Demokratska stranka i Ujedinjeni regioni Srbije pokušavaju da od proizvodnje novog Fijatovog modela u Kragujevcu izvuku što veće političke koristi u susret izborima, ocenjuju politički analitičari za Danas, dok ekonomisti s kojima smo razgovarali ocenjuju da građani Srbije neće uskoro niti previše osetiti pozitivne efekte proizvodnje automobila „500L“.
„Sve to što se prekjuče u Ženevi dešavalo imalo je odlike najgoreg provincijalizma, kada nemate čime mnogo da se pohvalite, pa se kitite kako stignete. Ne verujem da bi Angela Merkel kao šef države išla po sajmovima i slikala se sa svakim novim modelom koji izbaci Folcvagen“, kaže za Danas Aleksandar Stevanović iz Centra za slobodno tržište.
On ističe da je „super“ što se pojavio novi model automobila i da će to mnogo značiti za ljude u Kragujevcu koji rade u toj fabrici, ali ne i za ostale građane Srbije, koji će „dugo plaćati tu egzibiciju“. Kako kaže, „novog fiću“ možda će moći da kupe građani s „pristojnim primanjima, ukoliko već nisu u dugovima“.
Ivan Nikolić, saradnik Ekonomskog instituta, kaže za Danas da od starta ovaj automobil nije bio namenjen domaćem tržištu, već da je pravljen za izvoz i da je u suštini za nas dobro ukoliko je tačno da će se 80 odsto komponenti proizvoditi u Srbiji. Nikolić ističe da je nesporna korist od dolaska Fijata, ali da „treba kvantitativno odrediti kolika je ta korist“
Politički analitičari i istraživači javnog mnjenja saglasni su da će političke stranke izvući korist od početka proizvodnje „fijata 500L“.
Vladimir Goati, predsednik Transparentnosti Srbija, ističe za Danas da je „potpuno razumljivo slavljenje uspeha Srbije kao političke zajednice, ali i da pojedini političari žele to da prikažu kao postignuće svojih partija“. „Šta je uspeh države, a šta ono u čemu su učestvovali i nosioci državnih funkcija? Smatram da je promocija novog Fijatovog modela plus za budžet zemlje, ali i veliki događaj. I u drugim političkim zajednicama nije strano da se na sličnim dešavanjima pojave predsednik države i ministri“, smatra Goati.
Marko Blagojević, operativni direktor CeSID, ističe za Danas da situacija podseća na izbornu kampanju 2008. kada je Srbija u samom finišu izborne kampanje potpisala SSP, a Fijat je promovisan kao velika investicija. „Stranke koje su u tome učestvovale, odnosno koalicija ZES, imala je tog maja 2008. ogromnu korist od najave Fijatovog dolaska i, od potencijalno druge po snazi, na izborima je bila na jakom prvom mestu. Korist danas od početka proizvodnje novog modela u Kragujevcu, iako jeste konkretan korak, nije toliko velika, ali će se stranke koje su u tome učestvovale time dičiti“, objašnjava Blagojević
Dejan Vuk Stanković, politički analitičar, takođe smatra da situacija podseća na maj 2008, kada je u izbornoj kampanji dolazak Italijana u Kragujevac bio jedan od aduta koalicije Za evropsku Srbiju.
„Sada je to pokušaj da se obeća svetla budućnost za građane i privredu i da se podigne pozitivna energije. Pokušava se da se u drugi plan stavi činjenica da Srbija na konkretne koristi od Fijata čeka četiri godine, kao i da se akcenat skloni s priče koliko je novca u taj projekat država uložila. Nezavisno od koristi koju će Srbija i njeni građani možda imati od proizvodnje novog modela, što je svakako dobra vest, ipak podsećam da pozitivan efekat dolaska ove fabrike u Srbiji još nismo videli“, objašnjava Stanković, konstatujući da je „sigurno da će uz upaljene kamere svi pokušati da se ogrebu o zasluge“.
S obzirom da se čini da su političari ovih dana ponovo „pobrkali“ svoje državne i stranačke funkcije i da promociju automobila koriste za prikupljanje predizbornih poena, pitali smo Agenciju za borbu protiv korupcije da li će se i na koji način baviti promocijom Fijata.
U Agenciji nam je rečeno da je „procenjeno da je reč o događaju (sajam u Ženevi) kojim se promoviše rezultat na osnovu ugovora sklopljenog u mandatu aktuelnog sastava Vlade Srbije“. „Konkretna promocija je rezultat kompanije s kojom je Vlada ugovarala partnerstvo, i budući da spada u neke od planiranih aktivnosti u ovom mandatu, nismo našli osnov za vođenje postupka kontrole“, kažu u Agenciji.
Imajući u vidu da su, osim predsednika Republike, promociji prisustvovali i stranački funkcioneri DS i URS, pitali smo Agenciju da li će proveravati o čijem su trošku išli članovi delegacija. „Ako je Vlada donela odluku kojom imenuje delegaciju da je predstavlja na nekom skupu u zemlji ili inostranstvu, nema mesta za postupanje Agencije ili DRI (budući da je pitanje nenamenskog trošenja sredstava iz budžeta u nadležnosti Agencije i revizora)“, glasi odgovor.
