Transparentnost Srbija saopštila je danas da je nejasno da li je izgradnja autoputa od Novog Beograda do Surčina, po ceni od oko devet miliona evra po kilometru, isplativa i opravdana, uprkos objašnjenju javnog preduzeća „Putevi Srbije“ o razlozima skuplje gradnje, jer Vlada Srbije još nije objavila ugovoru o izgradnji.
Ukazano je i da bi zaključivanju ugovora moralo da prethodi nadmetanje izvodjača radova, kako bi se javna imovina zaštitila od eventualnog preuzimanja štetnih ugovornih obaveza, čega u ovom slučaju nije bilo.
„Zbog toga će, čak i kada ugovor bude objavljen, i kada budu data sva dodatna objašnjenja, ostati sumnje da je posao mogao da bude povoljniji po Srbiju“, navela je Transparentnost.
Informacije iz saopštenja „Puteva Srbije“ o dodatnim radovima koje poskupljuju izgradnju, kako je ukazano, jesu uverljive, ali ne i dovoljne.
„Uverljivost tih podataka bi bila značajno veća ukoliko bi bila dodatno obrazložena: na primer koliko će izgradnju poskupeti izgradnja biciklistikih i pešačkih staza, koliki je udeo u ceni nadvožnjaka. Tek na osnovu takvih informacija bi moglo da se vrši poredjenje cena po kilometru na uporedivim lokacijama“, navela je Transparentnost.
Ta organizacija smatraju da argument o poskupljenju zbog „hitnosti radova“ nije valjan.
Transparentnost je ukazala da nije nimalo verovatno da su Vlada i „Putevima Srbije“ saznali da je izgradnja puta potrebna tek sada.
„Ako je ona neophodna radi povezivanja na novi autoput ‘Miloš Veliki’, onda je ta izgradnja morala biti planirana uporedo sa izgradnjom nedavno otvorene deonice tog puta“, piše u saopštenju.
Podseća se i da su u budžetu za 2019. godine, planirana sredstva koja odgovaraju onome što je potpisano 18. avgusta, „što znači da je cena ovog puta dogovorena još prošle godine, a ne govori apsolutno ništa o tome da li je ona opravdana ili ne“.
Mediji su prethodnih dana preneli ocene stručnjaka da je izgradnja autoputa od Novog Beograda do Surčina, dužine 7,9 kilometara, po ceni od 70,9 miliona evra, više od četiri puta skuplja od opravdane.
„Putevi Srbije“ su saopštili da je razlog više cene autoputa izgradnja biciklističke i pešačke staze, postavljanje barijera koje štite od buke, kao i to što trasa prolazi kroz gradsko područje, što zahteva specifičnu tehnologiju, ali hitnost u izvodjenju radova.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.