Nije realno očekivati da će se izborna kampanja u Srbiji usporiti ili čak zaustaviti zbog rata u Ukrajini, jer ni vladajućim, a ni opozicionim partijama to ne ide u prilog, kažu sagovonici Danasa.
Ukrajinska kriza je poremetila planove predsedniku Francuske Emanuelu Makronu te on neće održati svoj prvi predizborni miting 5. marta u Marseju.
On je već ranije odlagao saopštavanje svoje predsednilke kandidature, pa je iz njegovog okruženja rečeno da će se on prilagođavati u skladu sa situacijom u svetu za održavanje mitinga po Francuskoj.
Da će zbog novonastalih okolnosti imati probleme sa usklađivanjem državničkih obaveza i učešćem na mitinzima svoje partije, nedavno je istakao i predsednik SNS Aleksandar Vučić, koji obavlja i funkciju predsednika Srbije. Uz to, i Vučić odlaže odluku o tome da li će biti kandidat za predsednika.
U takvoj situaciji postavlja se pitanje da li je bilo realno očekivati da i vlast i opozicija uspore ili zastanu sa kampanjama bar na nedelju dana.
Marketinški stručnjak Igor Avžner za Danas kaže da to nije bilo realno očekivati.
– Vladajuća koalicija upravo rat koristi za sopstvenu kampanju. Sa jedne strane unošenjem straha, a sa druge „obezbeđivanjem“ sigurnosti. I kroz pokazivanje zaliha i promovisanjem jakog, nacionalnog stava – jesmo za EU, nismo za sankcije Rusiji. Teme korupcije i ekologije, koje su mogle da budu noseće teme opozicije, odlaze u drugi plan. Opozicija mora da ih nametne, ili čak pokuša da i temu pridruživanja EU, odnosno izvesnost razilaženja postojećeg režima sa EU kapitalizuje u svoju korist. Da li je to moguće uraditi? Naravno. Da li će opozicija to u ovom kratkom periodu uspeti? Zavisi isključivo od njihove posvećenosti i načina na koji će svoje poruke plasirati – kaže Avžner.
Isto misli i Dejan Bursać, saradnik Instituta za političke studije, koji kaže da ne veruej u zaustavljanje kampanje budući da Srbiju to pitanje još ne pogađa direktno.
– Sigurno je da će biti veće prisustvo spoljnopolitičkih tema u kampanji. I ako bude nekih mera kojima bi se Srbija priključila, ili ako Srbija bude trpela posledice zbog toga što se priključila il zbog toga što se nije priključila sankcijama, sigurno će to pitanje sve više i više dominirati kampanjom. Ali ne mislim da će stati kampanja zbog toga – kaže Bursać.
Kako pojašnjava, ovo su poslednje četiri nedelje kampanje i kritičan je momenat. On ukazuje i da bi primer Makrona mogao da se gleda kao njegova kampanja.
– To je ustvari deo poromocije njega kao svetskog lidera koji pokušava da se nametne kao medijator u krizi koji komunicira i sa jednom i sa drugom stranom. To je način da ga prikažu kao državnika doraslog svetskim pitanjima što je isto kampanja – navodi Bursać.
A Predag Voštinić, iz Lokalnog fronta iz Kraljeva, za naš list kaže da je nad-vladajuća stranka svoju kampanju počela još 2008. tako da smo zaboravili kako uopšte izgleda vreme bez njihove propagande.
– Poslednjih deset godina zloupotrebljavaju svoje funkcije na vlasti opstajući u neprestanoj kampanji tako da je ovo doba njihovih redovnih aktivnosti, samo šarenije – kaže on.
Kao primer navodi da je u kraljevačkoj Skupštini na početku kovid krize bilo dogovoreno nešto slično, obustava svih osim humanitarnih aktivnosti, bez podele volontera, ali su naprednjaci taj dogovor prekršili čim su od centrale stranke dobili pakete za penzionere.
– Eto toliko im treba verovati, čak i da ponude neku vrstu primirja – poručuje Voštinić.
Kada je reč o opoziciji, on navodi da su njeni resursi i dostupnost javnim servisima takvi da se na medijima ne bi mnogo primetilo ni da sasvim obustave predizborne aktivnosti.
Da je kampanja na minimalnom nivou ili je uopšte nema, barem u komunikacijskom smislu, što je negde i očekivano zbog više okolnosti, smatra Emilija Orestijević, izvršna direktorka Cesida.
– Deluje kao da su se stranke u ovom periodu u većom obimu posvetile unutrašnjoj organizaciji, odabiru članova timova i planiranju aktivnosti za predstojeći period – zaključuje ona.
Podsetimo, Danas je pitao predstavnike opozicionih lista i kandidate na predsedničkim izborima da li je rat u Ukrajini uticao i na koji način na njihovu kampanju, pa nam je rečeno da je još suženiji medijski prostor za njihove izborne teme i programe, ali da im se planovi nisu puno poremetili.
Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na X nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.