„Sam platio“
Dušan Obradović, predsednik Gradskog odbora DS u Kragujevcu, koji je bio na promociji „fijata 500L“ u Ženevi, za Danas kaže da je na sajam otputovao o svom trošku, a na poziv Srpsko-italijanskog poslovnog kluba, s kojim kao partner poslovno sarađuje, jer se van politike bavi biznisom.
EKSPERTIZA: Nenadić: To je kampanja
Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija, veruje da su srpski zvaničnici iskoristili sajam automobila u Ženevi u svrhu predizborne kampanje, ali da bi se i u drugim situacijama pojavili na promociji „fijata 500L“, jer to donosi popularnost. „Ukoliko bude prilike, slično će se dešavati i kada zvanično počne kampanja“, ukazuje Nenadić za Danas.
Ipak, kako kaže, na takvim mestima ne sme da se promovišu stranački interesi. Prema njegovim rečima, potrebno je zakonski regulisati ko je uopšte nadležan od političara da se pojavljuje na događajima te vrste.
„Tačno je da je država uložila novac u Fijatov projekat, ali da li ima rezona da se na sajmu automobila pojavi predsednik Republike? Ponavljam, potrebno je utvrditi ko je odgovoran za taj posao u ime države – predsednik, premijer ili ministri“, naglašava Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija.
ANALIZA: Medijska invazija
Demokratska stranka i Ujedinjeni regioni Srbije izveli su pravu medijsku „invaziju“ povodom boravka njihovih čelnika u Ženevi. Što se tiče stranačkih saopštenja s lica mesta, izjava i fotografija, ubedljivo je prednjačio URS. Od utorka u 10.30 do srede u 01.30 URS je objavio ukupno 15 takvih sadržaja, s tim što je Mlađan Dinkić lično na internetu postavio još desetak. DS je u navedenom periodu objavila „samo“ pet informacija.
Međutim, nacionalni elektronski mediji su ubedljiv naglasak stavili na aktivnosti predsednika Borisa Tadića, dok je Dinkić bio upadljivo u drugom planu, pokazala je Danasova analiza. Centralni dnevnici RTS, TV B92, TV Prva i TV Pink u utorak uveče počeli su prilozima iz Ženeve, odakle su se javljali specijalni izveštači. RTS je događaju posvetio skoro pet minuta, a ostali dva do dva i po.
Javni servis je za intervju u direktnom uključenju Tadiću „dao“ polovinu ukupnog priloga, to jest 2,5 minuta. Intervju s predsednikom dobio je i B92, čiji je novinar uradio razgovor s njim u novom „fijatu“, u trajanju od 90 sekundi, to jest dve trećine celog priloga. Pink i Prva emitovali su Tadićevu izjavu koju je svim novinarima, što je činilo znatno manje nego na RTS i B92.
Samo je TV Pink imao intervju s Mlađanom Dinkićem, koji je čak dobio više „prostora“ od Tadića.
HRONOLOGIJA: Fijat u Srbiji: 2008-2012.
Maj 2008: Vlada Srbije postigla sporazum o ulaganju u Zastavu, neposredno uoči održavanja izbora.
Septembar 2008: Potpisan sporazum o saradnji po kome će Fijat u Zastavu uložiti 700 miliona evra i imati udeo od 67 odsto. Državi ostaje 33 odsto. Premijer Mirko Cvetković očekuje da će nova kompanija ostvarivati godišnji prihod od milijardu evra od izvoza automobila.
Januar 2009: Fijat objavljuje da u martu počinje proizvodnja „punta“. Ugovor, kojim se Fijat obavezuje na proizvodnju 15.000 ovih automobila potpisan u Torinu, u prisustvu ministra ekonomije Mlađana Dinkića.
Mart 2009: Proizveden prvi „punto“.
Decembar 2009: Fijat i Vlada potpisali aneks ugovora o zajedničkom ulaganju iz 2008. kojim će italijanska kompanija preuzeti Zastavu. Dogovoreno da Fijat otkupi većinski udeo od 67 odsto kada otplati polovinu svog udela od 200 miliona evra u osnivačkom kapitalu zajedničke firme Fijat Srbija.
Novembar 2011: Fijat cenzurisao aneks ugovora. Savet za borbu protiv korupcije objavio da im je iz Vlade dostavljen kompletan ugovor s Fijatom na više od stotinu strana, koji je kompletno zacrnjen. Nebojša Ćirić, koji je na mestu ministra zamenio Dinkića, kaže da „ugovor nije tajna“ i da niko iz Vlade nije „zacrnio“ ugovor, već da su to „učinili ljudi iz Fijata jer se radi o poslovnoj tajni“.
Novembar 2011: Fijat u Srbiji pokreće proizvodnju novog modela koji podseća na „fiću“. Početak proizvodnje najavljen za 2012.
Mart 2012: Na Međunarodnom sajmu automobila u Ženevi Fijat predstavio „500L“, novi model iz Kragujevca, neposredno uoči raspisivanja izbora u Srbiji.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.