Tomislav Nikolić, Aleksandar Vučićfoto FoNet/Nenad Ðorđević

Iako je Aleksandar Vučić, bivši predsednik SNS, najavio da će u kampanji naprednjaka za predstojeće izbore 17. decembra, učestvovati i njen prvi predsednik Tomislav Nikolić, njega na zasad na održanim skupovima liste „Aleksandar Vučić – Srbija ne sme da stane“ po Srbiji nema.

Vučić je u oktobru na obeležavanju 15 godina od osnivanja SNS-a u Šapcu okupljenima poslao pozdrave Tomislava Nikolića, i poručio da će ovog puta zajednički učestvovati u podršci SNS-u.

To su mnogi shvatili kao znak straha jer naprednjacima opada rejting i da zato moraju da posegnu za „starim asovima“.

Ipak, predsednik Nacionalnog saveta za koordinaciju saradnje sa Ruskom Federacijom i Narodnom Republikom Kinom i stanovnik vile na Dedinju iako više nije predsednik Srbije još nije došao na mitinge naprednjaka, što ne znači da neće možda već ovih dana.

Nikolić se od završetka mandata na funkciji predsednika države 2017. vrlo retko, gotovo nikada, pojavljuje u javnosti, pa je i zato najava njegovog učešča u izbornim aktivnostima bila iznenađenje.

Moguće je da je Vučić i odustao od te ideje.

Zanimljivo pitanje zašto nema najavljenog Tomislava Nikolića

Psiholog Žarko Korać za Danas ukazuje na to da Vučićeva predizborna kampanja, kao i obično ima tri karakteristike.

– Pod jedan, ona je potpuno personalizovana, što je u suštini protivno Ustavu, jer on ne samo da nije predsednik SNS, već bi kao predsenik Srbije morao da predstavlja sve građane. On do kraja politički zloupotrebljava položaj predsednika Srbije. Drugo, on organizuje te skupove po Srbiji da bi prikazao vizuelno svoju veliku podršku, mada mu je poslednji u Beogradu pred skupštinom bio fijasko. Naravno u manjim mestima ljudi su bukvalno ucenjeni da idu na njih. Treće, Vučić ipak donekle prilagođava svoju inače rutinsku kampanju, trenutku. On svakodnevno dobija rezultate istraživanja svojih fokus grupa. Zato je zanimljivo pitanje zašto nema najavljenog Tomislava Nikolića u kampanji – kaže on.

Gde se zagubio Tomislav Nikolić koji je najavljen u kampanji SNS? 1
foto EPA/KOCA SULEJMANOVIĆ

Prema njegovom sudu, dve su mogućnosti.

– Ili se pokazalo u tim istraživanjima da ga njegove pristalice ne cene i da ga ne žele u kampanji ili što je mnogo manje verovatno, da on sam ne želi da učestvuje. Na poslednjim stranačkim okupljanjima i stranačkim slavama ga upadljivo nema. Što jeste vrsta protesta. Ali realno, faraonski vođene stranke i ne mogu da imaju dva lidera, čak ni simbolički – navodi Korać.

Dok Siniša Atlagić, profesor FPN, misli da je iz čisto marketinškog ugla posmatrano, izglednije da Nikolićeva eventualna uloga dođe do izražaja u danima koji dolaze, pred kraj kampanje.

– Reč je o osobi na krilima čije pobede na predsedničkim izborima, kako god to izgledalo možda i većini u današnjem SNS-u, su i Vučić i partija napravili uzlet na srpskoj političkoj sceni. U tom smislu on nije zanemarljiv promotivni resurs, ali ne i resurs koji može da se eksploatiše tokom većeg dela kampanje, kako zbog duže odsutnosti, tako, verovatno, i zbog unutapartijskih odnosa – objašnjava on za Danas.

Tomislav Nikolić važan resurs iz ugla socijalne psihologije

Na pitanje da li je Vučić od njega odustao, odgovara da ne zna u kojoj meri učešće Nikolića odgovara Vučiću i, eventualno, drugim značajnim igračima u partiji.

– Kada sam rekao da je on važan resurs, govorim iz ugla socijalne psihologije. Konkretno, reč je o nekome sa kojim, verovatno, postoji izvestan stepen identifikacije kod potencijalnih glasača SNS-a, i to kod onih koji su, možda, prepoznati kao oni koji u prethodnom periodu nisu glasali za SNS, odnosno koji su prestali da glasaju za partiju. Identifikacija ovde znači emocionalnu privrženost razvijenu prema partiji u vreme dolaska na vlast kome je on lično, odnosno predstava glasača o njemu, doprineo/doprinela više i od Vučića i od partije u tom trenutku – navodi Atlagić.

Kako zaključuje, ako bude doneta odluka da Nikolić učestvuje u kampanji, onda će, iz marketinškog ugla posmatrano, biti upotrebljena tzv. tehnika transfera kojom se pozitivna predstava o čoveku, instituciji, dogadjaji ili slično dovodi u vezu sa nekim drugim političkim objektom, u ovom slučaju sa SNS-om.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari