odnose prema svim kandidatima, trećina (34 posto) ipak misli da postoji naklonost prema jednom kandidatu, dok četvrtina (25 posto) ne zna da odgovori na pitanje ili ne prati kampanju (!?!).
Tek svaki deseti pristalica nekog kandidata koji nije Vučić smatra da se mediji ravnopravno odnose prema svim kandidatima; čak tri četvrtine (75 posto misli da su mediji naklonjeni jednom kandidatu, a 15 posto ne zna da odgovori na pitanje ili ne prati kampanju).
Legitimno je postaviti pitanje ko je taj jedan predsednički kandidat kojem su mediji više naklonjeni nego desetorici drugih kandidata. Nije imalo smisla tražiti od ispitanika da navedu ime tog privilegovanog kandidata, pa smo išli malo izokola i postavili pitanje: „Da li predsednik Vlade, Aleksandar Vučić, koristi svoju predsedničku funkciju u svrhu svoje predizborne kampanje?“.
Jedna trećina Vučićevih pristalica (36 posto) smatra da ovaj kandidat ne koristi svoju funkciju radi predizborne kampanje, druga trećina (34 posto) misli da on to čini donekle, a jedna šestina (17 posto) ipak tvrdi da Vučić u punoj meri koristi predsedničku funkciju u svrhu predizborne kampanje (!), dok 13 posto nije u stanju da oceni ili ne prati kampanju.
Na drugoj strani, tek tri posto pristalica desetoro kandidata koji su se obrušili na Vučića, misli da on ne zloupotrebljava svoju aktuelnu funkciju, četvrtina misli da on to donekle ipak čini, dok dve trećine (65 posto) smatra da predsednik Vlade, Aleksandar Vučić, potpuno koristi svoju predsedničku funkciju u svrhu svoje predizborne kampanje (7 posto ne zna ili ne prati kampanju).
Naravno da treba imati na umu da politički život ne može da stane dok traje kampanja, ali sve ima svoju meru i ta mera je propisana mnogim aktima i samo ih valja poštovati. No, relevantni istraživači tvrde da i pored toga prednost kandidata na vlasti i u zemljama u kojima pravo funkcioniše, ide do pet posto glasova. Očito je i u legalizmu u pitanju jedna naopaka hendikep trka, da prednost dobija onaj koji je već u prednosti. Kod nas je, kao po pravilu, još naopakije, pa nije reč o prednosti već i o samoj pobedi. (Utoliko mi na onoj nedavnoj Koraksovoj karikaturi objavljenoj u Danasu, na kojoj Demostat predaje pobednički venac Vučiću dok ostale trkače vidimo u startnom položaju, nedostaju bukagije na nogama tih ostalih trkača!)
Autor je sociolog istraživač u Demostatu, istraživanje će biti predstavljeno danas u beogradskom Medija centru
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.