Kako stranke obezbeđuju izlazak na glasanje "svojih" birača 1Foto: Twitter

Partije se u skladu sa svojim mogućnostima tokom izborne ćutnje, ali i na sam dan izbora bore za to da što više njihovih glasača izađe na birališta.

A pre i tokom kampanje se radi na osiguravanju takozvanih sigurnih glasova, kampanjom od vrata do vrata, pozivima telefonom, slanjem mejlova, na stranačkim štandovima, onlajn kampanjom, odnosno onih koje će na dan izbora „izvoditi“ da glasaju. Svim ozbiljnim i velikim strankama, DS nekada dok je bio na vlasti, a sada SNS možda i više, važno je da naprave dobre baze sigurnih glasova i da ih zatim izvedu na biračka mesta.

Danas je razgovarao sa ljudima iz različitih stranaka koji su nezvanično pristali da pričaju o tome kako se gradi baza sigurnih glasova i na koji način partije na dan izbora pokreću svoju mašineriju o cilju ostvarivanja što boljeg rezultata.

Kako nam je rečeno, cilj svake kampanje je pravljenje baze sigurnih glasova. Na početku kampanje se motivišu oni koji su do tog trenutka u bazi sigurnih glasova, dakle članovi i glasači sa prethodnih izbora, da tokom kampanje i oni rade na sakupljanju sigurnih glasova, a u završnom delu i na dan izbora u „izvođenju“ glasača na izbore.

Naši sagovornici kažu da prva faza pravljenja baze sigurnih glasova za ozbiljne stranke počinje daleko pre raspisivanja izbora, a definitivno prikupljanjem potpisa građana za predaju liste. Nekako se podrazumeva da će oni koji daju potpis stranci glasati za nju. Osim samog potpisa, partijama je bitno da imaju i JBMG (jedinstveni matični broj) potpisanog, kao i broj telefona i ostale kontakt podatke. Izvori Danasa kažu da dobijanjem JMBG broja partija, koja je sebi na ovaj ili onaj način obezbedila uvid u birački spisak, ima uvid u to gde potpisani živi, odnosno na kojem biračkom mestu glasa. Tu je i tehnika prikupljanja takozvanih kapilarnih glasova, koja podrazumeva i to da se od svojih aktivista po opštinama traži da svako od njih obezbedi određen broj onih koji će glasati za tu stranku. Podaci o tim osobama šalju se u stranačku bazu koja ih obrađuje odnosno raspodeljuje na opštine i na svako biračko mesto. Tako da stranka ima pregled svojih glasača na svakom biračkom mestu. Svi ti podaci će u završnom delu kampanje biti od presudnog značaja, navode naši sagovornici.

U drugom delu kampanje stranke na različite načine ubeđuju građane da glasaju za njih. To je u stvari kampanja u klasičnom smislu. Time se podrška povećava, ali može i da se smanji ako je nešto loše osmišljeno. I tokom kampanje, odnosno i posle predatih potpisa datih za proglašenje liste, stranke nastavljaju da prikupljaju sigurne glasove. Štandovi su jedan od načina prikupljanja sigurnih glasova zato ih možemo videti i ovih dana u raznim delovima Beograda.

Izbornog dana, iako je na snazi izborna tišina, stranke se bore da što više njihovih glasača izađe na izbore. U razvijenim državama ne postoji institucija izborne tišine i stranački aktivisti rade izvođenje svojih birača na glasanje čak i na biračkim mestima. SNS je u tome uvek uspevala, i ne treba da čudi njihov dobar rezultat jer oni, kako kažu naši sagovornici, milom ili silom, uvek obezbede da svi njihovi glasači iz baze sigurnih izađu na izbore i glasaju za razliku od drugih stranaka koji to ne urade iz raznih razloga.

Kako nam je opisano, stranački kontrolori na biračkom mestu osim biračkog spiska imaju i poseban spisak onih koji bi trebalo da glasaju za tu opciju. Kako dan odmiče i ljudi glasaju, kontrolori zaokružuju svoj spisak sigurnih glasača i u određenim vremenskim periodima šalju podatke o izašlima u izborni štab. Ukoliko je odziv nedovoljan na biračkim mestima, alarmiraju se terenci ili kol-centar koji zove ili šalje poruke „registrovanim“ biračima da izađu na izbore, nude prevoz i sve neophodno da bi neko izašao i glasao.

Neophodna ozbiljna organizacija

Za organizaciju i sprovođenje ovog dela kampanje potrebni su ogromni resursi i ozbiljna organizacija. Resursi pored novčanih za plaćanje telefona, goriva su i u ljudima koji moraju da budu na adekvatan način obučeni da rade ove poslove. Naravno organizacija i upravljanje završnim delom kampanje mora da bude na najvišem nivou kako bi se tačno znalo ko radi na kojoj opštini, na kom biračkom mestu i u kom vremenskom intervalu izbornog dana, zaključuju sagovornici Danasa.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari