Deo kampanje ili novi kanal komunikacije: Šta je sa TikTok profilima koje su političari napravili pred izbore? 1Foto: BETAPHOTO/MILAN OBRADOVIC; FoNet Zoran Mrđa; FoNet Milica Vučković; Beta/Beoinfo/Predrag Mitić; EPA-EFE/ANDREJ CUKIC

U jeku predizborne kampanje za decembarske izbore, nekoliko veoma istaknutih političara pridružilo se društvenoj mreži TikTok.

Ministar finansija u prethodnom sazivu Vlade Srbije i funkcioner Srpske napredne stranke Siniša Mali, predsednik Socijaldemokrtaske stranke Boris Tadić, predsednik Socijalističke partije Srbije Ivica Dačić, kao i predsednik Srbije Alesandar Vučić otvorili su svoje naloge na ovoj društvenoj mreži u novembru prošle godine.

Uzevši u obzir da je TikTok u proteklih nekoliko godina postao jedna od najbrže rastućih društvenih mreža na svetu, nije ni čudo što su se političari iz Srbije odlučili za taj potez.

Kratki videi koji predstavljaju primaran format objava na ovoj mreži u kratkom vremeskom periodu privukli su veliki broj korisnika, a prema rezultatima istraživanjima, demografija najprisutnija na ovoj mreži jesu ljudi u starosti od 18 do 24 godine, te priključivanje političkih aktera ovoj platformi ima jasan cilj – privlačenje mladih.

U okviru decembarske predizborne kampanje jasno je bilo da je sadržaj profila nekih od ovih političara napravljen zarad predizborne kampanje i da je sam sadržaj koji se objavljuje vrlo politički angažovan.

Boris Tadić i Ivica Dačić aktivni do 17. decembra

Profili kako Borisa Tadića i Ivice Dačića prilično su iznenadili javnost kada su otvoreni, ali ovi političari nisu se odlučili za dugoročno objavljivanje sadržaja. Naime, oni nisu aktivni od 17. decembra, što je dan kada su se izbori održali.

Tadić je u svom prvom videu naglasio da će TikTok koristiti kao kanal komunikacije sa mladima, usput praveći komentar na sadržaje koje objavljuju drugi političari, poput Gorana Vesića i Siniše Malog.

“Ovu mrežu ću koristiti da pojašnjavam ljudima svrhu politike. Da demistifikujem politiku jer oko politike je mnogo magli i mnogo laži, mnogo prevara. Govoriću vam istinu”, rekao je Tadić u jednom od svojih prvih videa na TikTok-u.

@boris.tadic.officPozdrav Tiktokeri! 😀♬ original sound – boris.tadic.official

Međutim, profil Borisa Tadića, dok je bio aktivan, pretežno se zasnivao na direktnom obraćanju pratiocima i na isečcima iz materijala koji se koristio u predizbornoj kampanji.

Sadržaj na profilu Ivice Dačića na ovoj društvenoj mreži, s druge strane, imao je jasnu poruku od samog početka.

Kompletan sadržaj koristio je predizbornoj kampanji liste čiji je nosilac bio Ivica Dačić, gde se pozivajući se na kontinuitet politike Socijalističke partije Srbije i plasirajući retoriku koju je i sam Dačić iznosio u svim obraćanjima tokom tog perioda.

@ivicadacic_official Srećno svima koji slave!🙂 #danrepublike ♬ Dan Republike – Zabranjeno pušenje

„Najveća zvezda“ – Aleksandar Vučić i dalje aktivan na TikTok-u

Imajući u obzir koliko je predsednik Srbije Aleksandar Vučić aktivan na ostalim društvenim mrežama, nije ni bilo toliko začuđujuće što je počeo da objavljuje sadržaj i na TikTok-u.

Njegov profil takođe je vrlo politički obojen i plasira njegove javne politike kroz kratke video snimke, ali ono što ga razlikuje od Tadića i Dačića jeste to što je on nastavio da kreira sadržaj i nakon izbora.

Vučićevi snimci uglavnom su i prilagođeniji mladima, kojima se zapravo i obraća na ovoj društvenoj mreži, tako da među objavama mogu da se nađu i različite šale kroz koje šalje političke poruke.

Ono što je privuklo najveću pažnju javnosti na TikTok-u tokom predizborne kampanje bila je interakcija predsednika i njegovog imitatora, koji je od ranije bio poznat na toj mreži. Snimci interakcije predsednika Vučića i ovog „tiktokera“ daleko su najgledaniji na predesdnikovom profilu, a senzacijalizacija ovih interakcija od strane javnosti bila je ogromna.

@jasamaleksandar On ili ja? @dnevna.doza.presednika #predsednik #Srbija #jasamaleksandar #follow ♬ original sound – Ja sam Aleksandar

Ono što možemo da zaključimo jeste da je većina političkih aktera koji su pristupili ovoj mreži tretiralo kao medij za promovisanje predizborne kampanje van okvira tradicionalnih medija kako bi svoju politiku približili mlađim glasačima.

Goran Vesić i Siniša Mali – drugačiji koncept i velika popularnost

Iako je ministar finansija Siniša Mali profil na TikTok-u otvorio u isto vreme kad i Boris Tadić ili Ivica Dačić, imao je potpuno drugačiji koncept i i dalje je aktivan.

Profil ovog javnog funkcionera ima dosta ličniji pristup prema pratiocima, a politika koja se plasirala za vreme predizborne kampanje nije bila fokus sadržaja. Kroz objavljene videe Mali je u fokus stavio sebe kao javnu ličnost, a ne politiku koju zastupa.

@mali.sinisa Dimitrije se uhvatio za glavu kad je video kako igram. 😆 #gaming #gamingontiktok #LoL #gamesnotiktok #games #sinisamali #beograd ♬ original sound – Siniša Mali

Njegova popularnost na ovoj mreži pre svega leži u videima koji u kojima on deli svoja mišljenja, lične stavove i životna iskustva sa pratiocima potpuno van konteksta politike, čime je privukao veliku pažnju mladih na ovoj društvenoj mreži.

Ministar građevine, saobraćaja i infrastrukture Goran Vesić bio je među prvim političarima iz Srbije koji su otvorili profil na ovoj društvenoj mreži. On je to uradio još 2021. godine i odmah je postao vrlo popularan.

@sicve011 #fyp #foryou #vesic #sicve011 #goranvesic #ministarstvo #gradjevina #tikaspic #porodicnoblago #fypsrbija #balkantiktok #srbijatiktok #srbija #mucenik ♬ original sound – porodicno.blago

Njegov model vođenja profila ispratio je i Siniša Mali, objavljujući sličan sadržaj, i obojica su i danas veoma popularni.

I Džo Bajden ima TikTok nalog

Predsednik Sjedinjenih država Džo Bajden priključio se ovoj društvenoj mreži u okviru svoje predizborne kampanje koja trenutno traje.

Ova odluka koju je doneo izborni štab aktuelnog američkog predsednika naišla je na negodovanje Senata, koji je izrazio duboku zabrinutost vlade za javnu bezbednost. Međutim, on je i dalje aktivan.

Neosporiva je činjenica da je TikTok društvena mreža koja pruža priliku da se uspostavi komunikacija sa širim narodim masama, te da je iz tog razloga jasno zašto je političkim akterima primamljiva.

Iako je to možda bilo i iz šale, jedno je sigurno – mladi su zbog aktivnosti političara na TikToku došli u dodir sa politikom, mimo toga da li je ona pripadala njihovoj sferi interesovanja ili ne.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari