Ko je u Srbiji imao najskuplju izbornu kampanju? 1foto FoNet/Instagram Miloš Vučević

Vladajuća Srpska napredna stranka (SNS) je u decembarsku izbornu trku za Skupštinu Srbije uložila oko 7,4 miliona evra, pokazuju podaci iz izveštaja o finansiranju izborne kampanje koji su objavljeni na sajtu Agencije za sprečavanje korupcije.

To je više novca od svih ostalih političkih partija i lista zajedno, koje su nakon izbora 17. decembra ušle u novi saziv Skupštine Srbije.

O obimu ulaganja vladajuće stranke pokazuje i podatak da su troškovi svih ostalih partija približni sumi koju je SNS izdvojila samo za medijsko oglašavanje tokom kampanje, piše Radio Slobodna Evropa (RSE).

Na decembarskim izborima najviše glasova osvojila je koalicija predvođena Srpskom naprednom strankom i u novom sazivu imaće 129 poslaničkih mesta.

Najveća opoziciona koalicija “Srbija protiv nasilja” (SPN), je drugoplasirana sa 65 mandata.

Dva meseca nakon održavanja izbora, stranke su Agenciji za sprečavanje korupcije dostavile konačne izveštaje o tome koliko ih je koštala izborna trka za republički parlament.

Kako funkcioniše finansiranje izborne kampanje u Srbiji?

Prema Zakonu o finansiranju političkih aktivnosti, izborna kampanje se finansira iz budžeta, bankarskih kredita i privatnih izvora – sa računa stranke ili od donacija građana i firmi.

Za pokriće troškova izborne kampanje iz budžeta se obezbeđuju sredstva u iznosu od 0,07 odsto godišnjih poreskih prihoda, što je prema podacima organizacije Transparentnost Srbija za poslednje parlamentarne izbore iznosilo oko 9,7 miliona evra.

Pre izbora 40 odsto tih budžetskih sredstva raspoređuje se u jednakim iznosima strankama koje su položile izborno jemstvo (novac, bankarske garancije, hipoteke) u visini iznosa koji dobijaju iz budžeta.

Prema Zakonu, liste koje osvoje manje od jedan odsto važećih glasova, dužne su da u budžet vrate novac koji im je dodeljen za kampanju.

Pre decembarskih izbora, strankama je isplaćeno po 216.000 evra.

Preostali deo budžetskih sredstava (60 odsto) dodeljuje se nakon izbora podnosiocima izbornih lista koje su osvojile mandate, srazmerno broju tih mandata. Partije iz novog saziva parlamenta dobile su oko 27.000 evra po osvojenom poslaničkom mestu.

Za ulazak u Skupštinu Srbije potrebno je da liste, učesnice u izbornoj trci osvoje najmanje tri odsto glasova.

Ukoliko stranke nisu utrošile sva sredstva koja su dobila iz budžeta, u obavezi su da neutrošeni novac vrate.

Konačne izveštaje o tome koliko su prihodovale i trošile u izbornoj kampanju partije su dužne da dostave Agenciji za sprečavanje korupcije u roku od 30 dana od dana objavljivanja konačnih rezultata izbora.

Te izveštaje analizirali su novinari Radija Slobodna Evropa.

SNS platio RTS-u i Pinku po 1,5 miliona evra

Prema konačnom izveštaju o finansiranju izborne kampanje, Srpska napredna stranka je od pomenutih 7,4 miliona evra, najveće rashode prijavila za medijsko oglašavanje – 4,7 miliona evra.

Ko je u Srbiji imao najskuplju izbornu kampanju? 2
Foto: Printscreen/TV Pink

Od toga najviše za termine na Radio televiziji Srbije (RTS) i na privatnoj televiziji Pink, koje su od emitovanja promo materijala vladajuće stranke zaradile po 1,5 milion evra.

SNS se reklamirao i na preostalim televizijama sa nacionalnom frekvencijom kao i na lokalnim televizijama. Oglašavanja je bilo i u štampanim medijima. Najviše u Večernjim novostima, Politici i Informeru.

Ostatak teksta pročitajte na sajtu RSE

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari