TS: Kritike na račun Vučića i SNS-a u štampi samo na naslovnim stranama Danasa 1Foto: B. C.

Intenzivna funkcionerska kampanja uoči parlamentarnih izbora zasenila je predstavljanje lista učesnika izbora, uz brojne promotivne aktivnosti zvaničnika koji nisu propšuštali priliku da pomenu Aleksandra Vučića, pokazao je monitoring Transparentnosti Srbija (TS).

„Iako su u pitanju izbori za narodne poslanike, medijski je dominantna bila promocija Aleksandra Vučića kroz plaćeno oglašavanje, gostovanje u TV emisijama, njegovo umereno prisustvo u promotivnim događajima koji su, međutim, medijski izuzetno dobro plasirani“, navodi se u saopštenju TS.

Predsednik, premijerka, dvoje potpredsednika Vlade (Mihajlović i Dačić) i trojica ministara (Vulin, Šarčević i Đorđević) imali su tokom 50 dana kampanje (zaključno sa 17. junom) ukupno 173 promotivna događaja, što je oko 50 odsto više nego tokom istog perioda u 2019. godini, ističe TS.

U tom periodu u 2019. godini broj promotivnih događaja bio je izuzetno visok zbog promotivne turneje predsednika Srbije „Budućnost Srbije“, u čemu su učestvovali i drugi javni funkcioneri, poseća TS.

Tokom cele izborne kampanje, ne računajući aktivnosti u periodu „prekida“ tokom vanrednog stanja, Ana Brnabić i Aleksandar Vulin su imali po 34 promotivne aktivnosti,
Mladen Šarčević i Zoran Đorđević po 25, Zorana Mihajlović 22, Ivica Dačić 17 i Aleksandar Vučić 17, pokazuju podaci monitoringa TS.

Promotivne aktivnosti, kako se ističe, nisu prestajale ni tokom vanrednog stanja, kada ih je Vulin imao dodatnih 52, Đorđević 29, a Vučić 11.

Na naslovnim stranicama štampe – 11 nacionalnih i regionalnih dnevnih listova, Aleksandar Vučić je bio dominantan i od 6. marta do danas, računajući i period vanrednog stanja, pojavio se 324 puta, od toga 275 puta u pozitivnom kontekstu, 20 u neutralnom i 29 u negativnom, a glavna tema, u pozitivnom kontekstu, bio je 113 puta.

Drugi zvaničnici SNS i partija sa lista čiji je nosilac Aleksandar Vučić imali su 99 pojavljivanja na naslovnim stranama, od toga 92 u pozitivnom kontekstu.

U negativnom kontekstu Vučić i SNS su se našli samo na naslovnim stranicama lista „Danas“, a u prethodnom izbornom ciklusu kritički odnos pokazivao je i dnevni list „Vesti“, navodi TS.

Drugi po broju pojavljivanja je Dragan Đilas sa ukupno 102, od čega 90 u negativnom kontekstu, od toga 37 puta kao glavna tema.

Vuk Jeremić i Boško Obradović bili su na ukupno 54 naslovnice, od toga 41 u negativnom kontekstu.

Ivica Dačić i drugi zvaničnici sa koalicione liste SPS-JS našli su se na 49 naslovnih stranica, od toga sa 28 pozitivnih, pet neutralnih i 16 negativnih pojavljivanja.

Oglasna kampanja SNS je, kako ističe TS, potpuno personifikovana u Vučiću.

Iako je Vučić predsednik Srbije, a 21. juna se ne održavaju predsednički izbori i Vučić, naravno, nije na listi SNS, u jednom spotu se poručuje – „Glasajte za čoveka koji radi za
našu decu – Aleksandar Vučić za našu decu“.

Transparetnost Srbija navodi da je učešće predsednika Srbije u funkcionerskoj kampanji intenzivirano u poslednjim danima pre izborne tišine.

Istovremeno, svi preostali funkcioneri – predsednica vlade, potpredsednici, ministri, lokalni zvaničnici, čelnici javnih preduzeća, u svojim nastupima za sve postignuto, započeto, za ideje i inicijative najčešće zahvaljuju Aleksandru Vučiću, zatvarajući tako kontekst postavljen kroz izborno oglašavanje.

U predizbornim blokovima TV stanice ne vrše predstavljanje programa izbornih lista, već ih puštaju da se same predstavljaju preko snimljenog materijala koje im liste dostavljaju.

Uočljivo je da u tim blokovima gotovo da nije bilo predstavljanja SNS ili su predstavljane aktivnosti lokalnih odbora, konstatuje TS.

„Za tim praktično nije ni bilo potrebe jer u centralnim dnevnicima na TV stanicama sa nacionalnom frekvencijom značajan deo zauzimaju prilozi o aktivnostima Aleksandra
Vučića, koji je centralna figura SNS u kampanji na svim izbornim nivoima“, ističe TS, navodeći da se Vučić pojavljuje i u prilozima – kroz izjave date tokom promotivnih aktivnosti o drugim aktuelnim temama.

U jednom posmatranom danu, na početku kampanje, u centralnim informativnim emisijama pet TV stanica (RTS, Prva, Pink, N1 i Studio B), Aleksandar Vučić je bio prisutan 2580 sekundi, u ukupno 11 priloga, Šarčević 180, Ana Brnabić 105, Ivica Dačić 57. Svi ostali funkcioneri su bili zastupljeni sa 1169 sekundi, navodi TS.

Istovremeno, izborni blokovi su ukupno u svih pet dnevnika trajali svega 1253 sekunde.

Ekstremni slučaj je TV Pink u čijim centralnim informativnim emisijama Vučić dominira u prvom delu dnevnika, potom se SNS ne pojavljuje u izbornom bloku, ali zatim često sledi specijalni prilog u kome je dat integralni snimak Vučićevog govora na promotivnom događaju tog dana, da bi potom ponovo usledile vesti u kojima figurišu i drugi državni zvaničnici, konstatuje TS.

Transparetnost Srbija najavila je da će kompletni rezultati monitoringa biti predstavljeni u sedmici posle izbora.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari